Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 i händerna på 99mac

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mitt under pågående frukostmöte hos 99mac tittade nya iPhone 4 fram. Här är några första bilder och kommentarer från ett lyriskt 99mac team

Lite oväntat dök så äntligen iPhone 4 upp på redaktionen imorse och skapade kalabalik när alla ville leka med nykomlingen. Jag kan säga det direkt - iPhone 4 skapar uppståndelse och det är nog telefonens allra främsta funktion. Det är helrätt att dra fram den här telefonen när det ringer...

Dödsgreppet existerar
Vi kan tyvärr bekräfta att dödsgreppet existerar - det går att skärma av antennen rejält genom att greppa telefonen i dess nedre vänstra hörn. Om du håller telefonen normalt verkar det inte påverka mottagningen mycket men vi har lyckats sänka mottagningen från fem till en pinne genom att pressa tummen hårt mot telefonen.

Ett enkelt test med Bredbandskollen visar följande:
Utan dödsgreppet: 5.6Mbit ned, 1.3Mbit upp
Med dödsgreppet: 2.3Mbit ned, 1,1Mbit upp

Våra första bilder
Ni har alla läst testerna och sett närbilderna från amerikanska sajter under ett par veckor nu så vi kommer inte gå in på djupet på samma sätt utan sammanfattar våra första reaktioner.

Första intrycket: den ser ut precis som man förväntar sig men skärmen är mycket bättre än jag vågat drömma om. Den är verkligen superhögupplöst och allt är knivskarpt. Imponerande av Apple att ta fram en så bra skärm.

iOS4 använder vi redan på våra äldre iPhones så "wow-känslan" av ett nytt operativsystem har redan börjat falna. Klart är dock att Apple lyckats fräscha upp både mjuk & hårdvara på ett naturligt sätt. Det känns självklart att uppgradera och det är helt smärtfritt - något som inte alla leverantörer har lyckats med historiskt sett.

I frontlinjen både då och nu. Visst har det hänt en del sedan vi skäggiga (nåja) män körde Mac OS 8 och tyckte Apple var bäst. Diskussionerna gick varma. Nu är det inte något snack längre

Jag hade läst att iPhone 4 skulle vara betydligt tunnare än iPhone 3Gs men i mina ögon är det inte jättemycket som skiljer. Den är smalare men jag tycker ändå inte den känns "tunn" i ordets rätta bemärkelse.

VI har bara haft telefonen i ett par timmar så vi har inte hunnit testa saker som mottagningsproblem, batteritid osv. Kom gärna med tips & förslag på vad ni vill ha testat!

Ursprungligen av Björnström:

VI har bara haft telefonen i ett par timmar så vi har inte hunnit testa saker som mottagningsproblem, batteritid osv. Kom gärna med tips & förslag på vad ni vill ha testat!

Vill ni ha hjälp att utvärdera facetime är de bara att säga till, det är den enda funktion jag inte kunnat testa själv (av förklariga skäl).
Sen om ni kan Testa det nya gyrot vore trevligt. Enda appen jag själv hittat för att testa den är någon rubrics cub-spel och jag är inte ens ett fan av det.

Jag har mycket, mycket svårt att tro att ni inte tagit detah grip flera gånger redan och stirrat på staplarna. Det måste ha varit bland det första ni gjorde.
Nu är det tredje gången jag läser om nya ägare av Iphone4 i Sverige som "bara" har haft luren i några timmar och inte "hunnit" ta death grip.
Magkänslan säger att staplar fallit friskt, men att man vill testa mera och att man intew villl...tja, grumla sin glädje över den fantastiska luren.

ALLA som hängt med här - framför allt vi nördar - tar death grip på en Iphone4 inom 15 minuter efter vi startat den första gången. Alla.

