Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att öppna vissa XLS-filer

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-06 15:28

Ja, Som rubriken lyder så har jag problem att öppna XLS fil i office 2008. Det är dock inte alla xls filer som inte går att öppna utan ett par st. Nån som har någon idé!

Är du säker på att det verkligen är Excel-filer? De kan ju heta XLS utan att faktiskt vara sådana filer.

Har du möjlighet att prova att öppna dem i någon annan miljö, antingen en annan Office-version på Mac, eller någon Office-version i Windows?

Har du installerat alla tillgängliga uppdateringar till Office 2008? (just nu är senaste versionen 12.2.5)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-06 15:42

De går att öppna på andra office-versioner. Jag har precis bytt jobbdator till mac nämligen. Och jag har senaste uppdateringen.

Det du säger om att det kanske inte är excel filer kan vara nåt. De ser inte ut som vanliga excelfiler.
När jag ska ladda ner filen så väljer jag antingen: öppna med excel eller spara. Men jag får samma resultat! Filen kan inte öppnas.

Ursprungligen av Qvarna:

De går att öppna på andra office-versioner. Jag har precis bytt jobbdator till mac nämligen. Och jag har senaste uppdateringen.

Det du säger om att det kanske inte är excel filer kan vara nåt. De ser inte ut som vanliga excelfiler.
När jag ska ladda ner filen så väljer jag antingen: öppna med excel eller spara. Men jag får samma resultat! Filen kan inte öppnas.

Nu säger du emot dig själv. Först säger du att de kan öppnas i andra Office-versioner, och sedan säger du att det kanske inte är Excel-filer. Om de kan öppnas i andra versioner, så är det ju Excel-filer.

Är det interna dokument, eller är det något som vem som helst kan ladda ner? I så fall får du gärna ge oss en länk, så kan vi testa...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu säger du emot dig själv. Först säger du att de kan öppnas i andra Office-versioner, och sedan säger du att det kanske inte är Excel-filer. Om de kan öppnas i andra versioner, så är det ju Excel-filer.

Nu är ju inte Excels filformat något som har varit direkt statiskt de senaste 25 åren. Jag har för mig att de i senaste versionerna skulle slopa ett par av de första versionernas filformat av någon anledning. Det kan vara så att filen är sparad i en äldre version av Excel-formatet som version 2008 inte kan läsa men som 2003 kan. Men då ska det antingen vara en mycket gammal fil eller att någon på egen hand valt att spara den i ett så pass gammalt format.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-06 16:06

Jag kan förstå att det låter invecklat. Jag har tillgång till en databas som endast ett fåtal personer i Sverige har tillgång till. Från denna databas kan jag ladda ner rapporter i excelformat. När jag satt på PC med office 2004 så var det inga problem att öppna dessa rapporter. Idag är det min första dag med Mac och office 2008 på jobbet och när jag sen skulle öppna en rapport som jag hade sparat ner på skrivbordet fick jag felmeddelandet:Filen kan ej öppnas! Har försökt att göra om det med samma resultat. Däremot kan jag öppna likadana filer som jag förde över från Pc:n till macen.

När jag säger att det kanske inte är excel filer så menar jag att när jag har lagt dem på skrivbordet så ser de inte likadana ut som mina övriga excelfiler.
Utan det blir som ett tomt dokument som det står xls på. Hoppas du förstår.

När jag sedan skickar filen till min gamla pc dator så öppnas den i excel utan problem.

Ursprungligen av Qvarna:

...När jag satt på PC med office 2004 så var det inga problem att öppna dessa rapporter...

Det finns ingen Office 2004 för Windows - du menar nog 2003.

Ursprungligen av Qvarna:

...när jag sen skulle öppna en rapport som jag hade sparat ner på skrivbordet fick jag felmeddelandet: Filen kan ej öppnas!...

Hur försöker du öppna den? Genom att dubbelklicka?

Har du provat andra metoder, t.ex att öppna den via Arkiv-menyn inne i Excel i stället?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-06 16:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns ingen Office 2004 för Windows - du menar nog 2003.

Sant.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur försöker du öppna den? Genom att dubbelklicka?

Har du provat andra metoder, t.ex att öppna den via Arkiv-menyn inne i Excel i stället?

Jag har testat båda alternativen som du anger.

Ursprungligen av Qvarna:

...
När jag säger att det kanske inte är excel filer så menar jag att när jag har lagt dem på skrivbordet så ser de inte likadana ut som mina övriga excelfiler.
Utan det blir som ett tomt dokument som det står xls på. Hoppas du förstår.
...

Jag har också råkat ut för att excelfiler genererade av databaser on-line inte gått att öppna på macen. Har du provat att markera en sådan fil, välj visa info (cmd-I) och i informationsrutan ange att programmet ska öppnas med Excel? Det kan fungera ibland.

I vissa fall har jag "löst" liknande problem genom att öppna filen i en texthanterare och sedan spara som text för att slutligen importera i excel. Det funkar dock bara med relativt enkla dokument och man kan behöva redigera bort skräptext för hand.

Kan just dessa filer öppnas i Office för Windows? (obs, inte andra filer av liknande typ, utan just dessa)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-07 08:09
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kan just dessa filer öppnas i Office för Windows? (obs, inte andra filer av liknande typ, utan just dessa)

Japp.
Det är hur konstigt som helst.

1
Bevaka tråden