Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Duscha tangentbordet?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 15:11

Hej hallå

Jag äger ett Apple USB Keyboard (det lilla), och den börjar nu bli... välanvänd

Jag hörde en gång att Jobs kanske? sade att man kunde duscha dem och hänga dem på tork, så blir allt frid och fröjd...

stämmer det???

Går nog bara bra.. min bror hällde en flaska läsk i sitt tangentbord.. la de i blöt några timmar, sen torka länge. Funkade felfritt..

Se bara till att torka ORDENTLIGT, typ några dar De får inte vara de minsta blött när du kör igång de. Då kan de gå åt pipan.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 15:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Går nog bara bra.. min bror hällde en flaska läsk i sitt tangentbord.. la de i blöt några timmar, sen torka länge. Funkade felfritt..

Se bara till att torka ORDENTLIGT, typ några dar De får inte vara de minsta blött när du kör igång de. Då kan de gå åt pipan.

Tack mannen!

Fast.. jag vill ju ha blixtar i mitt rum.. (^_^)

Jag spillde rödtjut i ett nytt Pro-Keybord.
Duschade av det nogsamt och lät det stå på tork i två månader.
Funkade inte.
Dristade mig till att öppna det med pyttesmå torx-mejslar för att kunna göra rent. Ingen höjdare kan jag säga - en massa små plastbitar som sprätte iväg åt alla håll - omöjligt att få ihop igen.
Jag vet en som fått grogg i en TiBook också. Helkört, bara att skicka in och betala.
Å andra sidan känner jag en som kört över en PB G3 Lombard med bil - och den klarade sig. Den låg i en vanlig läderportfölj. Macen blev lite buktad på "locket" men den fungerade klanderfritt efteråt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 18:29

Hörde en gång att vatten och elektronik inte alls är så farligt tillsammas. Så länge det inte är någon ström eller batterier inblandade i leken och att man inte låter sakerna få tillfälle att rosta.

Någon som vet fakta och inte lyssnar och tror på vad fulla elektriker säger?

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Hörde en gång att vatten och elektronik inte alls är så farligt tillsammas. Så länge det inte är någon ström eller batterier inblandade i leken och att man inte låter sakerna få tillfälle att rosta.

Någon som vet fakta och inte lyssnar och tror på vad fulla elektriker säger?

Kan ligga något i det.
En annan kamrat hade en PB som stod på ett skrivbord under ett öppet takfönster när det plötsligt kom en åskstorm med vidhängande skyfall under lunchen.
Den klarade sig med hjälp av en hårtork och några dagars torktid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 18:47

Under de 2.5 år jag jobbade på mitt gamla jobb tog jag och min kollega hand om 20 - 30 olyckor där dricka hade välts ut i datorer och tangentbord.

-Datorer som var avstängda klarade sig mycket bättre än påslagna. Spelade ingen roll att de avslagna fick ta emot mycket mer än de som var påslagna.

-Vart vätskan hamnar och hur snabbt man plockar ut batteriet hade mycket stor betydelse.

-Datorer som torkades av på ytan och sedan startades var i regel körda.

-Självklart så spelar det in vilken modell av bärbar du har. Kommer inte riktigt ihåg men vissa modeller klarar en spillning bättre än andra.

-Vad för vätska som hamnar i datorn har även det betydelse. Mycket socker brukade ofta dra ned chanserna att ordna datorn.

Hmmm...OT och har ingenting mer än min erfarenhet att backa upp detta. Så lita inte blint på den här texten.

Edit: Tog bort en upprepning.

Senast redigerat 2003-05-26 19:41

Har spillt öl i ett tangentbord en gång. Försökte tvätta det och fick alla tangenter utom punkt att fungera. Det gick ju hjälpligt medan jag väntade på att ett nytt skulle komma.