"VI har bara haft telefonen i ett par timmar så vi har inte hunnit testa saker som mottagningsproblem, batteritid osv. Kom gärna med tips & förslag på vad ni vill ha testat!"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-05 11:19
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har mycket, mycket svårt att tro att ni inte tagit detah grip flera gånger redan och stirrat på staplarna. Det måste ha varit bland det första ni gjorde.
Nu är det tredje gången jag läser om nya ägare av Iphone4 i Sverige som "bara" har haft luren i några timmar och inte "hunnit" ta death grip.
Magkänslan säger att staplar fallit friskt, men att man vill testa mera och att man intew villl...tja, grumla sin glädje över den fantastiska luren.

ALLA som hängt med här - framför allt vi nördar - tar death grip på en Iphone4 inom 15 minuter efter vi startat den första gången. Alla.

"VI har bara haft telefonen i ett par timmar så vi har inte hunnit testa saker som mottagningsproblem, batteritid osv. Kom gärna med tips & förslag på vad ni vill ha testat!"

Jag håller med om att dem säkert har testat att ta greppet. Men i mina ögon så är det inte tillräckligt för att få en recension av problemet. Ta greppet, se vad som händer samt göra en mätning på dem här decibelen som Apple snackar om. Sen därefter kan man göra en recension av det.

För det hetsjakten som pågår just nu kommer inte bli bättre av att någon går snabbt ut i recension och skriver "jo det stämmer, den tappar staplar" om den nu gör det men den egentligen inte tappar täckning så är det ju litegrann som att kasta sten i glashus.

Men det ska bli spännande o se en full recension sen, och förhoppningsvis en utredning på det möjliga mottagningsproblemen.

99 är inget lab och kan inte göra någon seriös test - dom kan bara göra vad vi alla användare gör; ta greppet - kolla staplar.
Jag tycker bara det är besynnerligt att bara dom som tagit greppet och INTE fått droppad signal erkänner att dom tagit greppet. det är liksom så barnsligt...så juvenilt och...tja, oärligt.
När jag får min lur så kommer jag att ta greppet omedelbart (det gör alla) - om staplar droppar så kommer jag att säga det till alla som vill höra. Dom får dra sina egna slutsatser och jag skiter fullständigt i att det redan finns en miljon YouTube-filmer om det redan och att det är en "hetsjakt". Det är när man börjar anpassa sig efter pöbeln som manblir en del av pöbeln.
När någon haft en lur i flera timmar - t.o.m. dagar - och säger att dom inte testat greppet så VET jag att dom gjort det och att resultatet var deprimerande. Vad jag inte fattar är att man mörkar - man har ju inte kosntruerat luren själv - man har ju inget ansvar. Man mörkar för att skydda ett varumärke (utan att få pröjs - man har t.o.m. pröjsat för luren). DET är rubbat. Ett kliniskt sjukt beteende.
Nå - jag vill ha min lur NU.

Ursprungligen av Kajan:

Jag håller med om att dem säkert har testat att ta greppet. Men i mina ögon så är det inte tillräckligt för att få en recension av problemet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-05 12:15
Ursprungligen av Zimmerman:

99 är inget lab och kan inte göra någon seriös test - dom kan bara göra vad vi alla användare gör; ta greppet - kolla staplar.
Jag tycker bara det är besynnerligt att bara dom som tagit greppet och INTE fått droppad signal erkänner att dom tagit greppet. det är liksom så barnsligt...så juvenilt och...tja, oärligt.
När jag får min lur så kommer jag att ta greppet omedelbart (det gör alla) - om staplar droppar så kommer jag att säga det till alla som vill höra. Dom får dra sina egna slutsatser och jag skiter fullständigt i att det redan finns en miljon YouTube-filmer om det redan och att det är en "hetsjakt". Det är när man börjar anpassa sig efter pöbeln som manblir en del av pöbeln.
När någon haft en lur i flera timmar - t.o.m. dagar - och säger att dom inte testat greppet så VET jag att dom gjort det och att resultatet var deprimerande. Vad jag inte fattar är att man mörkar - man har ju inte kosntruerat luren själv - man har ju inget ansvar. Man mörkar för att skydda ett varumärke (utan att få pröjs - man har t.o.m. pröjsat för luren). DET är rubbat. Ett kliniskt sjukt beteende.
Nå - jag vill ha min lur NU.

