Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ang. Time Machine backup - ej bunden till dator?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en annan tråd angående iPhoto där jag frågade om en TM-backup är värdelös om datorn jag gjorde den på kraschar helt fick jag som svar att man kunde importera vad man vill med flyttassistenten.

Med andra ord är en TM-backup inte bunden till en dator utan man kan göra en backup och sedan sprida den till 100 datorer om man vill?

Har jag fattat saken rätt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-10 20:00

Det är väl så att TM-backupen är bunden till din användare. Skapar du samma användare (användarnamn alltså) på en annan maskin så bör du kunna köra en "Återställ från TM" på den andra maskinen.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-10 20:25

TimeMachine gör en backup på hårddisknamnet och sen kan man välja att återskapa utifrån hårddisk,

TM är inte bunden till en dator eller användare utan det går utmärkt att återskapa på flera datorer om man vill.

Vill du göra en exakt kopia av din disk finns det ett annat program; CCC (Carbon Copy Cloner).

Läste att du var ny på mac och det är standard för att "Ghosta" hårddiskar

(har för mig man brukar säga så på PC-språk... )

Ok, Kool and the Gang, då är jag lite klokare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-11 03:48

Ja du har fattat rätt. Du kan överföra information till vilken annan dator från Apple som helst med samma eller nyare system. Hur många gånger du orkar. (Kanske till och med äldre system - osäker där.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-16 08:01
Ursprungligen av marf:

Ja du har fattat rätt. Du kan överföra information till vilken annan dator från Apple som helst med samma eller nyare system. Hur många gånger du orkar. (Kanske till och med äldre system - osäker där.)

jag undrar hur jag ska göra, jag köpte en helt ny mac book pro, efter bara ett par veckor gick högtalarna sönder, jag gjorde en backup på allt jag behövde med TM (itunes, bilder etc etc).

under tiden min dator har varit på lagning använde jag min gamla laptop där jag skapade en helt ny användare med min TM backup så allt hängde med. Sen dess har jag gjort lite grejer, tog med mig gamla datorn på semester, importerade massa bilder, köpte lite program till min iphone (den köpte jag efter jag lämnat in min dator på lagning).

om jag skriver över min gamla TM backup med den gamla datorns uppdaterade filer blir det inte väldigt struligt när jag ska uppdatera den datorn som varit på lagning? följer mina köpta program med?

jag har samma apple id på alla datorer och exakt samma kontonamn på den gamla och nya laptopen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-16 08:21
Ursprungligen av djablo:

jag undrar hur jag ska göra, jag köpte en helt ny mac book pro, efter bara ett par veckor gick högtalarna sönder, jag gjorde en backup på allt jag behövde med TM (itunes, bilder etc etc).

under tiden min dator har varit på lagning använde jag min gamla laptop där jag skapade en helt ny användare med min TM backup så allt hängde med. Sen dess har jag gjort lite grejer, tog med mig gamla datorn på semester, importerade massa bilder, köpte lite program till min iphone (den köpte jag efter jag lämnat in min dator på lagning).

om jag skriver över min gamla TM backup med den gamla datorns uppdaterade filer blir det inte väldigt struligt när jag ska uppdatera den datorn som varit på lagning? följer mina köpta program med?

jag har samma apple id på alla datorer och exakt samma kontonamn på den gamla och nya laptopen.

Det beror på om du körde Time Machine backup från din gamla dator medan din Macbook var på reparatur. Gjorde du det så kan du använda TM för att installera allt på din nya dator när du väl får den igen. Allt ska hänga med.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-16 10:52
Ursprungligen av Robo-X:

Det beror på om du körde Time Machine backup från din gamla dator medan din Macbook var på reparatur. Gjorde du det så kan du använda TM för att installera allt på din nya dator när du väl får den igen. Allt ska hänga med.

//Rob

cool jag kommer backuppa över min gamla tm med den nya och sen när jag hämtat min lagade dator och uppdatera det som ändrats på min nya dator som nu har den äldre versionen av tm

1
Bevaka tråden