Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbetsflöde EX-1 & Canon 7D

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2010-06-16 15:00

Jag har precis tagit kliviet in i mac-världen och skaffat en iMac 27" och Final Cut Studio. Har jobbat med redigering i många år på PC, med Premiere och Avid framförallt (har jobbat på en Mac med Avid också men det var många år sedan ).

Undrar lite om arbetsflödet.

Jag har en hel del material som är filmat med Sony EX-1 (1080 25p) och den resterande delen av produktionen kommer jag att filma med en Canon 7D i samma upplösning.

Har transfer-programmen till båda kamerorna, men jag hajar inte riktigt vad som händer när man loggar in klippen via Transfer. Skapar det någon form av referens som senare måste renderas eller är det rendering som sker när klippet skickas in i FCP? Programmet verkar ju inte spara någon ny fil någon annanstans?

Eller ska man göra så att man tar in klippet Native och så exporterar det till ProRes 422-filer (har läst att detta skulle vara ett bra och snabbarbetat format)? I så fall, kan jag skapa QT-ref-filer som jag sedan batchar upp i Compressor? Jag hittar inte QT-Reference någonstans i exporteringsmenyn.

Eller finns det något annat sätt som är bättre (det handlar om ca 15-20h råmaterial)?

... en liten bonusfråga; när jag kör Canon-kameran direkt via usb får jag inte upp den som en hårddisk, vilket jag finner lite störande, är det någon inställning jag missat?

Nu blev det mycket text

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-06-23 08:23

Ingen som har några tankar kring detta?

Vet inte hur 7D fungerar men 5D gör likadant, sätt i minneskortet i en minneskortsläsare och lägg över filerna på hårddisk.

Ang. XDCAM EX-materialet så hamnar de via log and transfer i Capture Scratch-mappen som är angiven under system settings i Final Cut-menyn.

Båda formaten är tungjobbade för datorn, precis som du säger kan det vara smidigt att göra om till ProRes.

Jag hade lagt in allt på hårddisk, både h.264 och XDCAM och gjort konvertering med hjälp av Compressor, sedan skrota allt det gamla materialet, föra in det nya i Final Cut och sedan redigera på.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-24 22:00

Köpte en 7D i tisdags och har inte hunnit leka så mycket, men jag gjorde ett snabbt test nu och det ser helt fantastiskt ut! Bättre bild än vad jag hade förväntat mig (stock lens)

Öppna preview -> import från 7D'n -> välj klippen -> välj att föra över -> kasta in i Compressor och välj ProRes (HQ) (Vilken HQ du väljer är upp till dig, se bara till att det är en progressiv variant)
Släng in i Color och lek!

Ex1'ans material har jag bara fått levererat till mig. Blev jävligt omständigt eftersom det var gjort på en PC och filerna FCP behövde fanns inte med i hierarkin. Jag laddade ner XDCAM EX Clip browser och från den så exporterade jag "rätt filer" som jag sen gjorde om till ProRes.

Tar en stund att koda om, men helt klart värt det. Du kan batcha upp alla filer efter att du "gjort om filerna till nått fcp fixar. Släng in alla filer i compressor, kasta på presetten för ProRes (se till att det står progressivt, gjorde missen att jag jobba lite för fort så hälften av filerna blev interlacade...) - tryck submit... åk till Italien och dra i dig en dubbel espresso och när du kommer tillbaka så är alla filer ProRes och du kan börja jobba!

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-06-24 22:34

Toppen, det är så jag gjort med klippen.

Har haft 7D ett kort tag med, precis kommit hem från första riktiga hårdtesten med den. Använde mig av ett Tamron-objektiv jag haft sedan tidigare (17-50), bilderna blev bra, men inte lika bra som EX-1 (har hyrt en sådan förut, men så kostar ju den 4ggr mer också) .. jag körde på iso 320 och tycker ändå att det blev lite brusigt. Men jag tror att jag ska kolla på ett nytt objektiv. Antingen 24-70 eller 24-105 från Canon.

Senast redigerat 2010-06-24 22:49

Tips: Gå inte den krångliga vägen runt compressor med din Canon 7D.
Ladda istället ner Canons 7D plugin så att du kan överföra filer via transfer-fönstret, detta går mycket snabbare och är smidigare.

Canon Digital Learning Center - Introducing EOS Movie Plugin-E1 for Final Cut Pro
(Detta plugin, som heter "EOS MOVIE Plugin-E1 for Final Cut Pro" går att tanka ner via Canons 7D produktsida under drivers, jag lyckas inte klistra in en fungerande länk till det tyvärr.)

Hoppas det hjälper.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-06-30 13:12

Tack, jo det har jag ju, men som jag skrev i frågan undrade jag ju vad som händer med klippet om man kör en transfer (med tex 442-inställning) .. alltså, finns det som en råfil liggande någonstans?

1
Bevaka tråden