Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IPONE, iPhone, Google...

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag satt och tittade på SuperBike på Eurposport och där ser man ofta reklam för IPONE med en japansk flagga i loggan, och till slut kunde jag inte hålla mej utan sökte på Google.

Normalt när ordet man söker på liknar ett annat mer populärt ord så föreslår Google att "Menade du...", men i det här fallet så valde Google att visa sökresultat med "iphone" ISTÄLLET FÖR "ipone".

Detta tyder på att Google (och Apple?) själva bestämmer att det är viktigare att visa resultat för iPhone än en annan produkt/firma som heter Ipone, vilket jag anser strider mot Googles neutralitet (till vilket vissa av er kanske asgarvar åt min naivitet...).

Jag ändrade så klart sökningen och sökte på "Ipone" men allt jag fick fram var MASSOR av resultat där puckon inte kan stava till iPhone, firmor, press m.m.

Jag vet fortfarande inte vad den riktiga "IPONE" är...

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 11:24
Ursprungligen av LCR:

Jag satt och tittade på SuperBike på Eurposport och där ser man ofta reklam för IPONE med en japansk flagga i loggan, och till slut kunde jag inte hålla mej utan sökte på Google.

Normalt när ordet man söker på liknar ett annat mer populärt ord så föreslår Google att "Menade du...", men i det här fallet så valde Google att visa sökresultat med "iphone" ISTÄLLET FÖR "ipone".

Detta tyder på att Google (och Apple?) själva bestämmer att det är viktigare att visa resultat för iPhone än en annan produkt/firma som heter Ipone, vilket jag anser strider mot Googles neutralitet (till vilket vissa av er kanske asgarvar åt min naivitet...).

Jag ändrade så klart sökningen och sökte på "Ipone" men allt jag fick fram var MASSOR av resultat där puckon inte kan stava till iPhone, firmor, press m.m.

Jag vet fortfarande inte vad den riktiga "IPONE" är...

LCR

På tredje sidan bland sökningarna hittar man home - IPONE - 100% Motorcycle Oil

Intressant hur du får det till att Apple bestämmer över Google.

Testat söka på Windos?
Eller andriod?

Precis som ovanstående säger, låter inte som du riktigt vet hur en sökmotor funkar eller något som har med SEO att göra...

Allt här i världen kretsar inte runt apple vs google

Självklart fattar jag att Apple inte bestämmer över Google, men att sökmotorn väljer att GE mej resultaten för iPhone ISTÄLLET för det jag sökte på (med alla felstavningar) tycker jag är fel, speciellt när jag söker på ett namn som finns!

Vad är windos och andriod ? (för den delen skulle jag aldrig söka på Windows eller Android, men det hör inte hit). IPONE är i alla fall någonting.

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 11:37
Ursprungligen av LCR:

Självklart fattar jag att Apple inte bestämmer över Google, men att sökmotorn väljer att GE mej resultaten för iPhone ISTÄLLET för det jag sökte på (med alla felstavningar) tycker jag är fel, speciellt när jag söker på ett namn som finns!

Vad är windos och andriod ? (för den delen skulle jag aldrig söka på Windows eller Android, men det hör inte hit). IPONE är i alla fall någonting.

LCR

WinDOS är - DOS Command Prompt utility for manipulating the DOS environment from Windows.

Tyvärr får du nog stå ut med att Google vill hjälpa dig att söka och försöka hitta de du vill ha. Troligtivs är det fler som vill söka efter iPhone än IPONE.

Annars är det bara att byta till Bing så slipper du all hjälp.

Ursprungligen av zappee:

Tyvärr får du nog stå ut med att Google vill hjälpa dig att söka och försöka hitta de du vill ha. Troligtivs är det fler som vill söka efter iPhone än IPONE.

Hm, majoriteten har alltid rätt...

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 11:41
Ursprungligen av LCR:

Hm, majoriteten har alltid rätt...

LCR

Skulle mer kalla det sannolikhetslära.

Du söker ett ord som inte är lika vanligt som ett annat därför ska jag ändra din sökning för jag antar att du inte vet vad du gör...