Senast redigerat 2003-05-26 21:02
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-26 21:08

Var försiktig så att du inte får tvål i ögonen när du duschar av tangentbordet. Det svider så hemsk då

  • Medlem
  • 2003-05-26 21:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av attila
Hej hallå

Jag äger ett Apple USB Keyboard (det lilla), och den börjar nu bli... välanvänd

Jag hörde en gång att Jobs kanske? sade att man kunde duscha dem och hänga dem på tork, så blir allt frid och fröjd...

Jag skulle nöja mig med att sprätta loss alla tangenterna, diska dem, dammsuga och torka försiktigt under. Sen är det bara att pussla ihop det igen. Tangenterna är lätta att ta av om man bänder lite försiktigt med en matkniv eller liknande.

Om man spiller något annat än vatten i sitt tangentbord så måste man se till att skölja det direkt. För om drycken hinner torka in (t.ex. kladdig Cola) så är det kört.

När det gäller bärbara så ska man vända upp och ner på datorn och stänga av den direkt, bara rycka elen och batteriet så fort man kan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-05-27 07:06

halvliter apelsin juise i min numpad för nått år den (gammalt non pro tgb) ut me sladden snabbt, hälla av det värsta, bända upp tangenter in i diskmaskinen utan diskmedel, låta torka i tre dar.. funkar fortfarande fint..fast jag vet inte var det är.

och acke, har du spilt vätska på elektronik och du är lagom snabb att få ur kontakten är changsen större att en går sönder när du sätter tillbaks tgb, än att det gick sönder direkt

har man spillt coa eller annan sockerbaserad dryck ska man absolut diska det eftersom cola i längden blir som etsningsmedel och efter en tid börjar leda ström, zap sen är det kört

Acke
Vatten leder ju ström och det är därför det är farligt för elektronik. Men finns det ingen ström i elektroniken händer ingenting. Risken är att det blir kvar lite vatten i diverse springor och skit när man torkar eländet och kladdiga vätskor torkar in som redan nämnts.

En kompis katt pissade i hans och hans brorsas Amiga och han tyckte att de skulle blötlägga. Brorsan vågade inte, eftersom Amigan fortfarande fungerade, så de fick använda den som den var

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-27 09:32

Jag avslutade medvetet en gammal PC jag hade tidigare med att hälla avslagen folköl i tangentbordet och den öppna cd-släden. Den startade aldrig mer.

PS. Harboe var märket tror jag. DS.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 15:36

usch!
välte ett halvt glas 50%fanta, 50&mineralvatten på min Tibook. Den fungerar nu efter mycket konstigheter. Den har nu fått stå avstängd över natten.
Men tangentbordet har börjat bli klibba fast, och jag skulle behöva rensa det.. Finns det ngn chans att duscha av det också, om man tar loss det från datorn?

Och vet någon var man får tag på en teknisk manual till en Tibook?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Cristian Bogdan
välte ett halvt glas 50%fanta, 50&mineralvatten...

Varför blandar man fanta och mineralvatten?

Ta och snacka med någon IT-människa på valfri dags/kvällstidning och fråga hur många gånger dom duschat tangentbord efter det att någon spillt kaffe/läsk/... i det. Det är nog mer än en gång tippar jag på.

Oftast inga problem så länge man låter det torka ordentligt efteråt. Använd gärna t.ex en hårtork med låg värme (och jag menar låg värme). Blås inte heller för hårt, det är ju dumt att blåsa bort någon bokstav...:rolleyes:
/Mattias

Min son tippade mjölk i mitt tangentbord. Ett antal tangenter på de två nedersta raderna dog. Efter duschande och fjäskande gav jag upp. Nånting var ohjälpligt trasigt.

Fast syrran räddade en gång ett Saratoga (gamla stora ADB-tangentbordet, det bra, inte det smäckiga AppleResign). Där var också en del knappar döda. Hon plockade isär och kollade kretskortet. Aha, misstänkt avbrott, löda lite, funkade perfekt! Det var på den tiden ett sådant tangentbord var värdefullt, så det var en stor förtjänst.

Och min gamla Powerbook har också fått dryck över sej. Det slutade också lyckligt.

