Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook air fryser under uppstart

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-28 19:13

Har en Macbook air, första modellen med vanlig hd.
Datorn har under en relativt lång tid fryst under ett antal sekunder och då visat "badbollen", vid de flesta aktiviteter såsom start av program, ny flik i safari osv.

Jag formaterade hårddisken och installerade SL, med förhoppning om att badbollen skulle dyka upp mindre ofta. Första 2-3 uppstarterna fungerade felfritt, installerade nödvändiga uppdateringar osv. och upplevde det som att badbollen inte dök upp lika frekvent.

4e uppstarten fryser datorn helt, går inte att tvångsavsluta så känner mig tvingad till att hålla inne strömbrytaren.

Datorn startar sedan som den ska och det är först 2 starter senare som datorn fryser vid blåskärm, innan inloggningsfönstret framträder. Det ända som hörs är ett klickande ljud.

Misstänker att det är hårddisken som kraschat?
Hur går jag vidare, är det lönt att lämna in datorn, eller blir det en onödig kostnad för att konstatera att hårddisken är körd?
Funderar på att sätta in en SSD om det är så att hårddisken måste bytas, några bra förslag på kompatibla SSD's?

Tacksam för all hjälp jag kan få i denna svåra tid av påtvingad datorlöshet.

MVH

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-29 12:43

Ny filk, start av program som ger badboll skulle kunna vara trasig hårddisk. Att det sedan försvinner vid ominstallation låter också vettigt. Och slutligen att det dyker upp igen efter en tids användning. Vad som skulle kunna förklara det hela är att Mac OS X kör med swap-filer och inte med swap-partition. Dessutom så växer och krymper swappen med tiden/behovet. Det gör att swappen kan hamna på lite olika ställen på hårddisken.

Skulle du vilja byta till en SSD (vilket get en himla prestandakick) så måste du leta efter en med PATA-interface. Du säger att du har en Rev A vilket är den modellen som använder samma hårddiskar som i iPod. Från Rev B och framåt sitter det SATA-interface i MacBook Air. Bla Runcore säljer SSD med PATA för just MacBook Air Rev A. Du har också en maxhöjd på 5mm som sållar bort en hel del HD/SSD-diskar.

1
Bevaka tråden