Jag har sett och läst alldeles för många science fiction filmer/böcker för att denna diskussion ska vara objektiv, men fasthåller ändå att det är fel av Google.

Yahoo gör samma sak men där ser man klart att det även finns en kinesisk iPhone kopia...

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 13:29
Ursprungligen av LCR:

Du söker ett ord som inte är lika vanligt som ett annat därför ska jag ändra din sökning för jag antar att du inte vet vad du gör...

Jag har sett och läst alldeles för många science fiction filmer/böcker för att denna diskussion ska vara objektiv, men fasthåller ändå att det är fel av Google.

Yahoo gör samma sak men där ser man klart att det även finns en kinesisk iPhone kopia...

LCR

Fast det är inte bara för iPhone som den gör så. Tidigare fick man alltid upp, som du sa, ... vill du egentligen söka efter ... men ju mer populärt en sökning är, desto mer verkar de gå över till ... visar resultaten för ... vill du faktiskt, på riktigt, verkligen söka efter ..., klicka här.

EDIT: Som redan framkommit så är Ipone smörjmedel. Kul förresten att se nån mer som vet vad riktig sport är.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 14:29
Ursprungligen av imaster:

Fast det är inte bara för iPhone som den gör så. Tidigare fick man alltid upp, som du sa, ... vill du egentligen söka efter ... men ju mer populärt en sökning är, desto mer verkar de gå över till ... visar resultaten för ... vill du faktiskt, på riktigt, verkligen söka efter ..., klicka här.

EDIT: Som redan framkommit så är Ipone smörjmedel. Kul förresten att se nån mer som vet vad riktig sport är.

Nah, så gör den på de flesta felstavade populär sökord vad jag har märkt.
"Visar resultat för iphone.Sök istället efter ipone"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-05 23:01

ha, ha, roligast med svensk google sökning på ipone är ju att 3:e träffen är en felstavad Expressenartikel från i vintras

Google lanserar Ipone-utmanare - IT & prylar - Tester Tips Mobiltelefoner Datorer | Expressen

Vad google visar för sökresultat beror på vad annonsörerna har betalt google för att visa. Det kallas för google adwords om jag inte missminner mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-06 00:05
Ursprungligen av pmarriott:

Vad google visar för sökresultat beror på vad annonsörerna har betalt google för att visa. Det kallas för google adwords om jag inte missminner mig.

Nej, verkligen inte. Du kan inte köpa dig en bra plats på Google.

Ursprungligen av zappee:

Nej, verkligen inte. Du kan inte köpa dig en bra plats på Google.

Precis. Förutom de betalda annonserna högst upp, men det syns ju tydligt att dessa är just annonser.

Ursprungligen av zappee:

Nej, verkligen inte. Du kan inte köpa dig en bra plats på Google.

Det tror jag bestämt visst att man kan. Jag tror till och med att de som ligger ute till höger kostar lite mer.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-07 00:11
Ursprungligen av pmarriott:

Det tror jag bestämt visst att man kan. Jag tror till och med att de som ligger ute till höger kostar lite mer.

Det är för att de ute till höger är annonser.

Men de vanliga sökresultaten kan du inte köpa.

  • Medlem
  • 2010-07-06 23:21

Google gör skillnad på i vilket land sökningen görs. Googles historik säger förmodligen att de flesta från Sverige klickar på en iPhone-länk när de sökt på ipone. I Japan hamnar det varumärket ipone som nr 1 i SERPen:

ipone - Google ŒŸõ

Google borde fatta att jag är mer motor intresserad än mobiltelefon intresserad!!

LCR

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-07 02:08

Men vänta lite. På japanska Google hamnar IPONE (oljeföretaget) först. Och det är väl fullt rimligt. En svensk som skriver "ipone" menar förmodligen "iPhone". En japan som gör samma sökning är förmodligen ute efter olja till motorcykeln, och Google levererar precis det vi (svensken resp. japanen) förväntar oss.

Ursprungligen av jahve:

Men vänta lite. På japanska Google hamnar IPONE (oljeföretaget) först. Och det är väl fullt rimligt. En svensk som skriver "ipone" menar förmodligen "iPhone". En japan som gör samma sökning är förmodligen ute efter olja till motorcykeln, och Google levererar precis det vi (svensken resp. japanen) förväntar oss.

