Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste iMac 27" i5 ha RAM-moduler i samma storlek?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-10 15:24

Hallå på Er!

Har ställt samma fråga på IDG, MEN det är så dött på forumet! Provar här oxå!

Jag beställde precis dessa till min iMac 27" i5.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=537182

Vad rekommenderar ni att jag gör och VARFÖR?

Alt 1: Släng i dom utöver mina standard 2x2Gb och få 12Gb ram?

Alt 2: Ta bort dom som satt i och köra 2x4Gb och få 8Gb ram?

Har hört rykten om att ALLA måste vara exakt samma modell och storlek för att det ska funka bra nämligen? Är det verkligen sant?

Mvh Mike

Det kallas Memory Interleave och ger kanske 5% bättre prestanda.

jag har 100ggr hellre 12GB med RAM till Hastighet 0,96
än 8GB Minne med hastigheten 100 ...

Detta var viktigare förr, gamla macar kunde vinna över 10% på att köra 2st likadana minnen brevid varann.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-10 15:59

Hej och tack för att du ändrade min rubrik. Jag ska tänka på det i framtiden!

Tack för svaret. I din mening så är "alternativ 1" bäst och köra på med 12Gb ram? Det borde alltså i slutändan ge mig bättre prestanda än att köra 8Gb på 100(%)

Det låter på dig som att du är stensäker på din sak. Det är ingen annan här som är av annan åsikt?

Innan jag öppnar upp maskinen så undrar jag bara om det framgår väldigt tydligt vilka slotar som är matchade? Eller om man måste ta reda på det i förväg? Jag antar ju visserligen att dom som sitter i är matchade och dom två som är lediga är matchade, så det är i praktiken bara att skicka i dom nya i dom två lediga slotarna. Svarade jag precis på min egen fråga??

Senast redigerat 2010-07-10 16:13
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-10 19:50

Bra fråga.

Alternativ 3. Behåll dina 2+2, och lägg till 2+2, så får du 8 (som du nöjer dig med under alt 2) till ett billgare pris, och frågan blir överflödig

Vad ska du göra på datorn? 8gb är väl mer än tillräckligt för allt vettigt idag?

Jag har 8GB i dagsläget, ser detta som rätt mkt i överkant.

det finns de som behöver MYCKET minne, videoredigerare och Photoshop-nissar (då menar jag sådana som LEVER av det).

Skillnaden mellan 8 och 12 torde vara minimal i praktiken.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-11 11:26

Hej!

Ja, 8Gb räcker ju säkert... men varför ska jag ha 4gb liggandes i kontorslådan om jag kan ha dom i maskinen istället!? Nu har jag fått hem minnena så frågan är ju bara, kör jag bara 8gb eller ska jag hinka i alla??

Verkar som jag misstolkat mig själv rejält.

Har du dem, de är "gratis" så hade jag hinkat i dem SIST.

Botten (Bank 1 och 2, eller 0 och 1) 2 x 4GB, sedan de två övre 2 x 2GB.

Allt enligt gamla tumregler från 1992

Prestandaförlust får du först om du kör "ojämnt" t ex du har 1x2GB och 1x4GB och sätter i dem.
2x4 + 2x2 KLARAR köra memory interleave, vilket betyder 100% fart....

Datorn läser/skriver HALVA minnet på ena minneskretsen, resten på den andra. Detta kräver att minnena är lika stora.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-11 12:07

HÄRLIGT Goflorp!

Vad räknas nu som botten? framåt mot framsiden om man lägger den ner framåt. Eller mot baksidan?

I manualen står hur man gör iaf.

http://manuals.info.apple.com/sv_SE/iMac_Late2009_UG_S.pdf

ur manualen (kapitel 3)
Om du byter ut de installerade minnesmodulerna placerar du en ny minnesmodul i vardera av de främre kortplatserna närmast bildskärmen.

du har två minnesmoduler i den, 2x2, de hade jag tagit ur.
Satt 2x4 där istället. Sedan satt i de 2x2 du hade sist.

Ta det lugnt och metodiskt. Kolla att du inte har ngt som ligger på bordet när du lägger ut duken...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-07-12 15:52

Tack så mkt

Numera med 12Gb ram i iMacen

Får se när jag kan få SSDn monterad oxå. Nu är det ju semestertider överallt!

/M

När Gud skapade RAM-minnen bestämde han att de ständigt skulle vålla lite förvirring för de dödliga.
(Ivarjefall om man vill spara ett par hundralappar genom att inte gå till fysisk butik med kunnig personal)

Har en nybeställd iMac i7 (med 2x2GB standard) på väg hem. Ska man tolka ovanstående diskussion som att det även för iMac är bättre att ha matchande par - och köpa ex. 2x2GB istället för 1x4GB när jag vill dubbla minnet?
Tänkte annars att man skulle köpa ett 4GB i taget, för att sedan kunna fylla på vid behov..

Jag hade inte tänkt ställa frågan (med risk för att bli latförklarad) men va tusan efter att ha blivit helt snurrig: vilket minne på ex. inWarehouse.se ska man köpa???
Kan de inte förstå att man vill söka via datormodell - och slippa leta bland omänskliga beteckningar såsom:
Kingston ValueR DDR3 SO-DIMM 1333MHz 1GB CL9 1.5V 128Mx64 204pin PC10600

Detta utan att nämna ECC som jag inte tror är något för iMac?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-02 09:27

Kolla här istället

hos Misco:

Misco.se - Datorminnen

Välj tillverkare: Apple
Välj systemtyp: Desktop/Tower PC:s
Fyll i Modell: iMac

Sök, sedan får du upp olika iMacmodeller välj: Apple-iMac i7 27 inch---(mid 2010)

Klicka på den storlek du vill ha så kommer priset upp (bra pris), kolla bara så att
du inte har en massa minnen du klickat på i varukorgen kvar innan du handlar.

Jag själv beställde 2 st 4 GB till min i7 27-tummare, det var så pass bra pris (tycker jag).

Där står även mer information t ex "Technical Notes
MODULES MUST BE ORDERED AND INSTALLED IN PAIRS for Dual Channel mode."

Senast redigerat 2010-11-02 10:07
1
Bevaka tråden