Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här är iPhone 4

Tråden skapades och har fått 334 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av iPilot:

Hur pass trovärdiga är dessa bilder? Misstolka mig inte, jag försöker verkligen inte kritisera! Jag vet att Macrumors generellt är en sida att lita men som man kan se på bilden så lyser blixten upp flera meter in i hallen. Har svårt att tänka mig att den är "så" bra. Men man kan ju alltid hoppas!

Ingen aning om hur trovärdigt det är, vi får väl vänta in fler tester för att vara säkra på att det verkligen stämmer.

Det här verkar ju inte särskilt lovande, särskilt om man skulle vara vänsterhänt....
YouTube - Are you killing your iPhone 4 signal?

http://www.youtube.com/watch?v=kYmVpoccPnc&feature=related

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-25 12:51
Ursprungligen av PeeMaN:

Det här verkar ju inte särskilt lovande, särskilt om man skulle vara vänsterhänt....
YouTube - Are you killing your iPhone 4 signal?

YouTube - iPhone 4 Signal / Antenna Issue When Holding Phone

Inte för att vara sån men det finns en tråd om det.

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/278588-iphone-4-tappar-taeckning-vid-kontakt-med-nedre-delen-metallramen.html

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-25 16:20
Ursprungligen av PeeMaN:

Det här verkar ju inte särskilt lovande, särskilt om man skulle vara vänsterhänt....
YouTube - Are you killing your iPhone 4 signal?

YouTube - iPhone 4 Signal / Antenna Issue When Holding Phone

Ja det är verkligen ingen höjdare. Trodde faktiskt sånt borde faktiskt ha testats bättre. Men det är verkligen lätt att åtgärda. Inte den snyggaste lösningen men det räcker med en liten tejp remsa på den vänstra ramen så är det fixat.

//Rob

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2010-06-25 13:51

FaceTime verkar lovande, om än dock lite begränsad i sin nuvarande form. Men det är bara att vänta på att FaceTime får vara med och leka med OSX.

Ursprungligen av Queux:

FaceTime verkar lovande, om än dock lite begränsad i sin nuvarande form. Men det är bara att vänta på att FaceTime får vara med och leka med OSX.

Utifrån hur Apple uppdaterar programmen som ingår i Mac OS X (förutom Safari) så spekulerar Gruber i att vi får vänta ett år (eller när nu 10.7 kommer) på iChat med FaceTime, om inte Apple lägger om sina rutiner.

Förövrigt verkar FaceTime vara en hit bland de som testat, i sin begränsade form. Sådär att även de skeptiska är positivt överraskade. Sett saker i stil med detta på Twitter:

Jeff Atwood, stackoverflow.com:

ok, despite my cynicism, I gotta say that FaceTime I just had with @superdalgas was actually kind of .. magical.

David Chartier, Macworld.com:

Just had my first FaceTime call, testing for @Macworld with @dmoren. Surprisingly impressive, both visually and technically.

Nu börjar tester och fakta dyka upp om (video)kameran i nya Iphone. Det är glädjande besked - det är uppenbart att det är "the state of the art" när det gäller mikrokameror på mobila enheter - jag misstänkte det. Jag tror att en mikroHD-kamera inte kan bli bättre än så här just nu med den teknik vi har. Inom ett år så har alla andra smartphones hunnit ikapp och levererar lika - i sammanhanget - bra video.
Men det är klart...jämfört med en RED-kamera är det ju inget att hänga upp i julgranen. Duke får nog vänta ett par decennier innan han blir nöjd.

