Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket kaffe dricker du?

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-30 20:49

Hittade mest trådar om att folk spillt kaffe i sina datorer

Så jag undrar vad dricker ni helst för kaffe?

Min favorit har länge varit Martin Olssons kaffe:
Kaffe - Martin Olssons goda kaffe

En till favorit: Gevalia 1853
http://www.gevalia.se/gevalia/page?PagecRef=585

Gärna med en skvätt mjölk i, inget socker.

Senast redigerat 2010-06-30 23:06

Inget fancy. Zoégas Mollbergs, svart.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2010-06-30 21:18

Efter åratal med Zoega kör jag nu Arvid Nordquists Classic Festivita.
Men dum vore jag om jag inte provade annat också. Tips mottages tacksamt. Men då ska vi snacka kaffe och inte allmänt jolm!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-30 21:41

Zoegas alla dagar. Tidigare Mollbergs, nu deras rättvisemärkta Hazienda.

Fast till vardags blir det numera mest frystorkat. Då får jag det så beck-svart som jag vill och snabbt pronto. Fast där är urvalet av rättvisemärkt ute i butikerna betydligt skralare.

Classic Grand Dia för bryggaren
för egen malning blir det ofta mellanmörkrost med stor andel Arabica,

Zoegas Intenso, Mollbergs eller Skånerost. Klart man håller på Helsingborg.

Man behöver ju inte gå till några våldsamma överdrifter...

men om man dricker ett par baljor om dagen kan man ju åtminstone göra två saker.

1) Skaffa en kokare som brygger vid 93 grader och med snabbt flöde. Dessa bryggare finns av flera märken, det är inte så noga vilken man skaffar, King of Coffee är en som vi har och är nöjda med.

2) Prova ngt annat än det där sura du kört genom en 169-kronors bryggare.
Det finns många sorter, bara att ta steget från det gamla vanliga till en "Elbrygg Svea" gör milsvid skillnad.

Här är det kombinationen king Of Coffee med Arvid Nordkvists "Clasic Svea" som gäller.

Sedan tas kaffet med mjölk.

Här blir det återigen lite "barista-bögigt" då.

Häller du ner 90-gradigt kaffe i en kopp och på med mjölk efter BRÄNNER du mjölken - det smakar också lite vidbränt.

Gör tvärtom, häll mjölk i koppen, häll sedan på kaffet.
Smaken blir mkt mildare och inte alls så bränd. Mjölken värms upp långsammare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-30 22:23

Zoegas, av lite olika sorter. Senast Blue Java vill jag minnas. Ofta Mollberg - efter den goda Nurell's tips. Provar en del annat ibland, men faller allt som oftast tillbaka på kaffet från söder.

Jaha, jaså, mm.. Det var bra tips Goflorp! Ska tänka på att mjölken ska i först.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Jaha, jaså, mm.. Det var bra tips Goflorp! Ska tänka på att mjölken ska i först.

Det är så man gör engelskt te (när man brygger tet i en teapot dvs.

LCR

Ursprungligen av Snabeldrake:

Jaha, jaså, mm.. Det var bra tips Goflorp! Ska tänka på att mjölken ska i först.

Var och en får ju bilda sig en egen uppfattning.
Ställ två koppar brevid varann, fyll ett decilitermått med mjölk, i den ena muggen i först, i den andra sist... lika mkt kaffe i båda. provsmaka...

I värsta fall har du sumpat en kopp kaffe

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-06-30 23:00

3/4 Fransk Kontinental 1/4 Etiopisk Yirgacheffe. Inte för finmalet och som Goflorp i tidigare inlägg så riktigt påpekade. Skaffa en riktig bryggare som brygger snabbt. Själv har jag en Moccamaster KB741.

Ursprungligen av onnyt:

3/4 Fransk Kontinental 1/4 Etiopisk Yirgacheffe. Inte för finmalet och som Goflorp i tidigare inlägg så riktigt påpekade. Skaffa en riktig bryggare som brygger snabbt. Själv har jag en Moccamaster KB741.

Letade i minnet... MoccaMaster heter den andra.

Men som sagt, att den brygger vid 90+ och kör igenom snabbt - det är de två sakerna man skall kolla efter.

Se också upp med OBH's - den finns i minst två effektklasser och det är oftast den klena varianten som säljs på rea / nedsatt pris etc.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2010-07-01 18:02
Ursprungligen av Goflorp:

Letade i minnet... MoccaMaster heter den andra.

