Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook - rätt val för mig?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har i 3 veckor nu varit helt stensäker på att skaffa mig en liten gullig iBook, men nu börjar jag tveka.

Mina planer var att införskaffa en 800mhz 640 Ram 12"

Kommer den att räcka till för det jag tänkt nyttja den till.

* Rör mig en hel del så lätt och praktisk är ett stort krav. (iBookens 2,2 kg är ju lysande!)
* Jobbar mycket med grafisk formgivning, där då photoshop är mitt främsta verktyg. (vet att 12" kanske inte är något att hurra för i det avseendet, men går väl att koppla in och vrida upp upplösningen med en extern skärm?)
* Blir även en del animationsarbete (flash).

Så vad tror ni kommer jag bli nöjd med en iBook .. eller är ett sådant här ihopaplock att föredra.

PC version

Känns jobbigt att gå runt och bära på en 15" 4,2 kilos koloss om det verkligen inte är nödvändigt.

Tacksam för alla synvinklar jag kan få.

Förresten.. Hur är batteritiden på en iBook .. är den 5 h vid full processorkraft samt är den högljudd och blir det extremt varm?

Tack på förhand / Linus

/r

Om man skulle jämföra en iBook 800 mhz ,640 i ram med en pc version, vad skulle bli för specs då?

Senast redigerat 2003-05-26 01:06
  • Medlem
  • 2003-05-26 01:09

Det går nog fint med en iBook. Jag har ett par vänner som stunderar design som har varsin (den ena har 12" den andra 14") och de verkar mycket nöjda. Man kan numera trixa till det så att man kan använda en extern skärm som utökad skärmyta (egentligen skall den bara kunna spegla den inbyggda).

Men den dator som du egentligen borde ha (pc-tramset kan du glömma ) är 12" powerbooken. Den hade varit idealisk för dig.

Den är lika liten som iBooken (tunnare tom) men med G4:a processor (bra i Photoshop), bättre grafikkort, möjlighet till dvd-brännare, inbyggd Bluetooth, osv osv. Den är dock lite dyrare men jag tycker att det är välinvesterade slantar (ifall du har dem).

http://www.apple.se/powerbook/

  • Medlem
  • 2003-05-26 01:19

http://www.apple.com/se/powerbook/index12.html

Rätt länk till PB 12"...

Försök testa dem någonstans först, så kan du se vilken som passar dig bäst. Om priset är en faktor, så skulle jag valt iBooken. PB är ju lite snabbare, men ingen av datorerna är något fartmonster, men klarar ändå de flesta uppgifter galant.

Enda nackdelen med iBooken är att den är så fin att man behandlar den som en bebis.

Citat:

Enda nackdelen med iBooken är att den är så fin att man behandlar den som en bebis.

hihi.. lite träning innan det är dags å skaffa en egen liten trollunge kan aldrig skada

Citat:

Men den dator som du egentligen borde ha (pc-tramset kan du glömma ) är 12" powerbooken. Den hade varit idealisk för dig.

Japp, en g4 är alltid en g4. Dessvärre är jag en fattig studerande som prisar nudlar som gourmémat, så några 20 papp blir svårt att langa upp. Går väl men vill ha en liten gulligris snarast möjligt

Ang. sammankoppling till en extern skärm.
har läst lite om detta "hack" på forumet men har inte fått det bekräftat att det funkar på 800 mhz:en. Någon som kan verifiera?

Citat:

Om man skulle jämföra en iBook 800 mhz ,640 i ram med en pc version, vad skulle bli för specs då?

Någon som vågar sig på en gissning?

Någon iBook ägare:

Citat:

Förresten.. Hur är batteritiden på en iBook .. är den 5 h vid full processorkraft samt är den högljudd och blir det extremt varm?

