Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få en nätverksdisk att se ut som ett hårddisk eller flyttbart media, går det?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en NAS (QNAP TS-239 Pro) ansluten som en nätverksenhet mot min Mac med OS X 10.6, fungerar fint.

Nu har jag skaffat ett Mozy konto där jag gör backuper av Macens disk till deras datacenter. Kruxet är att med Mozy hemanvändar konto kan man bara göra backup av datorn hårddiskar och flyttbara enheter som ett USB minne, inte nätverksdiskar. Dessa är inte valbara i Mozys klient program.

Tänkte att det måste gå på något sätt att lura Mozy att min NAS är en av Macens diskar eller en flyttbar volym, på så sätt följer mina foton och musik med i backupen.

Alltså, få en nätverksdisk att se ut som en hårddisk eller flyttbart media i OS X, går det?

Tack på förhand!

Vad händer om du väljer cmd-K (Anslut till server från finders "Gå"-meny) och skriver in adressen?

man brukar kunna ange afp://adressen där i rutan.

Det går också när man väl fått upp anslutningen att lägga ett alias av volymen i Startupitems, men det kan vi ta sen när det första är löst.

Ursprungligen av Goflorp:

Vad händer om du väljer cmd-K (Anslut till server från finders "Gå"-meny) och skriver in adressen?

man brukar kunna ange afp://adressen där i rutan.

Det går också när man väl fått upp anslutningen att lägga ett alias av volymen i Startupitems, men det kan vi ta sen när det första är löst.

Jag ansluter mot NASen enligt ovan och får en lista på de volymer som jag kan lägga på skrivbordet, fungerar fint. Fast det blir en nätverksvolym som Mozy inte kan välja.

Man kan ju montera nätdiskar och sedan lägga dom i dockan också om man vill :-). Nästa gång dom inte är monterade - eller av annan anledning inte ligger på skrivbordet - så klickar man på ikonen i dockan och dom monteras. Det är smutt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man kan ju montera nätdiskar och sedan lägga dom i dockan också om man vill :-). Nästa gång dom inte är monterade - eller av annan anledning inte ligger på skrivbordet - så klickar man på ikonen i dockan och dom monteras. Det är smutt.

Yes, det kan man, fast det hjälper inte mig.

Jag behöver volymerna från min NAS att se ut som jag hade dragit en lång USB kabel genom lägenheten från NASen till MACen. Då skulle de komma upp som flyttbar media, en vit flyttbar hårddisk ikon och fungerar med Mozy.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-10 23:17

Hur ser den ut under Äpple + i.

Är det en .mac server, en NAS eller vad står det att den är?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-11 00:58

Borde inte den här tråden angränsa till bedrägeri, då den går ut på att "cracka" en tjänst på nätet?

Har Mozy andra tjänster, där man kan göra backup av nätverksdiskar? Är det bara en begränsning av hemanvändartjänsten?

  • Medlem
  • 2010-07-11 01:07

Det kan lika gärna ses som ett sätt att kunna använda en tjänst trots tekniska begränsningar. Står det i avtalet på vilket sätt en disk måste vara ansluten för att få backas?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-11 02:03

"Does MozyHome support network drives?

Network drives are supported by MozyPro Server and MozyEnterprise Server licenses.
MozyHome, MozyPro Desktop and MozyEnterprise Desktop licenses do not support network drives."

Ur Mozys FAQ.

Det är alltså en medveten begränsning.

TS försöker snåla lite och köpa en billigare tjänst som bara kan backa lokala diskar.
Vill man ha NAS-backup får man köpa "deluxe"-paketet.

Då finns det ju iaf en lösning, pom än att den blir dyrare.

Det får bli en längre USB kabel med förstärkare mellan NASen och Macen, då kommer Mozy klint program se alla filer på NASen och börja skicka dessa över atlanten till Mozys datacenter hall. Blir billigare i längden än att uppgradera till MozyPro.

Att skicka 14Gb tog runt ett dygn så NASen e nog klar lagom till jul.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-12 20:44
Ursprungligen av andlin76:

Det får bli en längre USB kabel med förstärkare mellan NASen och Macen, då kommer Mozy klint program se alla filer på NASen och börja skicka dessa över atlanten till Mozys datacenter hall. Blir billigare i längden än att uppgradera till MozyPro.

Att skicka 14Gb tog runt ett dygn så NASen e nog klar lagom till jul.

Är det inte så att filerna försvinner från Mozy när du kopplar bort NASEN sen? Har inte läst så noga, men fick intryck av att de speglar innehållet på din mac, istället för att behålla allt du slänger till dem för evigt.

Ursprungligen av ibish:

Är det inte så att filerna försvinner från Mozy när du kopplar bort NASEN sen? Har inte läst så noga, men fick intryck av att de speglar innehållet på din mac, istället för att behålla allt du slänger till dem för evigt.

Yikes!

Jo, du har rätt. De sparar filerna i 30 dagar efter det filen har tagit bort från min dator dvs kopplat ur NASen. Får låta USB kabeln sitta i hela tiden.

1
Bevaka tråden