Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta loss "inbakad" psd-fil ur Illustrator-fil

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver hjälp med en grej.

Jag har fått en .ai fil från Kina. Det finns med en .psd fil inuti filen. Den är "inbakad" så att säga.

Hur gör jag för att få loss den som separat fil?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-09 13:30

Går det inte med Acrobat Pro?

Jag kan öppna pdf-filer med Illustrator men tvärtom går väl inte?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-09 13:35

Det var det jag menade, tänkte baklänges, det brukar att gå att plocka ut nästan vad som helst ur en PDF med Illustrator. Sorry, blev lite för ivrig där.
Går det inte att öppna filen med Photoshop dårå?

Det finns ett kommando "redigera original" men det är gråmarkerat. Om jag lägger in en egen psd-fil så funkar det kommandot.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-09 14:20

Går det att spara om ai.filen i annat format?
Annars får du mejla kineserna och be dom skicka riktiga grejer.

Ursprungligen av Konrad:

Går det att spara om ai.filen i annat format?
Annars får du mejla kineserna och be dom skicka riktiga grejer.

Har försökt med kineserna men det är en aning förvirrat.
"Yes please you have design in mail. Ok for you. Yes"

Jag hoppas någon annan här på forumet har någon lösning.

Kan du inte bara öppna ai-filen med Photoshop och "rendra" hela sidan i lämplig storlek/upplösning?
Alternativt spara ai-filen som pdf (utan nedsampling/komprimering), öppna i Acrobat Pro klicka på bilden och kopiera/klistra in filen i i ett nytt Photoshop-dokument. Photoshop känner av pixelstorleken på dokumentet i urklippet och skapar automatiskt en tom fil som är lika stor som dokumentet.

Jag löste det med att ta pipetten och känna av färgerna sen la jag en egen tonad fyllning och tog bort bilden.

Eftersom jag är en nyfiken typ så undrar jag ändå om det går att få loss filen. Det gick i gamla Freehand och PageMaker. Skriver i telefonen nu så kan inte kolla hur InDesign gör.

Indesign inga problem

Har testat InDesign nu och det var inga problem alls. Så frågan kvarstår om Illustrator.

  • Medlem
  • 2010-07-16 16:41

I PS kan man ju öppna valfria bilder ur en pdf. Kan man inte det ur en .ai-fil på samma sätt?

Ursprungligen av Baron:

I PS kan man ju öppna valfria bilder ur en pdf. Kan man inte det ur en .ai-fil på samma sätt?

Du menar förmodligen tvärtom. Högerklick i Acrobat för att öppna bilden i PS. Om man öppnar en pdf inne i PS så frågar den hur stor bild man vill ha dvs en förstörande öppning om man inte gör rätt. Inte riktigt samma sak.

Mitt grundproblem vara att läsa färgerna i den inbakade psd-filen. Det problemet gick att lösa på en mängd olika sätt.

Det vore dock bra att få verifierat om Illustrator har den här "spara ut" funktionen inbyggd eller ej. Ser ut som i bilden i InDesign.

  • Medlem
  • 2010-07-17 14:32

Nej, jag menar precis vad jag skriver. När jag öppnar en pdf i PS får jag bifogad dialog. Nu har jag inte konstruerat ett exempel i Illustrator utan utgår från något jag råkade ha i datorn.

Ursprungligen av Baron:

Nej, jag menar precis vad jag skriver. När jag öppnar en pdf i PS får jag bifogad dialog. Nu har jag inte konstruerat ett exempel i Illustrator utan utgår från något jag råkade ha i datorn.

Om du läser det jag skrev en gång till så ser du att jag inte klassar den där dialogen som att ta loss. Det där kan ge vilket resultat som helst beroende på vad som fylls i rutorna. Du kan få en gigantisk cmyk-bild eller en pluttliten rgb.

Det jag är ute efter är funktionen som ger mig en exakt kopia av den fil som bakades in från början.

  • Medlem
  • 2010-07-17 14:50

Inte min värld. Väljer jag "Bilder" får jag inga alternativ, utan bilden "skapas" utifrån vad den ursprungligen bestod av.

Jag får ändå klassa det där som en work around utifrån den funktion jag frågar efter inne i Illustrator.

Jag får en fråga om färgprofil och sen ska jag spara filen. KVar finns funderingar om jag har tillfört något som inte fanns med innan.

Om jag bäddar in en fil i Illustrator så finns det klart och tydligt med i länkpaletten hur man gör det. Om jag vill göra tvärtom så är det bara gråmarkerat så jag får väl utgå från att det inte finns med direkt inne i programmet.

  • Medlem
  • 2010-07-18 00:04

Då du frågade efter att få ut en inbäddad fil från ett dokument tycker jag att mitt förslag var ganska bra (om det nu fungerar i ditt fall) till och med utan att kalla det workaround.

Ursprungligen av Baron:

Då du frågade efter att få ut en inbäddad fil från ett dokument tycker jag att mitt förslag var ganska bra (om det nu fungerar i ditt fall) till och med utan att kalla det workaround.

Jag håller med. Det var ganska bra.

Skämt åsido så tycker jag det är konstigt att man kan bädda in men inte "bädda ut". Ungefär som om det fanns klistra in men inte klipp ut. Som jag nämnt tidigare så har alla andra layoutprogram den kompletta funktionen. Vet inte hur det är med Quark för den kör jag inte längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-26 10:33

Saknar oxå den där funktionen från freehand. Jag brukar copy/paste till photoshop. När du har filen i urklipp så skapar photoshop automatiskt samma storlek och färgrymd som urklippet när du väljer skapa ny fil.

1
Bevaka tråden