  • Medlem
  • 2003-05-26 02:13

"Japp, en g4 är alltid en g4. Dessvärre är jag en fattig studerande som prisar nudlar som gourmémat, så några 20 papp blir svårt att langa upp. Går väl men vill ha en liten gulligris snarast möjligt :)"

Om du nu är student så kanske du har ett Mecenat-kort. Om du har det så kan du köpa datorn med en ganska så bra rabatt. Kolla priserna här. Detta förutsätter att du pluggar vid en högskola eller ett universitet som är anslutet till Mecenat.
Den bästa iBook 12" kostar exempelvis 14 395 och PowerBook 12" kostar 18 895 med combodrive

"Ang. sammankoppling till en extern skärm.
har läst lite om detta "hack" på forumet men har inte fått det bekräftat att det funkar på 800 mhz:en. Någon som kan verifiera?

Det ska fungera med denna modell. Jag använder det på min iBook (dock inte den modellen) och det fungerar klanderfritt.

"Förresten.. Hur är batteritiden på en iBook .. är den 5 h vid full processorkraft samt är den högljudd och blir det extremt varm?"

Jag tror knappast att du kan begära fem timmar vid full processorkraft - om du med det menar full processorbelastning. Men vid normalanvändning, lite arbete i Word, surf och e-postande bör batteritiden ligga på omkring fem timmar. Bland det värsta du kan utsätta batteriet för att kika på DVD skulle jag tro, då kan du titta på en film (två timmar) ungefär innan batteriet är tomt.
Jag är mycket nöjd med batteritiden på min iBook.

Vad gäller fläkten så går den nästan aldrig igång. Undantaget är när du spelar spel eller gör något annat som tar väldigt mycket kraft. Alternativt när datorn inte för tillräckligt bra ventilation - exempelvis om du ställer datorn i sängen eller motsvarande.
Generellt vill jag hävda att fläkten går igång sällan. Och datorn är i det närmaste ljudlös sålänge fläkten inte gått igång.

/majk

Senast redigerat 2003-05-26 02:34
  • Medlem
  • 2003-05-26 02:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av LinusL
Om man skulle jämföra en iBook 800 mhz ,640 i ram med en pc version, vad skulle bli för specs då?

Svårt att göra en sådan jämförelse, tyvärr. Ibland känns den snabbare än en 2Ghz PC, ibland långsammare än en 500Mhz. Det beror till stor del på skillnader mellan Windows och OS X. Summan är väl att den klarar av de flesta applikationer som finns idag, åtminstone tillräckligt bra, och man slipper Windows (om man inte gillar det).

Visst är det trevligt med snabba datorer, men det finns några saker som jag värderar högre; En tyst dator, liten och snygg samt OS Xs enkelhet (som Plug'n'Play på steroider genomgående)...

Citat:

Ang. sammankoppling till en extern skärm.
har läst lite om detta "hack" på forumet men har inte fått det bekräftat att det funkar på 800 mhz:en. Någon som kan verifiera?

Det ska fungera. Använder inte hacket själv, men jag vet en del andra som kör med iBook 800 och som fått det att fungera alldeles utmärkt.

Citat:

Förresten.. Hur är batteritiden på en iBook .. är den 5 h vid full processorkraft samt är den högljudd och blir det extremt varm?

Batteritiden är helt ok, men för att komma upp i 5 timmar måste man sänka processorhastigheten och dra ner på skärmens ljusstyrka. När jag gör så börjar min iBook klaga över att den vill laddas efter lite drygt 4 timmar och 30 minuter. Den blir inte särskilt varm, processorn drar faktiskt bara strax över 7 watt, och den är knäpptyst. Har faktiskt aldrig varit med om att fläkten dragit igång i min iBook.

Själv ägare till iBook 800 combo och kan verifiera att skärmhacket funkar utmärkt.

Ang. batteritiden sen, jag använder den (iBooken) mest till att spela mp3or i bilen och då brukar den räcka i 2h 30min, men då bryr jag mig inte så ofta om att "spara ström".
Några 5h har jag dock aldrig sett till, inte ens om jag inte använder den utan bara låter den stå på.

Hoppas att jag inte lät alltför "neggo", det är den underbaraste dator jag haft hittills!

1
Bevaka tråden