Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Time Machine göra olika backups beroende på vilken extern HD som används?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon möjlighet att få TM att backa upp olika delar av systemet beroende på vilken HD jag kopplar in?

Jag har två externa diskar - en hemma och en på jobbet. Disken hemma backar upp hela systemet när den kopplas in. Nu skulle jag vilja att TM gör en backup av en specifik mapp när jag kopplar in den andra disken som finns på jobbet. Atuomatiskt.

Gör det?

Försöker blåsa liv i denna tråd: jag har några datorer och skulle vilja göra backup på vissa delar av dem - t ex iPhoto-biblioteket och dokument-mappen - men inte hela systemet. Går det?

Absolut..
Det är ju bara att utelämna övriga mappar.
I time machine-inställningar har du ju en funktion för att utesluta specifika mappar och då är det bara att välja rubbet förutom det som du vill ha uppbackat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-06 16:15
Ursprungligen av InPezonator:

Absolut..
Det är ju bara att utelämna övriga mappar.
I time machine-inställningar har du ju en funktion för att utesluta specifika mappar och då är det bara att välja rubbet förutom det som du vill ha uppbackat.

Förutom att välja rubbet innebär alla mappar i "/", vilket blir lite jobbigt. Speciellt när hälften av mapparna är dolda (tänk /bin, /sbin, /usr, /var etc).

Ursprungligen av shandar:

Förutom att välja rubbet innebär alla mappar i "/", vilket blir lite jobbigt. Speciellt när hälften av mapparna är dolda (tänk /bin, /sbin, /usr, /var etc).

Det där går ju visserligen att komma åt genom att visa dolda filer men å andra sidan lär ju storleken på de dolda filerna/mapparna vara rätt marginella...

Dock är ju Time Machine byggt mer för att ta det mesta med endast några få undantag så annat program kanske hade varit att föredra.
Där har inte jag några förslag tyvärr.

Senast redigerat 2010-11-06 16:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-07 10:25
Ursprungligen av shandar:

Förutom att välja rubbet innebär alla mappar i "/", vilket blir lite jobbigt. Speciellt när hälften av mapparna är dolda (tänk /bin, /sbin, /usr, /var etc).

Välj bort mappen System så får du ett val att ta bort alla systemfiler som installerats eller bara mappen System.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-06 16:13

Nope, TimeMachine är en allt eller inget affär. Det enda du kan göra är att välja mappar som inte ska säkerhetskopieras.

Ursprungligen av shandar:

Nope, TimeMachine är en allt eller inget affär. Det enda du kan göra är att välja mappar som inte ska säkerhetskopieras.

Det där är ju rätt motsägelsefullt..
Eftersom du kan välja mappar som inte ska säkerhetskopieras så kan du ju välja bort allt utom Bilder-mappen och Dokument...

Backup som följer med mobile löser detta enkelt.

1
Bevaka tråden