Kan väll hålla med om att det nog finns en hel del som inte vill säga något för dem är rädda för att folk ska skratta åt dem. Att dem har köpt en pryl som inte riktigt fungerar. Och speciellt en dyr graj och framförallt också om man då är applefantast och kanske ännu mindre vill avslöja några fel med deras produkter som man antagligen har pratat varmt om under lång tid. Vilket också kanske grundar sig på att folk runtomkring som har hört ens berättelser om Apples produkter också blir helt till sig när det väl är något som inte riktigt är som det ska.

Men nu börjar det kanske bli lite OT i denna tråden också. Jag väntar på en recension iallafall

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har mycket, mycket svårt att tro att ni inte tagit detah grip flera gånger redan och stirrat på staplarna. Det måste ha varit bland det första ni gjorde.
Nu är det tredje gången jag läser om nya ägare av Iphone4 i Sverige som "bara" har haft luren i några timmar och inte "hunnit" ta death grip.
Magkänslan säger att staplar fallit friskt, men att man vill testa mera och att man intew villl...tja, grumla sin glädje över den fantastiska luren.

ALLA som hängt med här - framför allt vi nördar - tar death grip på en Iphone4 inom 15 minuter efter vi startat den första gången. Alla.

Haha - inte alla! Lite småroligt att du blir upprörd över att jag inte ens tänkte på att testa det, jag är nog inte nördig nog nuförtiden!

Nu när jag läst din tråd har jag testat och staplarna sjunker direkt men den tappar inte samtal och såvitt jag kan se påverkas inte heller 3G prestanda. Ska se om vi kan köra en Bredbandskoll med/utan dödsgreppet nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-05 11:04

Det skulle, enligt något av alla tusen test som nu finns, finnas ett skjut-spel där gyrot användes. Efter lite sökande hittade jag det -Eliminate: Gun Range. Testa gärna det

Vad skulle gärna se att ni också testade just det alla talar om - eventuella mottagningsproblem. Ser fram emot era resultat

Annars sá vill jag veta mer om kameran. Hur exponerar den? Hur är den jämfört med 3Gs?

Ursprungligen av BlackSmp:

Annars sá vill jag veta mer om kameran. Hur exponerar den? Hur är den jämfört med 3Gs?

Kameran är betydligt vassare än 3Gs tycker jag! Några exempel:

Full storlek: Arvids arbetsplats

Full storlek: Taket

Full storlek: Väggen

Ett enkelt test med Bredbandskollen visar följande:

Utan dödsgreppet: 5.6Mbit ned, 1.3Mbit upp
Med dödsgreppet: 2.3Mbit ned, 1,1Mbit upp

Tack. Det där är något att bita i. Det där är real info.

Ursprungligen av Björnström:

Ett enkelt test med Bredbandskollen visar följande:

Utan dödsgreppet: 5.6Mbit ned, 1.3Mbit upp
Med dödsgreppet: 2.3Mbit ned, 1,1Mbit upp

Ursprungligen av Björnström:

Ett enkelt test med Bredbandskollen visar följande:

Utan dödsgreppet: 5.6Mbit ned, 1.3Mbit upp
Med dödsgreppet: 2.3Mbit ned, 1,1Mbit upp

Gubbgnällig som jag är så tycker jag det hade varit trevligt med en hel drös tester med bredbandskollen gjorda på olika platser och olika mottagningar, samt med div. skamgrepp på luren, detta för att se om det alltid blir påverkan eller inte och om den blir lika stor eller inte och när var hur.

