Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att starta eller inte starta det är frågan?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-03-31 22:29

Hej

Har ett par frågor om att registrera och starta företag.

Driver sedan ett par månader en teknikblogg som jag har fått väldigt bra respons från läsare och en del företag har hört av sig angående annonsering.

Men nu undrar jag om man ska eller måste registrera företag när den börjar att bli ganska populär?

Jag tänkte mest på företag som vill köpa annonsplats osv, dom kräver att man har f-skatt.

Jag jobbar heltid på ett annat företag och driver bloggen på fritiden.

I dagsläget så skulle bloggen generera en vinst på ca: 1000 kr i månaden.

Men eftersom det är sån liten omsättning på företaget kommer Bolagsverket/skatteverket att klassa det som en hobbyverksamhet?

Min plan är att fortsätta med driva bloggen som jag älskar att göra, även senare i framtiden skapa en webshop i anknytning till den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-21 10:08

Hej!

Det är en klurig liten fråga.

Det jag hade gjort är att jag hade startat en så kallad enskild firma i ditt fall.

Då har du full möjlighet att dra av kostnader för inköp av materiell, tillgångar samt andra kostnader som webbhotell etc för att kunna driva din blogg. Även representation ifall du ska bjuda dina annonsörer på lunch eller dylikt.

Dina framtida annonsköpare kräver att du har f-skatt , det är för att de ska kunna dra av kostnaden för annonsering i sitt bolag.

Som hobbyverskamhet får du max ha ett vinstsyfte som är skattefritt på 12.500 kr.
Har du utöver de 12.500 kr så skall du beräknas som enskild näringsidkare.

Ditt syfte är helt enkelt inte enligt skatteverkets riktlinjer en "hobbyverksamhet". Men för Dig är det.

Sen har du också inte problemen ifall vi säger att din blogg skulle skjuta i höjden med intäkter. Det kan skapa problem ifall du driver Hobby.v. och sedan ska göra det till EF.

I hobbyverksamhet får du inte dra av kostnader. Det är ett stort minus.

Sedan ang. din webshop så är det helt klart att du måste ha f-skatt samt registrerat EF.

Du svarar egentligen på din fråga, när du säger att de se skall köpa annonsplats kräver F-skatt.

Hoppas detta hjälpte Dig. Är det något fråga. Är utbildad redovisningsekonom.

Vänligen, Alexander

Ursprungligen av Wi99:

Hej

Har ett par frågor om att registrera och starta företag.

Driver sedan ett par månader en teknikblogg som jag har fått väldigt bra respons från läsare och en del företag har hört av sig angående annonsering.

Men nu undrar jag om man ska eller måste registrera företag när den börjar att bli ganska populär?

Jag tänkte mest på företag som vill köpa annonsplats osv, dom kräver att man har f-skatt.

Jag jobbar heltid på ett annat företag och driver bloggen på fritiden.

I dagsläget så skulle bloggen generera en vinst på ca: 1000 kr i månaden.

Men eftersom det är sån liten omsättning på företaget kommer Bolagsverket/skatteverket att klassa det som en hobbyverksamhet?

Min plan är att fortsätta med driva bloggen som jag älskar att göra, även senare i framtiden skapa en webshop i anknytning till den.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-07-04 17:06
Ursprungligen av szabo84:

Hej!

Det är en klurig liten fråga.

Det jag hade gjort är att jag hade startat en så kallad enskild firma i ditt fall.

Då har du full möjlighet att dra av kostnader för inköp av materiell, tillgångar samt andra kostnader som webbhotell etc för att kunna driva din blogg. Även representation ifall du ska bjuda dina annonsörer på lunch eller dylikt.

Dina framtida annonsköpare kräver att du har f-skatt , det är för att de ska kunna dra av kostnaden för annonsering i sitt bolag.

Som hobbyverskamhet får du max ha ett vinstsyfte som är skattefritt på 12.500 kr.
Har du utöver de 12.500 kr så skall du beräknas som enskild näringsidkare.

Ditt syfte är helt enkelt inte enligt skatteverkets riktlinjer en "hobbyverksamhet". Men för Dig är det.

Sen har du också inte problemen ifall vi säger att din blogg skulle skjuta i höjden med intäkter. Det kan skapa problem ifall du driver Hobby.v. och sedan ska göra det till EF.

I hobbyverksamhet får du inte dra av kostnader. Det är ett stort minus.

Sedan ang. din webshop så är det helt klart att du måste ha f-skatt samt registrerat EF.

Du svarar egentligen på din fråga, när du säger att de se skall köpa annonsplats kräver F-skatt.

Hoppas detta hjälpte Dig. Är det något fråga. Är utbildad redovisningsekonom.

Vänligen, Alexander

Men då hamnar jag alltså i en liten gråzon eller hur?

Då jag ev inte kommer att komma upp i den summan som skatteverket kräver för att man ska få rätt till F-skatt. Men ändå vill företag annonsera på min blogg och vill ha F-skatt.

Hur blir det om jag bara startar en EF och får avslag på F-skatt men kör ändå?
Jag får inte fakturera annonsörer eller hur?

Hur fungerar det då?

Tacksam för svar....

Mvh

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-04 21:24

Kan man inte ha en AF-skatt, dvs ha både a-skatt och f-skatt? Både ha lönearbete och en enskild firma?

  • Medlem
  • 2010-07-04 23:53

Visst kan man det. Jag tror inte det är så kinkigt numera. När jag fick min FA-skattsedel för 15 år sedan tog det jättelång tid, nu går det på några dagar.
Däremot ska man nog se till att man har sin arbetsgivare med på banan när man gör en sån här grej. Öppna kort hela vägen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-05 06:32
Ursprungligen av Baron:

Visst kan man det. Jag tror inte det är så kinkigt numera. När jag fick min FA-skattsedel för 15 år sedan tog det jättelång tid, nu går det på några dagar.
Däremot ska man nog se till att man har sin arbetsgivare med på banan när man gör en sån här grej. Öppna kort hela vägen.

Bara en fundering. Vad har arbetsgivaren med saken att göra? Påverkas arbetsgivaren på något sätt om jag vill starta en enskild firma?

  • Medlem
  • 2010-07-05 10:02

Om man har en anställning någonstans och man inte har något att dölja är det bättre att vara öppen mot arbetsgivaren än att denne senare får veta att du har gått bakom ryggen. Alldeles särskilt om det verksamheten på något minsta vis rör sig i samma härad.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-05 10:50

Misstänkte att det var det du menade. Ville bara vara säker så att det fanns andra "hinder".

Det kan stå i ditt anställningsavtal.

1
Bevaka tråden