Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är iPhone och cykel en bra kombination?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, skulle va kul att kunna använda iPhone 3G med min cykel om man ska cykla långt och inte hitta kanske så kan man sättapå GPSen så man ser vart man är.

Något bra ställ till cykeln?

nej tyvärr, iPhone och apple har inte tänkt så långt än, men slå en pling till huvudkontoret i usa vettja;) o berätta om din idé^

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-09 18:15

Gjorde en liten sökning på Google, såg en del lite lustiga iPhone fästen, men nu när iPhone kommer till fler länder i Europa så kommer fler tillbehör.

Källa: Bicycle Bike Mount Holder for iPhone Cell Phone PDA GPS MP4,Bicycle Mount Holder,iPhone Mount Holder

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-09 23:17

alltså.. att ni ens kommer på tanken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 12:31

Det kanske är bättre att ha den på armen eller runt midjan? Särskilt om du vill lyssna på musik samtidigt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-16 11:26

Fast blir svårare att se vart man ska cykla då kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 11:45

Om du har den som en klocka på armen så går det väl? Men om du bara vill använda den som karttjänst så är det kanske ändå bäst att montera på cykeln. Och så kan du ju lyssna på musik via högtalarna

Ursprungligen av kia2:

Om du har den som en klocka på armen så går det väl? Men om du bara vill använda den som karttjänst så är det kanske ändå bäst att montera på cykeln. Och så kan du ju lyssna på musik via högtalarna

Bra idé! Har inte tänkt på att lyssna på musik samtidigt Nu blev jag riktigt sugen på att cykla.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-07 15:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-07 18:05

Gammal tråd men ändå:
En hållare som verkar schysst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-07 23:38
Ursprungligen av marf:

Gammal tråd men ändå:
En hållare som verkar schysst.

iPhone 3G har ingen pålitlig GPS så det är bättre att du har den som musikspelare. Funkar iofs för att ha ungefärlig koll på var du är.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-08 08:27
Ursprungligen av ibish:

iPhone 3G har ingen pålitlig GPS så det är bättre att du har den som musikspelare. Funkar iofs för att ha ungefärlig koll på var du är.

På vilket sätt är den dålig? I min 3G fungerar den alldeles ypperligt och visar väldigt exakt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-07-08 08:48
Ursprungligen av MatsOlov:

På vilket sätt är den dålig? I min 3G fungerar den alldeles ypperligt och visar väldigt exakt.

När jag var och snurrade på Strandvägen i Stockholm för en tid sedan så visade den GPSn att vi var i filen som går åt motsatt håll och körde, och då är det ändå en bred cycelbana med träd i mellan. Men den noggranheten (±10 m) är ju tillräckligt när jag är ute och cyklar iaf.

Det finns ju redan nu solcellesladdare att köpa och de borde väl räcka soliga dagar.

Solladdare

Ursprungligen av andas;:

När jag var och snurrade på Strandvägen i Stockholm för en tid sedan så visade den GPSn att vi var i filen som går åt motsatt håll och körde, och då är det ändå en bred cycelbana med träd i mellan. Men den noggranheten (±10 m) är ju tillräckligt när jag är ute och cyklar iaf.

Det finns ju redan nu solcellesladdare att köpa och de borde väl räcka soliga dagar.

Solladdare

Det betyder iofs inte att det är fel på gpsen. Jag brukar tolka det som att kartan inte stämmer för felet brukar vara ganska konsistent tills det stämmer igen.

Och när kartan inte stämmer är det bäst att lita på verkligheten;)

Ps: jag blev nyfiken på hur exakt man kan förvänta sig att en gps ska mäta och hittade detta

Den elektroniska detektorn i vanliga GPS-enheter är dessvärre endast exakt till 1 procent av en bit-tid. Det är ungefär 10 miljarddelar av en sekund (10 nanosekunder). Eftersom GPS-mikrovågssignaler färdas i ljusets hastighet motsvarar detta en felmarginal på ungefär 3 meter. Därför kan vanliga GPS-enheter inte bestämma positioner med större exakthet än 3 meter. Mer avancerade GPS-mottagare som används av militären är tio gånger mer exakta och har en felmarginal på 300 millimeter

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-08 09:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Det betyder iofs inte att det är fel på gpsen. Jag brukar tolka det som att kartan inte stämmer för felet brukar vara ganska konsistent tills det stämmer igen.

Stämmer nog, hade en Taxiförare som ville åka över min gödselstack en vinterdag, allt enligt hans GPS Behöver jag säga att han körde fast?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-08 00:20

Nej för jösses, GPS:en är ju skit i iPhone så den använder jag såklart inte. Har en Garmin Edge 705 när jag cyklar och iPhonen hemma.

Vill man nu ha med sig sin iPhone i hållare verkar den jag länkade till bland de bättre.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-08 07:24

I IPhone 3GS är iaf. GPS'en helt ok. Med rätt programvara i luren ersätter den vilken cykeldator som helst (om man nu inte ska cykla inomhus eller under jord )

Det finns dock en sak som stör mig lite och det är att det slukas en hel del batteri när GPS'en är igång...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-08 17:59
Ursprungligen av lensv:

I IPhone 3GS är iaf. GPS'en helt ok. Med rätt programvara i luren ersätter den vilken cykeldator som helst (om man nu inte ska cykla inomhus eller under jord )

Det finns dock en sak som stör mig lite och det är att det slukas en hel del batteri när GPS'en är igång...