Kanske kompletterande jämförande test med en 3Gs på samma ställen och med div. skamgrepp kunde visa om det kan bli liknande påverkan även på den. Om så, jag då är det ju inte bara iP4 som är orsaken till fenomenet utan även de aktuella ambienta förutsättningarna är en påtaglig faktor.

Ett test säger inte mer än en finne i röven, den uppstå av en ren slump och kan svida och klia lite en dag men är glömd nästa....

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-07-05 12:55

Samma iakttagelser som jag gjort och lagt upp på bloggen. Staplarna sjunker direkt men den tappar inte samtal. När jag skulle testa med bredbandskollen i går så vägrade iPhonen att tappa några staplar alls

Gör som jag sätt en liten bit Silvertejp över spåret så slipper man störa sig på att staplarna faller.
I mitt fall så har jag inga problem men för att slippa höra avundsjuka muppar klaga över problemet så var detta en snabb lösning på ett icke problem

Jepp. Men jag kommer att lacka området med tvåkomponentlack (härdlack till båtar) - helt transparent. 5 lager.
(ser dom avundsjuka mupparna en bit silvertejp så går det väl för dom i kallingarna? sådant ska man inte bjuda på)

Ursprungligen av @ndreas:

Gör som jag sätt en liten bit Silvertejp över spåret så slipper man störa sig på att staplarna faller.
I mitt fall så har jag inga problem men för att slippa höra avundsjuka muppar klaga över problemet så var detta en snabb lösning på ett icke problem

Ursprungligen av Zimmerman:

Jepp. Men jag kommer att lacka området med tvåkomponentlack (härdlack till båtar) - helt transparent. 5 lager.
(ser dom avundsjuka mupparna en bit silvertejp så går det väl för dom i kallingarna? sådant ska man inte bjuda på)

och hur skulle det hjälpa? det är ju inte att du rör antenn som förstör utan att du blockerar den. hjälper ju inte att lacka den då direkt...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 21:27
Ursprungligen av Ollebro:

och hur skulle det hjälpa? det är ju inte att du rör antenn som förstör utan att du blockerar den. hjälper ju inte att lacka den då direkt...

Du har nog missuppfattat problemet dessvärre. Blockeringen av antennen påverkar inte iPhone 4 mer än nån annan telefon. Det är just vidrörande av de två separata antennerna som gör att signalen går från den ena antennen - genom ditt finger - och in i den andra antennen. Kort fattat en typ av kortslutning. Precis som Zimmerman något ironiskt beskriver så bör en isolerande hinna på antennerna skydda en från detta problem.

Det är nackdelen med utanpåliggande antenner. Dock finns det klart många fler fördelar.

Tänk så här; Tejp är bara ett tjockt lager lack med klister på ena sidan - färdigtorkad lack - det är det som är tejp. Jag lägger istället den flytande ohärdade lacken direkt på och får en 99% transparent lösning. En transparent tejp istället för ditt silvertejp (Gaffa för oss andra) är inte heller någon lösning; lossnar garanterat och måste bytas var annan vecka - flärpar upp - är synlig trots sin "transparens" (början och slut - "kansterna" - syns och samlar smuts). Nej, båtlack is the shit!

Ursprungligen av Ollebro:

och hur skulle det hjälpa? det är ju inte att du rör antenn som förstör utan att du blockerar den. hjälper ju inte att lacka den då direkt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-06 05:51
Ursprungligen av Zimmerman:

Tänk så här; Tejp är bara ett tjockt lager lack med klister på ena sidan - färdigtorkad lack - det är det som är tejp. Jag lägger istället den flytande ohärdade lacken direkt på och får en 99% transparent lösning. En transparent tejp istället för ditt silvertejp (Gaffa för oss andra) är inte heller någon lösning; lossnar garanterat och måste bytas var annan vecka - flärpar upp - är synlig trots sin "transparens" (början och slut - "kansterna" - syns och samlar smuts). Nej, båtlack is the shit!

