Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny programvara på väg till Mac

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske betyder att Adobe kommer lägga mer kraft på att utveckla Audition också. Vilket är bra.

Är det här som ett slags Soundbooth Pro eller?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Är det här som ett slags Soundbooth Pro eller?

Det kan man säga. Programvaran har funnits länge för Windows (började som CoolEdit Pro) men kommer nu alltså till Mac.

  • Medlem
  • 2010-06-30 09:41

Rubriken borde alltså vara "Gammal programvara på väg till Mac"?!

Ursprungligen av Baron:

Rubriken borde alltså vara "Gammal programvara på väg till Mac"?!

Hehe jo CoolEdit hängde ju med ett tag och Audition har funnits ett bra tag också.

Om de portar till Mac så utgår jag från att de väljer att åter satsa på ett program jag trodde de tänkte plocka bort. En ny version till både Windows och OSX ska bli kul. Kan de upp och fajtas med de stora på lång sikt. Adobe Premiere är på god väg med CS5an och InDesign är ju ett levande bevis på att det går.

Nu är jag ingen video- och ljudmänniska, men Audition är nog ett bitvis jäkligt kompetent program, och som sagt Premier CS5 verkar i vissa avseenden vara state of the art.

Apples Soundtrack Pro är ju också grymt - och följer ju med i Final Cut Studio - men detta från Adobe är för stereofiler/masterfiler och ser onekligen mycket intressant ut. Steinberg släpper ju snart WaveLab för Mac så där har vi nog konkurenterna; WaveLab och Adobe Audition. Många proffs väljer nog WaveLab av gammal vana - det anses vara the real shit for pros - men Adobe verkar ha lagt ner en hel del hjärta i Audition. Nu gäller det bara för dom att övertyga proffs som ju generellt ser på Premiere - och säkert också Audiotion - som "leksaksgrejer" för allmogen.

Och det är nog den svåraste delen!

Final Cut har inte fått mycket kärlek från Apple på sistone och då är det ju oundvikligt att det kommer att hända grejer hos konkurrenterna, men även om något bättre skulle dyka upp har ju folk investerat mycket kunskap i sina verktyg och det är ju viktigt för yrkesmänniskor.

Men visst går det. InDesign är som sagt ett bra exempel, där Quark-användare brukade fnysa och avfärda det som något för amatörer, men nu har de ju allihopa konverterat och Quark är praktiskt taget utdött (trots att det idag är ett riktigt bra program)

Du som kan den här branschen Zimmerman, vad är din uppfattning om t.ex. Audition Premiere CS5, om du hunnit titta något på dem?

Nej, jag har inte tittat på Premiere CS5...och Audition är väl inte släppt än?

Vad är det som får dig att anse att FCP inte fått kärlek av Apple på sistone? Det är enligt mig det bästa man kan ha...eller Avid (egentligen en smaksak och vana av arbetsflöden). Det extremt låga priset för FCS gör ju att dom tar marknadsandelar så det sjunger om det. Är det något speciellt du tänker på...där FCP sackat efter? berätta.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och det är nog den svåraste delen!

Final Cut har inte fått mycket kärlek från Apple på sistone och då är det ju oundvikligt att det kommer att hända grejer hos konkurrenterna, men även om något bättre skulle dyka upp har ju folk investerat mycket kunskap i sina verktyg och det är ju viktigt för yrkesmänniskor.

Men visst går det. InDesign är som sagt ett bra exempel, där Quark-användare brukade fnysa och avfärda det som något för amatörer, men nu har de ju allihopa konverterat och Quark är praktiskt taget utdött (trots att det idag är ett riktigt bra program)

Du som kan den här branschen Zimmerman, vad är din uppfattning om t.ex. Audition Premiere CS5, om du hunnit titta något på dem?

Jag tänker på att det fortfarande inte är 64-bitars, och den förhållandevis långa intervallen mellan nya versioner. Prestandamässigt har jag förstått att t.ex. Premiere är bitvis riktigt grymt.

Men som sagt, jag vet inte, saknar kompetens att bedöma det själv, så jag bara återger vad jag hört, t.ex. här:

ProVideo Coalition.com: Adobe Beyond Adobe by Adobe | Vendor Blog

Premiere Pro CS5 debuts Mercury Playback Engine | Video | Creative Notes | Macworld

http://www.eventdv.net/Articles/News/Feature/Five-Alive-The-Brave-New-World-of-Adobe-Production-Premium-CS5-66511.htm

Audition finns inte med i CS-sviten. Tror det fanns med i CS1 men ersattes sedan av Soundbooth när CS2 kom.

Samma sak gäller ju förövrigt LightRoom och Director. Vilket jag tycker borde få hänga med MasterCollection i alla fall.

1
Bevaka tråden