Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högfrekvent ljud

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-06-29 23:30

Hej,
vissa av er kommer säkert att tycka att jag är tjatig. men jag har sökt och ej funnit svar på mitt problem. Det skiljer sig från de svar jag hittar.

Jag har en vit macbook som är 2-3 år gammal. Aldrig varit något problem, fram tills för några dagar sedan då den har börjat pipa högfrekvent med rätt låg volym. Jag har läst om folk som har haft problem med detta, men inte så som det reagerar på min macbook.

Det har inget med bakgrundsbelysningen att göra.
Däremot om jag trycker in en högtalare/hörlurs-kabel, så försvinner ljudet så länge den sitter i. (Dock hör jag inte något pip i lurarna).
Pipet påverkas inte heller av ljudvolymen på högtalarna. Har redan testat det

Någon som har en idé om vad det kan vara, eller har haft samma problem själv?

Mycket tacksam för svar!
Hälsningar,
Jesper

Har samma tjut i min MB. Men det försvinner när jag ansluter något (Magic Mouse) till BTn. Skönt o slippa det!

  • Medlem
  • 2010-06-30 00:17
Ursprungligen av gubbslyna:

Har samma tjut i min MB. Men det försvinner när jag ansluter något (Magic Mouse) till BTn. Skönt o slippa det!

Testade att ansluta en trådlös mus till BTn nu, funkar ej. Ljudet är fortfarande konstant. Det enda som hjälper är att ha en ljudkabel ansluten hela tiden.

Goflorp: Ja, jag gör nog det snart. Men jag tycker att flera måste ha stött på samma problem, så jag ville bara höra med er först. Har ingen applebutik i närheten just nu...

Tack i alla fall för svar.
Någon annan som kan hjälpa mig?

Ursprungligen av Kakke:

Någon annan som kan hjälpa mig?

Ljudet kan bero på många olika saker, allt i från bakgrundsbelysningen i skärmen, fläkten, den optiska enheten, hårddisken etc. Står hur mycket som helst om detta på Internet. Gör en sökning och felsök till du hittar problemet. Alternativet är att lämna in den på service.

Ursprungligen av Alter Ego:

Ljudet kan bero på många olika saker, allt i från bakgrundsbelysningen i skärmen, fläkten, den optiska enheten, hårddisken etc. Står hur mycket som helst om detta på Internet. Gör en sökning och felsök till du hittar problemet. Alternativet är att lämna in den på service.

Jo visst, men felsöka ljud är förbannat svårt. "Det låter lite som när James brown trampar på sin katt, men ändå inte så högfrekvent liksom, mer som ett vinande från en utsliten växellåda"..

"Det låter högt" - hur högt? - "Högt" för dig är inte samma för mig.

"Knackande" - frekvens, antal knack? pauser?

"låter som [ngt annat som låter]" - funkar ofta inte heller bra.

Ställer du den på en teknikers bord och låter honom lyssna så har du förmodligen löst det på fem minuter.

"Jo, men det är [sak som låter] och det är helt normalt" eller
"Nä, så där skall det inte låta" ...

Har du ingen serviceverkstad, låt ngn som har större datavana än du själv lyssna på det hela. Att beskriva ljud i text blir tämligen misslyckat.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-07-12 05:58

Det högfrekventa ljud jag hör slutar att låta när jag scrollar. Helkonstigt. Jag måste dock lägga örat intill macbooken för att höra..he he.

Alla ljud är görsvåra att bestämma.
Ta den till ett serviceställe och låt en tekniker lägga örat till.
På 10s får du besked om det är ngt allvarligt eller ngt ofarligt.

Här låter det bara när jag skrollar. Inget skämt. Någon på Internet föreslog att det var processorn(?) eller någon aktiv del förknippad med processorn som lät. Mycket högfrekvent ljud, låg volym. Slutar jag skrolla upphör ljudet direkt. Skrolla med mus eller pekplatta = samma ljud.

För god hörsel?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-07-12 19:49

Jag är lite över 45 och hör pipandet. Tyvärr hör jag bara upp till 14Khz. Det måste betyda att pipandet ligger lite under det.

1
Bevaka tråden