Adrian B: Såg ett "gammalt" inlägg jag missat där du inte förstod varför jag ville ha 1920 istället för 720. Eftersom du automatiskt tänker "kvalitet" när man talar om 1920 vs 720 etc etc - upplösning m.a.o. (jag trodde inte du också gått på den myten - upplösning=kvalitet). Alltså...för mig och många videoproffs är upplösning och apect-ratios en fråga om anpassning av material i en produktion - idag och annu mycket mer i framtiden blandar man ofta material i en produktion. Om materialen har samma xy och upplösning så slipper man en massa skitjobb och usla kompromisser - ibland går det inte att lösa alls utan att resultatet blir estetiskt uselt.
Eftersom video från dessa mikroHD-chip - med dessa extremt låga bitrates och plastploppar till optik - ger en "kvalitet" som är långt under hyfsat - så skiter man i sådant över huvud taget. Världen är nu 1920 och det kommer den att vara lååång tid. Då vill jag ha 1920 från alla mina kameror och källor. Om en Iphone med 1920 ger bättre - eller t.o.m. aningen sämre (som du menar vara möjligt - vilket är troligt) bild - är inte viktigt när det ändå är, tja...undermåligt över huvud taget (om ägget ruttnat i en månad eller 40 dagar spelar ingen roll - det smakar illa).
Så, när jag säger att jag vill ha 25 fps och 1920p så säger jag inte att det är "bättre" kvalitet. Jag vill bara ha standard, thats it. 720 är en parentes (p.g.a. tekniska begränsningar) - snart helt glömt. Jag vill bara ha skor som passar mina fötter. Jag vill ha diesel i båten och bensin i moppen.
Idag finns mikroHD-chiplösningar som fixar 1920p. Bitträjten är då högre (ca. 15-17mbps istället som 8-10 i en Iphones 720), så det blir större filer...men det är inga problem med en Iphone (alla Iphones har ju fett med flashminne och är man intresserad av att filma video så prioriterar man det och kanske slimmar musikbiblioteket). 17 mbps 1920p i en halvtimme är ca. 4 GB.
Anledningen att Apple valde att slänga in den obsoleta 720-lösningen (som snart är HELT borta från jordens yta) är nog en prioriteringsfråga (så klart); 1920-lösningen hade gjord Iphone4 dyrare än den där magiska stenhårda gränsen man sätter före framtagning av produkt.
Nästa Iphone - troligtvis om ett år - har 1920.

Senast redigerat 2010-06-26 00:47
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-27 19:32
Ursprungligen av Zimmerman:

Så, när jag säger att jag vill ha 25 fps och 1920p så säger jag inte att det är "bättre" kvalitet. Jag vill bara ha standard, thats it. 720 är en parentes (p.g.a. tekniska begränsningar) - snart helt glömt. Jag vill bara ha skor som passar mina fötter. Jag vill ha diesel i båten och bensin i moppen.
Idag finns mikroHD-chiplösningar som fixar 1920p. Bitträjten är då högre (ca. 15-17mbps istället som 8-10 i en Iphones 720), så det blir större filer...men det är inga problem med en Iphone (alla Iphones har ju fett med flashminne och är man intresserad av att filma video så prioriterar man det och kanske slimmar musikbiblioteket). 17 mbps 1920p i en halvtimme är ca. 4 GB.
Anledningen att Apple valde att slänga in den obsoleta 720-lösningen (som snart är HELT borta från jordens yta) är nog en prioriteringsfråga (så klart); 1920-lösningen hade gjord Iphone4 dyrare än den där magiska stenhårda gränsen man sätter före framtagning av produkt.
Nästa Iphone - troligtvis om ett år - har 1920.

Antar att du menar 1080p? (1920x1080 samt 1280x720) 1920p har jag aldrig hört talas om

Ursprungligen av Zimmerman:

Såg ett "gammalt" inlägg jag missat där du inte förstod varför jag ville ha 1920 istället för 720. Eftersom du automatiskt tänker "kvalitet" när man talar om 1920 vs 720 etc etc - upplösning m.a.o. (jag trodde inte du också gått på den myten - upplösning=kvalitet).

Nu lägger du orden i mun på mig, och felaktiga sådana. Jag trodde *du* syftade på att du tyckte upplösningen var för låg med 720p eftersom du skrev "Hade hellre sett 1080p video". Du ville alltså ha 1920 x 1080 istället för 1280 x 720 och jag argumenterade emot det just eftersom jag vet att upplösning inte är lika med kvalité.

Varför jag värjer mig mot 1080p är för att det är en standard som kräver mycket mera av processorn, mycket mera lagring och mycket mera kraft vid uppspelning. Jag har själv en rätt vass videokamera (för att vara konsumentprodukt givetvis), en Canon HF-10. Den filmar i 1920 x 1080 vid 60i/24P/30P i 17 mbps AVCHD och jag vet vilket bök det är att ens försöka redigera dessa videoklipp. För att ens kunna redigera det med konsumentprodukter som iMovie måste videon först konverteras till ett annat format. I dagsläget är 1080p en krävande standard där vinsten för konsumenten är låg medan priset är högt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Så, när jag säger att jag vill ha 25 fps och 1920p så säger jag inte att det är "bättre" kvalitet. Jag vill bara ha standard, thats it. 720 är en parentes (p.g.a. tekniska begränsningar) - snart helt glömt. Jag vill bara ha skor som passar mina fötter.