Men som sagt, att den brygger vid 90+ och kör igenom snabbt - det är de två sakerna man skall kolla efter.

Se också upp med OBH's - den finns i minst två effektklasser och det är oftast den klena varianten som säljs på rea / nedsatt pris etc.

Konsulterade elmojen i sta'n som rekommenderade Melittas Aroma Excellent. Lika varmt, snabbt och gott som MoccaMaster. Men halva inköpspriset.
Nöjd till tusen efter ett decennium med perkolator.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-06-30 23:03

Här är det Zoegas böner i olika variationer som ofta brygges till Latte i en Saeco Xsmall (keramisk kvar är trevligt).

jag är ju enligt mina vänner en extrem kaffedrickare (kanske inte värsta finsmakaren dock). Jag kör med cafe mauro bönor 70% arabica och 30% robusta. Blir mycket gott kaffe. Ibland alternerar jag med bönor från en kaffeaffär nere i centrum, de kallas där kort och gott för italiensk espresso.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 08:50

Mollbergs blandning, vatten som stormkokar från en vattenkokare, snabbt ner i en Bodum pressobryggare.
Bästa kaffet för mig.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-07-01 09:21

Hemma var det tidigare Zoegas, numera Arvid Nordqvist.

På jobbet där vi har en proffsmaskin kör vi med blandade varianter från Kahls.

Ursprungligen av andas:

Hemma var det tidigare Zoegas, numera Arvid Nordqvist.

På jobbet där vi har en proffsmaskin kör vi med blandade varianter från Kahls.

måste bara fråga vem du behövde mordhota för att få en proffsmaskin Vi har ett gudsförgätet åbäke på jobbet som enbart producerar råttgift

Ursprungligen av sirsnurre:

måste bara fråga vem du behövde mordhota för att få en proffsmaskin Vi har ett gudsförgätet åbäke på jobbet som enbart producerar råttgift

Samma här, nåt Café Bar-elände. Ändå dricker man det... Det är ju koffein.

Ursprungligen av sirsnurre:

måste bara fråga vem du behövde mordhota för att få en proffsmaskin Vi har ett gudsförgätet åbäke på jobbet som enbart producerar råttgift

Jobbade tidigare på Volvo, där hängde ngn en skylt på maskinen att

"Åldringar, Hjärtsvaga och Kvinnor som försöker bli gravida AVRÅDES från att dricka detta Kaffe"

Jag tror det stämde rätt bra...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 09:23

Rombout/Malongo

Yes!!

Standardkaffet hemma är AN Classic - franskrost. Pressobryggt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-01 09:53

Tidigare drack jag Monsun Malabar som finns i lösvikt och kostar rätt mycket. Jag drack dock så mycket kaffe under en period att jag numera inte tål koffein längre. (Märkliga, extra hjärtslag, oregelbunden hjärtrytm - inget farligt men irriterande). Så det är Nezcafé koffeinfritt hela dagen istället. Det är smaken jag är ute efter, har aldrig haft någon påtaglig uppiggande effekt av koffein förut heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-01 10:04

Fick en Nespresso-maskin i present nyligen…

…å i den hamnar allt som oftast en kapsel Ristretto

Mmmmm…

- Torkel

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-07-01 10:21

Nespresso är gott och förbaskat enkelt att hantera. Ristretto, Arpeggio och Livanto är tre andra favoriter.

Ursprungligen av Arvid:

Nespresso är gott och förbaskat enkelt att hantera. Ristretto, Arpeggio och Livanto är tre andra favoriter.

Håller med - Roma är också en favorit. Senaste tiden även mycket lungo, och då Fortissio med Arlas Latte Art. Är helt såld på konceptet sedan ett år tillbaka.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 11:21

Det som för tillfället betingar lägst pris på ICA, kört genom en klassisk norrländsk perkolator fast ska man vara ärlig så dricker jag sällan kaffe hemma. Det sura rävgift som jag drar i mig under arbetstid gör att jag tappar sugen för mer kaffe

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-01 11:28
Ursprungligen av rhesus:

Det som för tillfället betingar lägst pris på ICA, kört genom en klassisk norrländsk perkolator fast ska man vara ärlig så dricker jag sällan kaffe hemma. Det sura rävgift som jag drar i mig under arbetstid gör att jag tappar sugen för mer kaffe

Colombia-kaffe (som svenskar av någon anledning gillar) har en hög surhetsgrad i sig självt. På kaffepaketen kan man oftast kontrollera surhetsgraden på kaffet.

Bevaka tråden