Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1TB till MacBook Pro 15"?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte byta ut min iMac mot en MacBook Pro 15", börjar bli lite mer mobil nu, både med boende och arbete, är mycket mer på landet och vill ha min dator här då.

Tänkte köpa en MacBook Pro 15", den passar mina behov rätt bra, har väl planer på att köpa en skärm också när man är hemma, men det får bli senare.

Men till saken, finns det en 1TB hårddisk att köpa, som man kan stoppa in? Eller 750 GB? Apple säljer bara 500 GB som störst, 500GB kommer inte räcka för mig om jag ska stoppa in min musik, filmer samt det andra som man har i datorn idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-27 12:54

Har inte kollat om det finns 750 & 1TB 2,5"-diskar nu. Men om de inte finns som tillval hos Applestore kan man nog utgå ifrån att om dom finns så är dom svindyra.

Måste du verkligen släpa med dig hela film & porrarkivet hela tiden eller funkar det inte med en extern?

Musik förstår jag att det är jobbigt att ha externt, men hundrals filmer shufflar man ju inte igenom och bygger spellistor med

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-12-27 13:07

Western Digital har en 1TB 2,5" SATA disk. Kolla på Dustin.

Jag använder själv Optibay så att jag kan ha 2 hårddiskar i min Unibody MBP.
Detta för att jag ville ha en SSD disk som startdisk, men tyckte att stora SSD-diskar blev så dyra. Med Optibay kunde jag behålla orginaldisken (för hemmakatalogen) och ha systemet (operativsystem och applikationer) på en mer prisvärd 60GB SSD.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-12-27 15:41

Är det inte så att 2,5 tums hårddiskarna som ska sitta i en Macbook får vara max 9mm höga och de största hårddiskarna är 12,5mm höga? Kolla upp det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-27 18:28
Ursprungligen av joakimo:

Är det inte så att 2,5 tums hårddiskarna som ska sitta i en Macbook får vara max 9mm höga och de största hårddiskarna är 12,5mm höga? Kolla upp det.

kan stämma .

western digitals 750 gigare SATA-300 2.5 tums är i alla fall 12.5 mm hög. WESTERN DIGITAL SCORPIO BLUE 750GB SATA/300 5200RPM - Prestandadisk med låg ljudnivå för bärbara datorer

1 Tb aren har jag inte lyckats bekräfta höjden på men skulle gissa på samma höjd.

För tillfället (Dec 2009) är det 500GB som ger mest pang för pengarna.
Runt lusentappen för en 7200RPM drive.

750 och 1 TB gissar jag landar i den riktiga världen (9mm höga) sommaren/hösten '10 till annat än överjävliga priser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 12:16

Western Digital Scorpio blue finns i 640 GB upplaga och är den största hårddisk som passar i MacBook Pro 15". Priset är dock betydligt högre än för en 500 BG hårddisk. Se Prisjakt 2,5 tums S-ATA-hårddiskar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 15:01

Jag är nästan helt säker på att alla unibody-modeller har plats för 12.5mm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-29 02:43
Ursprungligen av acke:

Jag är nästan helt säker på att alla unibody-modeller har plats för 12.5mm.

Låter dundertrevligt. Long live Apple !

Hur svårt kan det va att byta drive i en Unibody ?

Har dålig pejl just på denna nya modell ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 12:38
Ursprungligen av CUBEIS:

Låter dundertrevligt. Long live Apple !

Hur svårt kan det va att byta drive i en Unibody ?

Har dålig pejl just på denna nya modell ?

Ursprungligen av sodemus:

Hah! Det där har helt undgått mig. Vad trevligt!

Kolla här, längst upp på sidan:
750GB WD Scorpio Blue 5200RPM Serial ATA **... (WD7500KEVT) at OWC

På den senaste behöver du unibodyn så ska luckan på baksidan av, ca 10 skrúvar. Inte alls svårt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 02:50
Ursprungligen av acke:

Jag är nästan helt säker på att alla unibody-modeller har plats för 12.5mm.

Hah! Det där har helt undgått mig. Vad trevligt!

Jag har modellen där man fortf kan lyfta på en lucka undertill.
Lossa två hakat, lucka bort, lossa två skruv, lossa kontakt.
Byt hårddisken, skruva dit en eller två skruv. Tillbaka med lucka.

Bytte min 250 mot en 500, så odramatiskt så det var inte sant.

Köpte en extern låda och använde CCC under flytten.