Fine, men det framgick inte fullt ut av inlägget jag svarade på förut, därav missförståndet.

(Och personligen så är jag inte så såld på 25 fps, med min videokamera (som förvisso inte har just 25p utan har 24p eller 30p eftersom den är amerikansk) så filmar jag istället i 60i för det ger bättre video i mina ögon efter att ha testa fram och tillbaka en del. Mycket jämnare, behagligare bild, speciellt rörelser i sidled.)

Ursprungligen av Zimmerman:

Idag finns mikroHD-chiplösningar som fixar 1920p. Bitträjten är då högre (ca. 15-17mbps istället som 8-10 i en Iphones 720), så det blir större filer...men det är inga problem med en Iphone (alla Iphones har ju fett med flashminne och är man intresserad av att filma video så prioriterar man det och kanske slimmar musikbiblioteket). 17 mbps 1920p i en halvtimme är ca. 4 GB.

Att ha en bitrate som nästan är dubbelt så hög är nog ett problem även på en iPhone så det får vägas mot vinsten. Om vinsten inte är påtagligt märkbar för de flesta av kunderna, då kan man fråga sig om det är värt priset. Apples syfte är ju inte att i alla sammanhang tillfredsställa videoproffs med mycket höga kvalitétskrav, utan hitta en bra balans för kunderna.

Ursprungligen av Zimmerman:

Anledningen att Apple valde att slänga in den obsoleta 720-lösningen (som snart är HELT borta från jordens yta) är nog en prioriteringsfråga (så klart); 1920-lösningen hade gjord Iphone4 dyrare än den där magiska stenhårda gränsen man sätter före framtagning av produkt.

Har du en källa till det eftersom du säger det så tväsäkert? Jag kan mycket väl tänka mig att anledningen är att för de allra flesta är 720p i bättre kompromiss i dagsläget. Det tar mindre plats, det är lättare att redigera och packa upp och det ser inte nämnvärt sämre ut än 1080p med den optik som finns tillgänglig.

Jag tvivlar inte på att 1080p är framtiden, men jag tror inte vi är där ännu och i dagsläget finns det klara fördelar med 720p för konsumenter.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nästa Iphone - troligtvis om ett år - har 1920.

Nice, då får vi återkomma om ett år.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-28 02:58
Ursprungligen av Adrian B:

... så filmar jag istället i 60i för det ger bättre video i mina ögon efter att ha testa fram och tillbaka en del. Mycket jämnare, behagligare bild, speciellt rörelser i sidled.)

Att interlaced skulle vara jämnare och behagligare vid rörelser i sidled... är du nog rätt ensam om att tycka. O:-)

Ursprungligen av Duke:

Att interlaced skulle vara jämnare och behagligare vid rörelser i sidled... är du nog rätt ensam om att tycka. O:-)

Grejen var att interlaced ("sammanflätande"?) var ett mindre problem än vad fördubblingen av bildfrekvensen var en förbättring.

Nåja, hursomhelst, nu ser det ut som att vi faktiskt får iPhone 4 i Sverige i juli, Apple har släppt ett pressmeddelande där de understryker att så är tidsplanen:

iPhone 4 is also available in the UK, France, Germany and Japan and will be available in an additional 18 countries by the end of July—Australia, Austria, Belgium, Canada, Denmark, Finland, Hong Kong, Ireland, Italy, Luxembourg, Netherlands, Norway, New Zealand, Singapore, South Korea, Spain, Sweden and Switzerland.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-28 16:28
Ursprungligen av Adrian B:

Grejen var att interlaced ("sammanflätande"?) var ett mindre problem än vad fördubblingen av bildfrekvensen var en förbättring.

Nåja, hursomhelst, nu ser det ut som att vi faktiskt får iPhone 4 i Sverige i juli, Apple har släppt ett pressmeddelande där de understryker att så är tidsplanen:

iPhone 4 is also available in the UK, France, Germany and Japan and will be available in an additional 18 countries by the end of July—Australia, Austria, Belgium, Canada, Denmark, Finland, Hong Kong, Ireland, Italy, Luxembourg, Netherlands, Norway, New Zealand, Singapore, South Korea, Spain, Sweden and Switzerland.

