Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD dedicerad för foto

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-07-04 22:54

Någon som kan tipsa mig innan jag blir alldeles förvirrad.
Jag har en MBP i5 och vill ha en extern HD att lägga bilder på.

Behövs inte så mycket fakta, bara lite tips...
Cirka 1TB och helst inte över 1500 kr:)

Pentaxian

Köp en hårddisk från en känd tillverkare.
Har den FireWire-gränssnitt så är det ett stort plus.

Jag brukar söka sånt här på Prisjakt, söker med "visa bild".
Köper aldrig från den som är allra billigast ( = konkurs inom 3 månader).

LaCie, Iomega, osv är kända märken med bra grejer.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s54959132&o=tillv_pop&cols=#rparams=b=s54959142

Själv har jag inget annat än goda erfarenheter av WD och Seagate. wd har sin studio-edition som är försedd med firewire 800.
Dock verkar en del ha problem med att WD's diskar strular ibland när de går ner i viloläge. Men hur vanligt det är vet jag faktiskt inte.

I framtiden sen om du kan tänka dig att lägga mer pengar på en disk skulle jag investera i en disk med dubbla hårddiskar för att vara lite säkrare på att inte bli av med några bilder.

Men för 1500:- kommer du lättare få tag i en TB disk med firewire.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-05 20:58
Ursprungligen av sirsnurre:

I framtiden sen om du kan tänka dig att lägga mer pengar på en disk skulle jag investera i en disk med dubbla hårddiskar för att vara lite säkrare på att inte bli av med några bilder.

Menar du RAID? Det är ett dåligt förslag. Spegling ersätter inte backup!

Se till att ha backup, riktig backup, på dina bilder.

Själv är jag inte kinkig alls med val av hårddisk. Jag köper vadsomhelst som är billigt, men om disken ska vara ikopplad jämt så kan jag betala extra för att den ska vara tyst och gå i vila. USB räcker fint för mig. Däremot är det super-viktigt att ha backup. Disken KOMMER att gå sönder. ÄVEN om den köps dyrt från någon "välrennomerad".

1
Bevaka tråden