Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med detaljer kring tatuering

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har bestämt mig; tatuering nummer 4 skall det bli.

Tanke.

En del tatuerar in namnet på sin käresta på armen/armarna. Jag har lite svårt för det. Likaså att man tatuerar in namnet/födelsedatum på sina barn

a) Glömmer man vad de heter annars och när de fyller år ?
b) Vill man i alla lägen tala om att man har barn ?
c) jag har inga barn själv....

Anledningen till barn-namnen är att det är ngt som är KONSTANT.
Endast i det extrema fallet att ens barn (gud förbjude) skulle dö i förtid så stämmer ju det hela inte. Och i så fall vill man nog ändå ha med det barnets namn.

Tatuerar man in namnet på sin fru är man väl skild inom ett halvår..

Så jag hade tänkt ngt som är just en KONSTANT.

Varför inte Plancks Konstant ? (h=6.62606896 x 10-34 Js)

Det är "upplösningen på verkligheten", rätt snyggt.

konstanten "c" (ljushastigheten) verkar lite tråkig... så .. nä, den känner jag inget för alls.

Men, bra saker kommer alltid ur att man diskuterar lite och gnabbas en stund kring något. Jag har inget inbördes "Not invented Here"-komplex. Så idéer mottages tacksamt.

Utgångsläge: fylligt typsnitt (idéer?), tydligt, kanske 15-20mm högt.
posta gärna en bild om ni vill. Inramning? Understrykn? Färgval?

Ingen som ens vill säga att man är lite mjuk i pallet?

Siffror på armen ger mg historiska vibbar av obehaglig sort

Ursprungligen av macwitty:

Siffror på armen ger mg historiska vibbar av obehaglig sort

iofs, men det är rätt vanligt att folk har namn och allt annat möjligt på kroppen idag, tag två steg tillbaks och du ser inte vad som är skrivet ändå. Om det är en linje ur ett mönster eller om det är siffror.

I så fall skulle tatueringar öht ge dåliga vibbar, förr var det ju bara sjömän och kåkfarare - oftast i en och samma person som hade tatueringar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-29 07:49
Ursprungligen av macwitty:

Siffror på armen ger mg historiska vibbar av obehaglig sort

Det var väldigt långsökt måste jag säga.

Inledande "h=" skall ju med också.

Skulle gärna hitta några decimaler till.

Edit: det blir svårt iom att man då får bråka med
Heisenberg ...

h=6,626 068 96(33)x10^-34 Js

The two digits between the parentheses denote the standard uncertainty in the last two digits of the value. The figures cited here are the 2006 CODATA recommended values for the constants and their uncertainties. The 2006 CODATA results were made available in March 2007 and represent the best-known, internationally-accepted values for these constants, based on all data available as of 31 December 2006. New CODATA figures are scheduled to be published approximately every four years.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-06-28 22:56

Sköna videos!
Fedt att han fixade hela linsen innan han satte dit motljusskyddet

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-28 23:00

Riktigt snyggt! Skickade de till syrran som skaffat en kamera tattoo nyligen:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs547.ash1/31946_1176813119522_1803949598_349474_8147240_n.jpg

(Hoppas länken funkar)

Ursprungligen av Jetwash:

Riktigt snyggt! Skickade de till syrran som skaffat en kamera tattoo nyligen:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs547.ash1/31946_1176813119522_1803949598_349474_8147240_n.jpg

(Hoppas länken funkar)

Den där var riktigt cool!

Så roligt när folk har ngt de kan stå för, som berättar ngt.
Bara en tribal eller ngt abstrakt är lite boring [subjektiv betraktelse] ...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-29 07:57

Du är mjuk i pallet Goflorp, fast på ett skönt sätt Själv förstår jag mig inte på sådant där. Gjorde en wikisökning men fattade inget mer för det

Angående typsnitt skulle jag välja Zapfino. Lite romantiskt snitt mot den hårda vetenskapen.

Har beställt tid för min andra, han har dock ganska lång kö, blir först i oktober. Men den kommer att följa mitt tidigare motiv, egenkomponerad bild av bilder från vikingatida bildstenar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Du är mjuk i pallet Goflorp, fast på ett skönt sätt Själv förstår jag mig inte på sådant där. Gjorde en wikisökning men fattade inget mer för det

Angående typsnitt skulle jag välja Zapfino. Lite romantiskt snitt mot den hårda vetenskapen.

Har beställt tid för min andra, han har dock ganska lång kö, blir först i oktober. Men den kommer att följa mitt tidigare motiv, egenkomponerad bild av bilder från vikingatida bildstenar.

Det är inte så svårt egentligen.

Om man säger att man har en linjal på 1m längd, dela den på mitten.. = 0,5m.
Tittar vi på halvmetern så ser vi ju höger, vänster, upp, ner etc... baggis
Dela igen... 0,25m, höger, vänster ja, det funkar...

Dela nu igen och igen och igen .... många gånger

till slut kommer du till en längd som liksom är "sista delningen", delar man en gång till kommer man under det här "magiska" talet, man kan då inte avgöra rumsdimensioner som upp, ner, höger och vänster... du har hittat vad verkligeheten har för upplösning...

Samma sak med tid, man kommer till slut till Planck-tiden... bakom den kan man inte avgöra tidens riktning.