Stod exakt samma i det gamla pressmeddelandet.

Ursprungligen av zappee:

Stod exakt samma i det gamla pressmeddelandet.

Jo, men det faktum att de inte ändrat på detta ger en ökad förhoppning om att Apple planerar att hålla tidsplanen den här gången tänker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 18:53

Eftersom alla bara tjatar om antenner och täckning m.m. så får jag väl köra lite goda nyheter.

iPhone 4 upgrades to HSDPA and HSUPA can double 3G bandwidth speeds | ZDNet
iPhone 4 with Improved GPS Accuracy and Speed over 3GS - Mac Rumors

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-27 19:35
Ursprungligen av zappee:

Eftersom alla bara tjatar om antenner och täckning m.m. så får jag väl köra lite goda nyheter.

iPhone 4 upgrades to HSDPA and HSUPA can double 3G bandwidth speeds | ZDNet
iPhone 4 with Improved GPS Accuracy and Speed over 3GS - Mac Rumors

Bättre GPS noggrannhet är alltid goda nyheter!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-28 08:59

Kan iPhone 4 filma i 720p så skulle jag inte bli förvånad om den kan göra det i 1080p också. Jag tror det är som Adrian skriver att det är ett rätt tungt format att bearbeta, och vi vet ju att Apple föredrar en positiv användarupplevelse framför en dålig oavsett teknik.

Hur är ljudkvalitén vid musikspelning, har den blivit bättre?

Ursprungligen av StevenSteven:

Hur är ljudkvalitén vid musikspelning, har den blivit bättre?

Vad var det som var dåligt med 3Gs ljudkvalité? Länk?

Enligt de tester jag läste när 3Gs kom ut så har den den bästa ljudkvalitén i jämförelse med andra mobiler.

En av de första träffarna på Google ang. iPhone 4 och ljud.
http://www.ilounge.com/index.php/backstage/comments/early-iphone-4-phone-audio-quality-testing-results/

Ursprungligen av keptang:

Vad var det som var dåligt med 3Gs ljudkvalité? Länk?

Enligt de tester jag läste när 3Gs kom ut så har den den bästa ljudkvalitén i jämförelse med andra mobiler.

En av de första träffarna på Google ang. iPhone 4 och ljud.
Early iPhone 4 Phone Audio Quality Testing Results | iLounge Backstage

Bredare stereo bild och öppnare ljud hade jag önskat. Jag använder ett par Shure se530 och tycker att lurarna har mer att ge. Har länge funderat på att köpa en portabel förstärker men den drömmen för bli efter sommaren:).
Iphone4 är beställd iaf så vi får hoppas att Apple inte stänger av Borderlinx.

Det har kommit tecken på att antenn delen är fel designad för framför allt vänsterhänt hantering. Kan någon som har en iphone 4 testa? kanske lägga upp video av sina tester?

Mycket just nu om Iphone 4 och dess rapporterade brister.

Är det en anka eller?

Om det är ett hårdvarufel så kommer det att kosta apple det försprång de hade. De måste helt enkelt designa om telefonen, samt räkna med en förlorad iphone 4 försäljning och en hel massa besvikna kunder. Hur deras befintliga lager skulle påverkas... ja en mardröm för apple.

Ett stort slag mot apple om det visar sig stämma. Redan nu undrar man hur telefonen har blivit testad...eller har sekretessen satt stopp för det? eller ännu värre. design har fått gå före funktion... de bör gå hand i hand.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Det har kommit tecken på att antenn delen är fel designad för framför allt vänsterhänt hantering. Kan någon som har en iphone 4 testa? kanske lägga upp video av sina tester?

Mycket just nu om Iphone 4 och dess rapporterade brister.

Är det en anka eller?

Om det är ett hårdvarufel så kommer det att kosta apple det försprång de hade. De måste helt enkelt designa om telefonen, samt räkna med en förlorad iphone 4 försäljning och en hel massa besvikna kunder. Hur deras befintliga lager skulle påverkas... ja en mardröm för apple.

Ett stort slag mot apple om det visar sig stämma. Redan nu undrar man hur telefonen har blivit testad...eller har sekretessen satt stopp för det? eller ännu värre. design har fått gå före funktion... de bör gå hand i hand.