När allt var klart satte jag den gamla 250:n i lådan, frugan har den som extradrive.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-29 12:40
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har modellen där man fortf kan lyfta på en lucka undertill.
Lossa två hakat, lucka bort, lossa två skruv, lossa kontakt.
Byt hårddisken, skruva dit en eller två skruv. Tillbaka med lucka.

Bytte min 250 mot en 500, så odramatiskt så det var inte sant.

Köpte en extern låda och använde CCC under flytten.

När allt var klart satte jag den gamla 250:n i lådan, frugan har den som extradrive.

Ahh. Sånt gillar vi. Så oooAppleiskt

Jag spanar efter en unibody har gett upp MacBook Air planerna .

Var för mycket strul med dessa Airting. Halvdålig prestanda och värmeproblem vid flash användning.

Men har Apple gått och plockat bort godis luckan undertill på dom senaste alstren av Unibody menar du ?

Vilken unibody har lucka då ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 12:49
Ursprungligen av CUBEIS:

Vilken unibody har lucka då ?

Titta sida 38 i den här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-29 12:53
Ursprungligen av acke:

Titta sida 38 i den här.

okey Tack.

Luckan är borta på de senaste maskinerna, istället sitter en heltäckande bottenplåt på.
batteriet är ännu starkare på de sista, tror de pratar om femtimmars...

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2009-12-29 20:30

Verkar som om det passar: Unibody macbook pro's can support 12.5mm Drives - Mac Forums

Frågan är nu om man kan starta systemet från en hdd som sitter i dvd-platsen, men det skulle vara skumt om det inte funka. Vore smutt med en SSD där.

Ursprungligen av orrefan:

Verkar som om det passar: Unibody macbook pro's can support 12.5mm Drives - Mac Forums

Frågan är nu om man kan starta systemet från en hdd som sitter i dvd-platsen, men det skulle vara skumt om det inte funka. Vore smutt med en SSD där.

Det skall finnas ngn firma som tillverkar en klump man ersätter DVD-spelaren med, inuti denna klump finns det plats för en 2.5" drive, osäker på om den passar till alla macar.

Sök lite, eller så kommer ngn som vet exakt vad jag talar om in i tråden och ger oss en exakt länk - så brukar det vara

Ursprungligen av Goflorp:

Det skall finnas ngn firma som tillverkar en klump man ersätter DVD-spelaren med, inuti denna klump finns det plats för en 2.5" drive, osäker på om den passar till alla macar.

Sök lite, eller så kommer ngn som vet exakt vad jag talar om in i tråden och ger oss en exakt länk - så brukar det vara

Du talar säkert om McE OptiBay? Har en sån i min MacBook Pro!
MCE OptiBay Hard Drive for MacBook Pro, MacBook, PowerBook G4, and Mac mini

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2009-12-30 04:30

Japp, det var det jag syftade på!
En ständigt förekommande produkt är OptiBay, men det finns många billigare alternativ. Kan även tänka mig att man kan köpa billiga kabeladaptrar på ebay och sedan fästa hdd'n på något vänster inuti dvd-platsen.
Jag upptäckte att man faktiskt kan boota hårddiskar på dvd-porten. Det betyder alltså att man mycket väl kan ha en 12,5mm hdd på sin vanliga plats och en ssd som systemdisk i dvd-utrymmet! (Om det nu skulle vara så att 12,5or inte får plats i dvd'n)

Kanon! Så ska jag göra när det blir dags för kommande MBP!

Tillägg: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=680228 mumma!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2010-05-25 22:22

Jag har sedan hösten 2009 när de först kom kört med 1TB-diskar. Funkar i alla Unibody-macar! Dessutom; använder du optibay och slänger ut din DVD, så kan du skruva i en 9.5mm-disk på 640 GB till (finns numer 640GB som är 9.5 mm).

Är det någon som testat en 12,5mm i en 13" unibody?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-07 23:05
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Är det någon som testat en 12,5mm i en 13" unibody?

Inlägg #20

Ursprungligen av Jetwash:

Inlägg #20

Tack, men hade snarare hoppats att någon kunde verifiera detta.
Ska hjälpa en vän att uppgradera. Vore skönt att vara säker på att det fungerar.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-08 09:34
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Tack, men hade snarare hoppats att någon kunde verifiera detta.
Ska hjälpa en vän att uppgradera. Vore skönt att vara säker på att det fungerar.

Going from 500GB to 1TB in my Unibody MacBook! - Mac Forums

Notera dock i första posten:
EDIT: The following 8 posts are about this HDD, which I found out will not work. (Mods merged two threads and it go a little confusing).

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2010-07-08 09:29

Jag har testat i många maskiner. Funkar finfint.

Tack för det!

1
Bevaka tråden