Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes med NAS

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en NAS med min iTunes musik på, har pekat om så att iTunes ska hämta och lägga ny musik på NASen. Detta fungerar helt OK. Dock så efter att jag startat om iMacen så lägger den musiken mm på den interna hårddisken. Jag har döpt om filer flytta filer mm för att försöka undkomma detta men jag löser det inte.

Några tips? Hade det inte varit för att jag har en airport och en appletv som jag strömmar musik till så hade jag nog valt en annan spelare.

// Conny

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-01 18:24

klicka ur "Kopiera filer till mappen iTunes Media" i iTunes under inställningar/avancerat.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-01 18:45
Ursprungligen av Stakkesta:

Hej,

Jag har en NAS med min iTunes musik på, har pekat om så att iTunes ska hämta och lägga ny musik på NASen. Detta fungerar helt OK.

Kan du tagga om musiken under 'info' - om du skulle vilja - när det ligger på NAS? När man går in på ett iTunesbibliotek på en annan dator kan man ju inte göra några sådana ändringar, t.ex.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-01 18:56

Ja, musiken går att tagga om. Enda skillnaden är att musiken läggs i Itunes från en annan hårddisk.
Funkar i övrigt precis likadant.

F'låt, iTunes såklart.

Jag har testat att bocka ur både "Ordna mappen iTunes media" samt "Kopiera filer till mappen iTunes Media när du.." Jag ändra placering av mappen iTunes Media till (/Volumes/media/media/itunes/itunesmedia) som blir pekningen till min NAS. Musik spelar och allt är frid och fröjd. Efter att jag startat om Macen så är jag tillbaka till gå (/Users/VåriMac/Music/itunes/itunesmedia).

// Conny

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-01 19:13

Sorry, missuppfattade dig. Har samma upplägg med NAS och Airport.
Jag sparar all musik på NAS:en, lägger den därifrån i iTunes.
iTunes biblioteket ligger dock på min iMac, det är inte omstyrt, men som sagt klickat ur
"Kopiera filer till" för att slippa ha dem även på iMacen.
Detta fungerar klockrent.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-01 19:19

Du måste dock flytta musiken du köper via iTunes till din NAS manuellt,
eller ha din köpta musik på på iMacen. Jag flyttar den.
Enkelt gjort som jag ser det.

Förstår inte riktigt hur du menar. Då itunes hoppar tillbaka till org settings hela tiden så hamnar ju köpt musik ifrån iTunes Store och rippade CD skivor lokalt på Macen. Eller??

// Conny

Såg inte ditt senaste inlägg

Väljer du då bara lägg till i biblioteket när du lägger till musik?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-01 19:47

Lägger musiken på NAS:en och drar den till iTunes.

Har suttit på muggen och funderat lite nu. Har svaret på min fråga själv

Tack för hjälpen, nöjd med att ha det samma sätt som Gojlos.

TACK

1
Bevaka tråden