Finns redan en jättetråd om det problemet:

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/278588-iphone-4-tappar-taeckning-vid-kontakt-med-nedre-delen-metallramen.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-09 12:16
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Om det är ett hårdvarufel så kommer det att kosta apple det försprång de hade. De måste helt enkelt designa om telefonen, samt räkna med en förlorad iphone 4 försäljning och en hel massa besvikna kunder. Hur deras befintliga lager skulle påverkas... ja en mardröm för apple..

Den kommer sälja satans mycket även om det blir ett bevisat hårdvarufel. Några kommer avvakta, typ de som redan har 3GS eller folk som använder den som just telefon. Går förmodligen att förbättra tillverkningen, utan att ändra något i stort, då alla som köper inte är drabbade i lika stor grad.

Ursprungligen av ibish:

Den kommer sälja satans mycket även om det blir ett bevisat hårdvarufel. Några kommer avvakta, typ de som redan har 3GS eller folk som använder den som just telefon. Går förmodligen att förbättra tillverkningen, utan att ändra något i stort, då alla som köper inte är drabbade i lika stor grad.

Jag hoppas att vad som har sagts hittills om att problemet är uppförstorat stämmer. Jag tror dock att realistiskt sett så har det skadat apple som märke specifikt Iphone som produkt.

De som tror det har med "usas dåliga nät" att göra har av allt av dömma fel. Det är något med telefonen men vad verkar oklart.

Hoppas på ett marianergraven djupt 99.mac test som klargör allt en gång för alla

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag hoppas att vad som har sagts hittills om att problemet är uppförstorat stämmer. Jag tror dock att realistiskt sett så har det skadat apple som märke specifikt Iphone som produkt.

De som tror det har med "usas dåliga nät" att göra har av allt av dömma fel. Det är något med telefonen men vad verkar oklart.

Hoppas på ett marianergraven djupt 99.mac test som klargör allt en gång för alla

99 bör lära av www.swedroid.se angående tester, kika in där och läs väldigt många bra tester på Android-telefoner, som dessutom är väldigt objektiva trots att siten endast tillägnar sig Android som plattform, imponerande.

Jag skulle vilja se samma sak här på 99.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-11 16:20
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag hoppas att vad som har sagts hittills om att problemet är uppförstorat stämmer. Jag tror dock att realistiskt sett så har det skadat apple som märke specifikt Iphone som produkt.

De som tror det har med "usas dåliga nät" att göra har av allt av dömma fel. Det är något med telefonen men vad verkar oklart.

Hoppas på ett marianergraven djupt 99.mac test som klargör allt en gång för alla

Har inte sett någon i Sverige med tappade samtal än så...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-09 16:55
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Det har kommit tecken på att antenn delen är fel designad för framför allt vänsterhänt hantering. Kan någon som har en iphone 4 testa? kanske lägga upp video av sina tester?

Mycket just nu om Iphone 4 och dess rapporterade brister.

Är det en anka eller?

Om det är ett hårdvarufel så kommer det att kosta apple det försprång de hade. De måste helt enkelt designa om telefonen, samt räkna med en förlorad iphone 4 försäljning och en hel massa besvikna kunder. Hur deras befintliga lager skulle påverkas... ja en mardröm för apple.

Ett stort slag mot apple om det visar sig stämma. Redan nu undrar man hur telefonen har blivit testad...eller har sekretessen satt stopp för det? eller ännu värre. design har fått gå före funktion... de bör gå hand i hand.

Det tror jag inte, men det vore nice för så får jag min snabbare

Det är ett väldigt överhypat problem som verkar mest frekvent i USA tack vare deras usla nät.

Det är inte ens en höna av en fjäder, utan en höna av en atom av en fjäder.

Jag tycker att som amatör som inte sysslar med video att 720p funkar helt utmärkt, har också jämfört med 1080p, men 720p funkar helt okej för att kolla på film och att spela in i.

Det är irriterande att ingen av mina vänner skaffat sig den ännu. Jag har testat det mesta med telefonen nu och det enda jag inte kan testa är facetime

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-30 10:39
Ursprungligen av sirsnurre:

Det är irriterande att ingen av mina vänner skaffat sig den ännu. Jag har testat det mesta med telefonen nu och det enda jag inte kan testa är facetime

Du får ringa till Apple helt enkelt!
Call Apple To Test Out FaceTime With A Real Person

Här in action:
http://gizmodo.com/5573364/facetime-puppets-and-apple-employees-oh-my

Bevaka tråden