Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify fu**ed up mina musikfiler - Hur får jag tillbaka allt som det var innan?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-03 15:42

Hej!

Jag installerade nya versionen av Spotify för ett tag och använde mig av funktionen att importera mitt musikbibliotek ifrån iTunes. Det var uppenbarligen ett misstag då Gracenote gick in och förstörde i princip alla taggar, någonting som jag märkte efter att ha kört iTunes ett tag och sett hur låtar fått helt nya namn.

Första steget var att välja alla filer i Spotify och välja funktionen "Undo Gracenote changes". Så nu är spellistan korrekt i Spotify. Om jag dock kör iTunes så är det fortfarande kaos och hela mitt katalogsystem har fått sig en rejäl omgång.

Är det någon som vet hur jag fixar tillbaka allting härifrån? Det vill säga, att katalogstrukturen blir korrekt och att iTunes visar låtarna med samma namn som tidigare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-03 16:03

Det ska sägas att jag litar inte alls på guiden på Spotifys hemsida där de säger åt mig att ta bort alla filer i Spotify, lägga till iTunes-filerna igen och sedan välja "Undo Gracenote changes" på dem. De förklarar inte ens varför detta skulle fungera och jag har ingen lust att gambla.

I let Gracenote update my local files and now I can?t play them in Spotify and iTunes looks weird - Spotify

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-03 19:07
Ursprungligen av Pluffo:

Det ska sägas att jag litar inte alls på guiden på Spotifys hemsida där de säger åt mig att ta bort alla filer i Spotify, lägga till iTunes-filerna igen och sedan välja "Undo Gracenote changes" på dem. De förklarar inte ens varför detta skulle fungera och jag har ingen lust att gambla.

I let Gracenote update my local files and now I can?t play them in Spotify and iTunes looks weird - Spotify

Om nu allt ändå är f**ked, varför provar du bara inte guiden som de postat? Vad har du att förlora? Det finns väl en anledning att de tagit med den, då du förmodligen inte är första eller sista personen som gjort misstaget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-03 16:25

Du är inte den ände. Jag märkte samma sak här dock hade jag inte mer än ett par album i iTunes så jag sket i vilket men tyckte också att det var ren idiotfunktion. Dem kunde iallafall varnat eller eventuellt att det var en funktion man kunde sätta på om man ville.

Dock har jag ingen lösning till dig. Jag tror själv jag hade mördat någon om jag hade haft det musikbiblioteket i iTunes som jag har haft en gång i tiden. Och spotify hade ändrat om allting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-03 17:12

@Kajan: Ja, det är grymt irriterande och den mesta informationen på Spotifys hemsida handlar om hur man ska undvika problemet innan det har hänt. Den övriga informationen är alldeles för knapp för att man ska kunna göra någonting av den.

@Alamode: Kan man använda Time Machine för att åka tillbaka i tiden och slå på Time Machine innan det hände?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-03 17:31
Ursprungligen av Pluffo:

@Alamode: Kan man använda Time Machine för att åka tillbaka i tiden och slå på Time Machine innan det hände?

Sorry, inte med Apples variant iallafall. Jag tror du behöver en burk energidryck och en Hot Tub Time Machine...

Skämt åsido, en extern hårddisk kostar som tio öl så skaffa en nu, bättre sent än aldrig. Särskilt om du använder datorn till seriöst arbete/studier också. Jag rekommenderar starkt att ta en fräsch Time Machine backup innan någon som helst systemförändring. Det försenade min iPhone 4-aktivering med tre timmar nu i veckan, men det fick det vara värt...

Du kanske kan backuppa det nuvarande trashade biblioteket innan du försöker reparera det på Spotifys sätt? Annars ska det finnas program som rensar upp iTunes rätt så bra. Jag har inte testat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-03 17:11

Återställ från Time Machine? Det backar tillbaka alla iTunesfilerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-03 19:30

@Alamode: Jag har en extern hårddisk. Dock har jag ingen back-up på just mitt musikbibliotek. Det blev inte så, av flera olika anledningar.

@ibish: Jo, jag har faktiskt en hel del att förlora. Som det ser ut nu så är de flesta taggarna inuti Spotify korrekta. Det är i iTunes och i iTunes-mappstrukturen som allt är kaputt. Jag kan sätta min högra arm på att jag genom att först ta bort allting ifrån Spotify och sedan importera mitt iTunes-bibliotek kommer att skriva in iTunes-bibliotkets ID3-information i Spotify och därmed tappa all min originalinformation.

Ta en kopia på hela klabbet och prova med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-06 12:26
Ursprungligen av Johan S:

Ta en kopia på hela klabbet och prova med den.

Vad menar du att jag ska ta en kopia på?

1
Bevaka tråden