Jag håller inte med. Jag har testat GPS:en i iPhone 3G och 3Gs i bil, gående samt cyklande. Jämfört med en "cykel-GPS", till exempel min Garmin EDGE 705, så är iPhonen väldigt mycket mer oprecis. Den tappar signal, uppdaterar långsamt och har naturligtvis på tok för kort batteritid.

En cykeldator måste klara regn i flera timmar samt ha en rejäl batteritid. Testa att cykla en Vätternrunda med en iPhone...

Det enda iPhonen klarar bättre än dedikerade GPS:er är att initialt hitta sin position då den utnyttjar mobilnätet.

För att hålla mig till ämnet kan jag väl hävda att en iPhone i hållare på cykeln är bra för att lyssna på musik och se på ett ungefär var man är. Vill man logga sin cykelrunda och spara information om sträcka, tid, max- och medelhastighet med mera så är den INTE ett alternativ.

Ursprungligen av marf:

Jag håller inte med. Jag har testat GPS:en i iPhone 3G och 3Gs i bil, gående samt cyklande. Jämfört med en "cykel-GPS", till exempel min Garmin EDGE 705, så är iPhonen väldigt mycket mer oprecis. Den tappar signal, uppdaterar långsamt och har naturligtvis på tok för kort batteritid.

En cykeldator måste klara regn i flera timmar samt ha en rejäl batteritid. Testa att cykla en Vätternrunda med en iPhone...

Det enda iPhonen klarar bättre än dedikerade GPS:er är att initialt hitta sin position då den utnyttjar mobilnätet.

För att hålla mig till ämnet kan jag väl hävda att en iPhone i hållare på cykeln är bra för att lyssna på musik och se på ett ungefär var man är. Vill man logga sin cykelrunda och spara information om sträcka, tid, max- och medelhastighet med mera så är den INTE ett alternativ.

iPhone 4 kan nog förbättra detta en hel del då den har ett nytt GPS-chip.

iPhone 4 Vs iPhone 3GS: Improved GPS Accuracy And Speed - iPhone Hacks

"I used my Navigon GPS app today for about ten minutes, nothing to long or in depth, but the [iPhone 4="4"] got a lock in seconds and was spot on. I'll test it tonight going home from work and see how it does but I didn't notice any issues earlier today, in fact it was a huge leap from the 3GS in terms of reliability and accuracy."

Senast redigerat 2010-07-08 18:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-08 19:49
Ursprungligen av keptang:

iPhone 4 kan nog förbättra detta en hel del då den har ett nytt GPS-chip.

Ja det ska bli intressant att se hur bra den är! Utvecklingen går ju fort inom GPS (speciellt när det gäller felkorrigering) och bra kretsar för att ta emot de grymt svaga satellitsignalerna blir bara billigare och strömsnålare.

Och för att hålla sig till ämnet så kan man ju hoppas på vattentät hållare till cykel med batteri och extern antenn. Då blir det skoj!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-08 08:22

Tänkte också på det där med strömförbrukning och GPS. Borde man inte kunna konstruera en laddare som man kopplar till en gammaldags dynamo och på så sätt ladda medan man cycklar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-08 08:34
Ursprungligen av onnyt:

Tänkte också på det där med strömförbrukning och GPS. Borde man inte kunna konstruera en laddare som man kopplar till en gammaldags dynamo och på så sätt ladda medan man cycklar.

Cykeln som laddar din iPhone - MacWorld

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-07-08 18:40

Jag har Dahon-hållaren (vattentät med touchen i behåll) på min motorcykel och Navigon's app... funkar mer än prima!

Om någon stöter på en iPhone-hållare för iPhone 4 får ni gärna dela med er. Helst lite vädertålig om det skulle börja dugga lite, och så bör den sitta fast ordentligt så att man kan köra skog med den.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-08-06 23:42
Ursprungligen av stevenD:

Om någon stöter på en iPhone-hållare för iPhone 4 får ni gärna dela med er. Helst lite vädertålig om det skulle börja dugga lite, och så bör den sitta fast ordentligt så att man kan köra skog med den.

Såg detta idag och kom på att jag sett en tråd om detta ämne.
Här haru!

LiveRider

Verkar ju mycket lovande

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-11 21:21

Håller med! Verkar spännande men tyvärr helt utan regnskydd. Kanske man kan trä en kondom över iPhonen innan man stoppar den i hållaren...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-29 22:53

IPhone, GPS, hållare och laddare för cykel

Hej alla cyklande iphone entusiaster. TomTom och Navigon har utvecklat appar för iphone som är mer fullödiga navigationsredskap än den inbyggda iphonefunktionen. I bägge fallen kan man välja cykelrutter. Har sett lite tester på nätet och de flesta verkar föredra Navigon.
När det gäller vattentäta hållare samt ett laddningsaggregat som kan anslutas till navgenerator har Dahon utvecklat sådana. Kolla följande klipp:

YouTube - BioLogic Bike Mount for iPhone

(De jobbar på en hållare för iphone4)

YouTube - BioLogic ReeCharge

1
Bevaka tråden