Slutsatsen är nog att det kan gå illa om man har otur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-31 16:32
Citat:

Fast syrran räddade en gång ett Saratoga (gamla stora ADB-tangentbordet, det bra, inte det smäckiga AppleResign).

Saratoga? Hette det inte Nimitz? Eller fanns det månna två namn på det? Sannolikt världens bästa tangentbord!

AppleDesign-tangentbordet var ojämnt i kvaliteten. En del (de kinesiska) var OK, medan andra (de tjeckiska) var sega som sirap!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 18:59

men angående Titanium Powerbookens inbyggda tangentbord... kan man duscha det?

  • Medlem
  • 2003-05-31 19:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Saratoga? Hette det inte Nimitz? Eller fanns det månna två namn på det? Sannolikt världens bästa tangentbord!

AppleDesign-tangentbordet var ojämnt i kvaliteten. En del (de kinesiska) var OK, medan andra (de tjeckiska) var sega som sirap!

Jo jag sitter med ett tjeckiskt här och kan intyga att det knappast är smidigt. Man blir trött i fingrarna efter ett tag och snabbt går det inte. Men jag pajjade ju mitt lilla usb-tagentbord så jag får väl skylla mig själv.

  • Medlem
  • 2003-05-31 19:46

Jag rengjorde mitt Pro-tangentbord genom att ploppa bort alla tangenter. Torkade det nakna tangentbordet med disktrasan och kokade tangenterna i vatten. Funkade skitbra!:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-31 20:50

Hittade det här i Apple Confidential:

  • Medlem
  • 2003-05-31 23:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Cristian Bogdan
Och vet någon var man får tag på en teknisk manual till en Tibook?

En bit ner på den här sidan.

/ErikC

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Hittade det här i Apple Confidential:

Haha! Snyggt! Jag brukar nog kalla både Saratoga och Nimitz för Saratoga tror jag. Man måste ju titta lite noggrannt för att se skillnaden, men jag tror Nimitz är vanligast. Det är kul namn hur som helst, speciellt med legenden om små flygplan och markeringar för landningsbanor. Underbara tangentbord, utan tvekan bättre mekanik än "Pro Keyboard". Det är bara att räkna dubbelstudsar. Den gör inga, "Pro" gör många.

Kul att få namnet på Standard Keyboard också. Det är en annan höjdare. Men de som heter "Apple Keyboard", är det Standard Keyboard eller SK II?

Topolino är alltså "ägg-musen" förstår jag. Det fattas ju några favoriter i listan, men det är väl inte allt som har smeknamn.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-01 15:25

OT:

"Varför blandar man fanta och mineralvatten?"

För att dricka en variant på rumänska shpritz. Vin och mineralvatten. Men jag byter ut vinet mot fanta och vips: en Virgin Shpritz

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-01 15:32
Citat:

Kul att få namnet på Standard Keyboard också. Det är en annan höjdare. Men de som heter "Apple Keyboard", är det Standard Keyboard eller SK II?

Topolino är alltså "ägg-musen" förstår jag. Det fattas ju några favoriter i listan, men det är väl inte allt som har smeknamn.

Det finns ytterligare tre tangentbord som inte nämns i boken: Apple Design Keyboard, Apple USB Keyboard (det lilla tangentbordet som fanns i fem eller sex olika färger) och Apple Pro Keyboard (svart respektive vitt).

Apple Keyboard II var väl det det snygga tangentbordet som följde med LC-serien?

Jo, alla Apple-produkter har ett täcknamn.

Se sidan 25-36 i "Apple Confidential".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Jonsson
Varför blandar man fanta och mineralvatten?

Kanske för att man tycker det är gott?

  • Avstängd
  • 2003-06-13 16:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Cristian Bogdan
OT:

"Varför blandar man fanta och mineralvatten?"

För att dricka en variant på rumänska shpritz. Vin och mineralvatten. Men jag byter ut vinet mot fanta och vips: en Virgin Shpritz

I Karpaterna såg jag en häftig variant.
Rosa (champagne) och Pepsi.

Noroc

1
Bevaka tråden