Det fanns en annan gubbe som hette Heisenberg han funderadde ut ngt som kallas osäkerhetskorrelationen. Den säger att om du har en partikel och vill mäta ngt på den så påverkar mätningen resultatet...
Tänka dig ett biljardbord med en kula som rullar. Vi vill mäta hur fort kulan rullar och vart den är på väg, Riktningen alltså.
Hur skall vi mäta? Jo, vi får rulla en kula som krockar med vårt objekt.
När kulan träffar studsar den och rullar mot kanten. Vi kan nu mäta platsen den träffar sargen och säga att "kulan var vid positionen x,y". Farten kan vi inte mäta hr, för i samma ögonblick som kulan blir träffad byter den riktning och ändrar sin hastighet...
Mätningen påverkar resultatet och vi får bestämma oss för vad vi vill mäta.

Det är därför de två sista siffrorna är så osäkra att man sagt "en tredjedel" och satt det inom parentes "(33)". Det är alltså Heisenberg man får slåss med här.

Det finns ett skämt om att herr Heisenberg blir stoppad av polisen
"Vet du hur fort du körde här?"
"Nä, men jag vet exakt var jag är ..."

Om man bortser från hur stolligt det är att vilja göra något sånt här öht, kan man ju fundera lite på typografin. Siffror som inte har samma höjd allihop ser snyggare ut imho. Jämför de två varianterna av Meta nedan. Tyvärr har ju inte Zapfino mer än en variant. Papyrus är ju lite bättre i detta avseende men också ett uttjatat typsnitt.

Varför inte en OCR-sträng liknande postgironumret?

Ursprungligen av johan_tanying:

Om man bortser från hur stolligt det är att vilja göra något sånt här öht, kan man ju fundera lite på typografin. Siffror som inte har samma höjd allihop ser snyggare ut imho. Jämför de två varianterna av Meta nedan. Tyvärr har ju inte Zapfino mer än en variant. Papyrus är ju lite bättre i detta avseende men också ett uttjatat typsnitt.

Varför inte en OCR-sträng liknande postgironumret?

Tack för input Johan.
Gillar din tanke om höjden där.

Bokad Söndag 4 Juli!

Är inte att tatuera in en matematisk eller fysisk konstant för att ha en tatuering som alltid gäller lite som att skaffa en tatuering med texten "tatuering"?

Ursprungligen av Laseranders:

Är inte att tatuera in en matematisk eller fysisk konstant för att ha en tatuering som alltid gäller lite som att skaffa en tatuering med texten "tatuering"?

Kul tanke.

Men, Plancks Konstant kan jag baske mig stå för! Hela mitt liv vart förbannat nördig och känner att jag gillar den. Det blir ju lite som att vara fågelskådare och ha en Drillsnäppa på armen eller så.

Det blev Arial.

Lita på att det sved, ju närmare armvecket man kom destor värre blev det.

Tid 70 minuter ungefär.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-05 13:28
Ursprungligen av Goflorp:

Det blev Arial.

Lita på att det sved, ju närmare armvecket man kom destor värre blev det.

Tid 70 minuter ungefär.

Snyggt!

  • Medlem
  • 2010-07-04 22:38

Se där! Tjusigt!

Ursprungligen av Spata:

Se där! Tjusigt!

Tackar och bugar.

Jag spanade igenom "geek tattoos" på flickR, inte fasen är JAG nördigast

(Allt från R2D2 till PEW PEW på knogarna...)

Finns bara ett nummer jag skulle tatuera in

1-8-4-3-5-6-7-2

Annars om man ser till referenstatueringar så gillar jag Jenson Buttons tatuering.

LCR

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-05 13:27
Ursprungligen av LCR:

Finns bara ett nummer jag skulle tatuera in

1-8-4-3-5-6-7-2

Annars om man ser till referenstatueringar så gillar jag Jenson Buttons tatuering.

LCR

Vilken modell är det?

Ursprungligen av MatsOlov:

Vilken modell är det?

Många (men INTE Fård!!)

CSB, Rover 215ci (som i min Opel Commodore) och en massa andra GM, men även Mopar tror jag.

LCR

Ehm...

Jag har ju redan ett nummer tatuerat... Doh!!

46

Sitter på baksidan av armen precis ovanför armbågen, under T-shirt ärmens slut så jag ser den inte, men vet att den är där.

Typsnitt? Nja, logotyp är nog mer rätt...

LCR

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-04 22:49

46? det är ju fel, det skall ju vara 42!

Ursprungligen av Jetwash:

46? det är ju fel, det skall ju vara 42!

Visserligen för att Lee Petty var bra, men Rossi har alltid kört med 46!!

För se, jag väljer mina tatueringar efter mitt eget hjärta, inte efter vad jag tror folk tycker att det ska vara eller förväntar sej...

Läste ditt inlägg igen och att du säger att det är "fel"... Hm, tur att inte alla följer massans uppfattning...

LCR

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-04 22:56

42 är aldrig fel!

Ursprungligen av Jetwash:

42 är aldrig fel!

Nej, det har du rätt i, han var bra cool, Lee!

Men som körandes mac väljer man väl för bövelen Helvetica före Arial!

Bevaka tråden