Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var tog min Airport vägen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är helt förvirrad!

Har en MacBook Pro 17" som är drygt 2 år gammal (2.5GHz Dual Core med 4 GB RAM) och kör fortfarande med Leopard, 10.5.8.

Häromdagen (typ fredagkväll) slutade min Airport att fungera. Det är som om datorn inte har något Airportkort längre. Det går inte att slå på den alls.

Den enda skillnaden från tidigare var att jag körde senaste säkeretsuppdateringen och uppdateringen av Safari, men ska det verkligen påverka?

Det kändes först som en mjukvaregrej, men nu är jag inte säker längre. Jag använde Time Machine för att hämta tillbaka inställningarna för nätverket från före säkerhetsuppdateringen, och då fungerade det en stund (mellan 10 min till en timme), men nu fungerar det inte alls längre.

Jag har också reparerat rättigheter, kört en reset av PRAM och vad det nu heter (inte PMU som det hette med PowerBook, men där man stänger av datorn, plockar bort batteriet och strömkablen och håller ner power-knappen för 5 sekunder). Men inget av det hjälpte (det senare gjorde att även efter en omstart så känns inte Airport igen längre, det fungerade innan några minuter).

Någon mer datorkunnig än mig som kan ha en aning om vad som hänt? Det är lite tradigt att använda mobilt bredband när man har 100 MBit, och andra i huset har inga problem alls, så det är inget fel på linksysen.

Hilfe!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-21 07:23

Jag råkade ut för att PRAM tappade minnet och då försvann Airport (eller om det möjligen var Bluetooth?). En återställning (reset) av PRAM hjälpte den gången för att få tillbaka hårdvaran. Annars skulle jag satsa på glapp i kontakten för Airport-kortet. Alltså: vicka lite på det för att skrapa bort oxiden.

Tack frazze.... men var hittar man Airportkortet? Jag är ju inte en sån som rotar runt i datorn... kan peta runt i systemet rätt bra, men vågar inte med själva innandömet av datorn. *gulp*

Men jag har nog inget val, för jag börjar bli desperat.

Trodde jag hade löst det, genom att rejsa runt lite med Cocktail och rensa lite... men icket. 4 timmar senare så bara försvann Airport, trots att jag hade en upladdning på gång (typiskt att det händer när man MÅSTE ladda upp nästan 4 gb med filer till kund.)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-21 13:06

Om felet kommer och går så låter det värmeorienterat. Har du tur så är det kanske bara dålig kontakt i hållaren till Airport-kortet. Ett besök hos PowerBookMedic kan ju visa i någon guide hur du kommer åt kortet. Kanske.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-21 13:10

OK, jag tittade på en guide för Santa Rosa-modellen och insåg att man måste skruva av botten på datorn. Förut (fast det var ganske lite längre sedan) så kom man väl åt kortet via minnesluckan. Ack, det var tider det...

Ja, det var tider det!

Har pratat med Apple, och de har begärt att jag ska installera om operativet. Jag tjurade ihop lite, så jag fick det goda rådet att installera ett nytt färskt operativ på en extern hårddisk, som jag kan boota från och på så sätt slipper böket med att installera om 10.5.8 (har inte uppgraderat till snöiga leoparden ännu) och allt vad det innebär med konfigurationer, osv. Ska göra det på onsdag, då jag ska till Stockholm i morgon över dagen, och tack och lov inte behöver datorn med mig.

Jag kan väl acceptera det böket, då det bästa jag fått ur nätverket är 4 timmar i stöten (vilket då kunde vara värmerelaterat som du säger, men det är konstigt, för min dator borde ha gått ännu varmare tidigare när jag brukar köra en himla massa Adobeprogram. Fast kanske är CS5 och LR3 riktigt processorintensiva. Who knows.

Jaja... är det värmerelaterat och det inte är kortet som glappar finns det ju risk för logikkortet. Och det har jag varit med om förr... fast då dök hela datorn. Fick en helt ny burk av Apple då, vilket var rätt najs, då jag fick en 2 generationer nyare dator då. Tur att man har Apple Care 11 månader till!

Återkopplar lite här, eftersom det är bra för mig, men även för andra.

Jag har nu gjort vad Apple sagt, och installerat ett sprillans nytt system på en extern hårddisk (eftersom jag inte orkar gå igenom proceduren att installera om min dator om det faktiskt inte behövs). Jag gick ut och köpte en MyBook Studio med firewire så att det åtminstone skulle gå undan (bra att ha sen också).

Det tar ju en liten stund att installera ett system osv, och datorn blir rätt varm. Så efter att jag hade installerat 10.5.6 (som var den disk jag hade) och sedan kört alla femtielva uppdateringar så dök Airport efter ungefär 10 minuter på det sprillans nya systemet.

Konklusion: Hårdvarufel.

Så nu måste jag försöka hitta en supportkille/tjej som kan hjälpa mig omgående och som förhoppningsvis finns lokalt (eller i alla fall med hyvsat närhet). Och det är ju sååååå lätt i juli i Sverige. *suck*

Ska ner till Göteborg till veckan, någon som vet om MacForum skulle kunna hjälpa en. Är bara där i två dagar, så det skulle isåfall bli lite stressigt om de inte har reservdelar.

1
Bevaka tråden