Låter troligt, men jag gillar inte när andra tänker åt mej och jag tar ansvar för hur jag stavar.

LCR

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-07 23:47
Ursprungligen av LCR:

Låter troligt, men jag gillar inte när andra tänker åt mej och jag tar ansvar för hur jag stavar.

LCR

Har du provat med ipone.com (om du väljer ansvar före förslag)? Google ger ju svar på det som söks mest, och uppenbarligen är det fler som stavar fel till iPhone än söker efter japansk motorolja. Vilket överlag är bra, annars skulle vi aldrig hitta något vi inte redan kunde adressen till.

Ursprungligen av ibish:

Har du provat med ipone.com (om du väljer ansvar före förslag)? Google ger ju svar på det som söks mest, och uppenbarligen är det fler som stavar fel till iPhone än söker efter japansk motorolja. Vilket överlag är bra, annars skulle vi aldrig hitta något vi inte redan kunde adressen till.

Självklart hade jag hittat vad IPONE var/är, men jag blev så paff att jag vände mej hit först.

LCR

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-07 23:54
Ursprungligen av LCR:

Självklart hade jag hittat vad IPONE var/är, men jag blev så paff att jag vände mej hit först.

LCR

Så du anklagar Google för att du själv inte orkat skriva in adressen i adressfältet? Det känns kanske irriterande nu, men du kommer tacka Googles antaganden nästa gång du söker på riktigt.

Ursprungligen av ibish:

Så du anklagar Google för att du själv inte orkat skriva in adressen i adressfältet? Det känns kanske irriterande nu, men du kommer tacka Googles antaganden nästa gång du söker på riktigt.

Läs mitt första inlägg!

Det handlar inte om vad jag orkar eller inte orkar göra, det handlar om... äh, skitsamma.

LCR

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-08 00:17
Ursprungligen av LCR:

Läs mitt första inlägg!

Det handlar inte om vad jag orkar eller inte orkar göra, det handlar om... äh, skitsamma.

LCR

Jag har läst det igen. Och Googles sökmotor är fortfarande en maskin och kan inte skilja på en felstavning och ett företag som ingen känner till, men låter som en felstavning.

Men ja, skitsamma.

Sök på "spt plasma" och se vad som händer. Vi betalar Google för att ligga bra till. Om ni klickar på vår länk så kostar det oss en slant.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-07 10:42
Ursprungligen av pmarriott:

Sök på "spt plasma" och se vad som händer. Vi betalar Google för att ligga bra till. Om ni klickar på vår länk så kostar det oss en slant.

Då har ni köpt sökordsoptimering.

Det går inte att köpa första platsen rakt av.

Ursprungligen av zappee:

Då har ni köpt sökordsoptimering.

Det går inte att köpa första platsen rakt av.

Mycket möjligt, men de facto betalar vi Google för att hamna längre upp. Sannolikt betalar Apple också för detta och har lagt in lite felstavningar bland sökorden för att även dessa ska peka mot Apple-produkter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-07 13:25
Ursprungligen av pmarriott:

Mycket möjligt, men de facto betalar vi Google för att hamna längre upp. Sannolikt betalar Apple också för detta och har lagt in lite felstavningar bland sökorden för att även dessa ska peka mot Apple-produkter.

Nah, det ni betalar är antagligen AdWords som är reklam...

Vem som hamnar först vid sökning styrs av PageRank, PageRank - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-07 23:51
Ursprungligen av pmarriott:

Mycket möjligt, men de facto betalar vi Google för att hamna längre upp. Sannolikt betalar Apple också för detta och har lagt in lite felstavningar bland sökorden för att även dessa ska peka mot Apple-produkter.

Intressant att ni lägger pengar på något utan att veta vad ni egentligen betalar för =D Det som är högst upp är det som är relevant för flest människor, annars skulle det vara fullt av ren reklam för storbolag, och Google skulle vara passé för tio år sedan.

Bevaka tråden