Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Magic Mouse, bra mus för formgivning?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-07-06 11:24

Hej alla!

Nu är det dags att köpa en ny mus igen, har funderat lite över Magic Mouse. Den verkar ju ganska skön att formge med (för oss som inte riktigt gillar ritplatta). Så är det någon här som sitter i CS paketet, med varierande arbetsuppgifter, som kör med en Magic Mosue och vill dela med sig av sina erfarenheter?

I övrigt så välkommnar jag alla tips på bra möss!

Vänliga hälsningar,

Rajkurt

jag tycker ingen mus kan ersätta en ritplatta. Magic Mouse vet i tusan hur bra den är för ändamålet. Många säger ju att den blir bättre med magicprefs installerat. Men den kan säkert fungera klockrent om du inte ska göra allt för små exakta rörelser.
Själv har jag en Logitech MX revolution och när jag ska jobba i Photoshop använder jag min intuos ritplatta.

jag tycker den e för platt o känns inte riktigt i näven men gillar trådlösheten

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-06 12:11

Personligen tyckte jag den var för låg, jag har hört också från folk i reklambranchen att den inte är så precis i markören som man vill.

Kolla in denna tråd:
http://www.99.se/kringutrustning/271617-traden-om-magic-mouse-oktober-2009-a.html

Hade jättesvårt med ritplatta till att börja med men efter 1-2 veckor har man vant sig. Nu känns det som att försöka styra datorn med en fotboll varje gång jag använder en mus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-06 13:04

Måste hålla med om Wacom är det absolut bästa. Magic mousen fungerar inte alls. Inte för mig iaf.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-07-06 14:23

hmm... vad tråkigt att magicmousen inte fungerar 100% för ändamålet. Känns som att den hade potential till att vara riktigt bra. Det kanske blir att man får börja med ritplatta.... Hur lång är inlärningskurvan? 1 - 2 veckor sa någon... Men det känns bökigt att harva med det på arbetstid. Men det kanske är en investering för snabbare arbetsflöde längre fram?

tacksam för alla svar hitentills!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-07-06 14:26

Bytte nyss ut min Magic Mouse mot en trådlös Logitech-historia istället. Magic Mousen var för låg och laggade ur mest hela tiden. Absolut omöjligt att jobba i Photoshop eller annat program där man gärna vill ha bra precision.

Om man vill testa kan jag varmt rekommendera Wacom Bamboo Pen & Touch. Kanske inte toppkvalité, kan vara lite plastig i jämförelse med Intous, men otroligt billig och touch-funktionen är riktigt trevlig. Många av fingerrörelserna funkar på samma vis som på macens trackpad.

Ursprungligen av stereodee:

Om man vill testa kan jag varmt rekommendera Wacom Bamboo Pen & Touch. Kanske inte toppkvalité, kan vara lite plastig i jämförelse med Intous, men otroligt billig och touch-funktionen är riktigt trevlig. Många av fingerrörelserna funkar på samma vis som på macens trackpad.

dock ska man tänka på att den inte är lika känslig som intuos plattan. Så ska man jobba med den och vet att man kan tänkas behöva jobba på pixelnivå så är det enda alternativet intuos om man inte vill att markören ska hoppa över varannan pixel.

Jag har provat i princip allt, från stora möss till små mös, med kabel och utan.
Kulor, tum-kulor, små pekplattor etc...

Hamnade till slut på Wacomplattor.
Värken i armen som ibland dök upp efter ett par timmar vid datorn försvann!

Det blev roligare, mer exakt i Photoshop, Lightroom, man har pennan i handen samtidigt som man skriver. Visst kostar det en vecks svärande innan man begriper sig på den.

Viktigt är att ställa in rätt i inställningarna, att man har "pen-mode" och inte "mouse-mode" etc.

Sedan är det bara vänja sig - det går rätt fort.

Efter två veckor sitter det och möss och kuor känns väldigt .... 1983

Apple har aldrig kunnat göra möss. Dom skickar med skiten som ett skämt. En slags nördig humor...som kontrast till hur deras andra prylar är i det närmaste fulländade formgivningar/designer. En referenspryl kan man säga. Jag har en hel låda oanvända vid det här laget. Snygga är dom förstås. Men ett skämt - inte meningen man ska ta på allvar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Apple har aldrig kunnat göra möss. Dom skickar med skiten som ett skämt. En slags nördig humor...som kontrast till hur deras andra prylar är i det närmaste fulländade formgivningar/designer. En referenspryl kan man säga. Jag har en hel låda oanvända vid det här laget. Snygga är dom förstås. Men ett skämt - inte meningen man ska ta på allvar.

Nåja. Jag är störtnöjd med min Magic Mouse.

Ursprungligen av gubbslyna:

Nåja. Jag är störtnöjd med min Magic Mouse.

Jovisst. För vanligt bruk av dator, flytta filer mm - helt OK.
Den nya Magic Mouse är bättre än det mesta.

Skall man hålla på nåt så när seriöst med foto, fotoshop, Lightroom etc så räcker en mus inte till. En penna blir många gånger exaktare - man kan t o m ha olika kraft i penslarna beroende på hur hårt man trycker.

Ett enkelt test. Skriv ditt namn i ett ritprogram med musen.
Skriv det med en Wacomplatta ...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-07-07 15:21

Haha... grymt roligt inlägg från zimmerman! kanske blir en platta då trots allt.... fan..

1
Bevaka tråden