Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker tips angående högtalare m.m. för altanen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-07-04 19:40

Hej vänner!

Så här i sommartider med en kall öl och datorn på altanen funderar jag på att skaffa ett par högtalare att montera under takskägget (1,3 m djupt) för åretruntbruk. Har ni några tips eller idéer.
Jag är inget ljudfreak (inget fel i det, har bara lite kass hörsel) och klarar mej bra med ljud från iTunes i mp3-format. Hade tänkt mej att gömma en förstärkare strategiskt inomhus och koppla allt via AirPort. Frågan är vad jag skall skruva i takskägget eller om det finns en läcker "macig" läsning som jag missat.

Glad sommar på er!!!

Har förtydligat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-04 20:54

d'feldt

Du kommer inte att ångra dig!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-05 11:22

Räknas det som utomhus? Eller har du det inglasat och uppvärmt?
Räknas det som utomhus bör du ha fukttåliga högtalare. Finns hos audiobutiker, båtbutiker, ClasOhlson mm....

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-05 13:36

Beolab 4 kanske? Själv har jag tänkt ha sådana i köket snart

BeoLab 4 - Bang & Olufsen

Satsa på vanliga högtalare men fokusera på några du tycker låter bra, för alla högtalare låter ju inte lika, och ta sedan in dem då du inte lyssnar, istället för att kompromissa på kvalitén.

My 2¢

LCR

  • Medlem
  • 2010-07-05 15:06

Tack för fina idéer och alternativ. Vad vi talar om är dock en ren utomhusmiljö. Allt som kommer att skydda högtalarna är takskägget. Utrymmet är varken uppvärmt eller inglasat, så frågan är vad som kan tåla dimma, frost o.s.v. samt vad som kan se läckert ut...

Jag antar att förstärkaren står inomhus, då kan du lika gärna göra shyssta hållare och sedan ta ut högtalarna (fina inomhushögtalare som låter precis som DU vill att de ska låta) istället för att kompromissa och köpa högtalare som är gjorda för Coop Forum lastnings ramp i ur och skur...

Edit: Ta ut NÄR du ska lyssna, ställa in när du sedan gör något annat, inte låter dem stå kvar ute.

LCR

Senast redigerat 2010-07-05 18:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-05 16:31

I mina öron låter det utan tvivel som det är inbyggnadshögtalare för utomhusbruk du ska ha. Köper du fina högtalare som egentligen ska stå inomhus så finns en stor risk att de låter skräp när du ställer dem utomhus. Kombinera detta med risken att material i högtalarkoner och elektronik inte mår bra av fukt så kan det bli en dålig investering i slutändan.
Sonance är en tillverkare av inbyggda högtalare för utomhusbruk - har dock ingen egen lyssningserfarenhet av dem, men de är ett par snäpp bättre än vad du hittar på Clas Ohlson eller liknande.

1
Bevaka tråden