Lyssna på senaste TWIT (#255)! Enl. en antenntekniker (Spencer Webb) är det INTE tillräckligt med sk. galvanisk isolering. Detta då kapacitansen i näven är så stor. Webb hade inte lyckats bli av med problemet mha. eltejp, detta då eltejpen inte lyfter handen tillräckligt långt från antennen. Frågan är om silvertejpen, som väl är betydligt tjockare, gör det.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-07-05 14:44

Bildbevis på att 99mac ser helt fel ut på en iphone fixa!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 15:25

Jag måste fråga vad kör ni med för operatör??? .alx?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-05 16:11

Jailbrekad telefon med en operatörslogo som är modifierad av en styck Alex (läs: alx) ?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 17:04

Trodde det också fast det var ju en iPhone 4?! Går de?
Sen tänkte jag också eftersom att dom skrev att dom precis fått den, var det de första? Jailbreak. Smack. Nu prövar vi den

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-05 20:10
Ursprungligen av Cokey:

Trodde det också fast det var ju en iPhone 4?! Går de?
Sen tänkte jag också eftersom att dom skrev att dom precis fått den, var det de första? Jailbreak. Smack. Nu prövar vi den

Jadu, jag reagerade som du men det var det enda jag kunde tänka mig

Ursprungligen av Cokey:

Jag måste fråga vad kör ni med för operatör??? .alx?

Ursprungligen av zinned:

Jailbrekad telefon med en operatörslogo som är modifierad av en styck Alex (läs: alx) ?

Ursprungligen av Cokey:

Trodde det också fast det var ju en iPhone 4?! Går de?
Sen tänkte jag också eftersom att dom skrev att dom precis fått den, var det de första? Jailbreak. Smack. Nu prövar vi den

Av någon anledning följer det med till alla nya telefoner man synkar med sin befintliga profil. La in mitt namn på min JB G2 och det följde snällt med över till min icke JB 3GS..

Så den infon ligger där den ligger och störs inte av uppdateringar, byte av telefon, JB eller inte..

Senast redigerat 2010-07-06 10:08
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-05 18:42

Vad nice! Jag som bestämt mig att inte uppgradera från 3GSn >.> Jag är sugen att köpa Things det verkar vara ett najs app.

Hur är baksidan? Vilken färg skall man köpa tror ni, om man vill att den ska se ny ut så länge som möjligt? Jag tyckte själv att den vita 3GSen var mycket lättare att hålla fri från repor än den svarta..

  • Medlem
  • 2010-07-09 13:02

Tänk radiator

Ursprungligen av fredrikojdahl:

Hur är baksidan? Vilken färg skall man köpa tror ni, om man vill att den ska se ny ut så länge som möjligt? Jag tyckte själv att den vita 3GSen var mycket lättare att hålla fri från repor än den svarta..

Jag valde min iPhones färg utifrån funktionen i första hand. Anledningen till att en radiator är vit är bland annat att man får en effektivare värmeavgivning. De drar inte till sig ljusspektrats alla nyanser utan reflekterar bort det mesta. Dessutom blir den inte lika uppvärmd av solen t.ex. i bilen eller i din hand på uteserveringen. Lyssnade precis till ett avsnitt av AppTV om spelet Fifi World Cup som segade efter en tid då luren började bli varm...

Repmässigt hoppas jag att det problemet är ett minne blott. Dessutom kommer du vilja ha en ny om ett år eller två och tills dess har nog inte glaset hunnit bli så repigt. Hur ser glaset ut på framsidan på din nuvarande iPhone ut?

Sedan är ju den vita luren bara SÅ SNYGG!!!

Finns det någon möjlighet att filma i 25 fps, eller är det endast 30 fps som gäller?

Jag har sökt ett svar på frågan men inte hittat något än. Det vore tragiskt om det, vilket jag befarar, inte går att filma med europeisk standard utan bara amerikansk…

Tack på förhand
Mattias

Bevaka tråden