Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extremt svajig nätverkshastighet mellan iMac->Mac Mini

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har en setup där jag flyttar över filer från min primära dator (en iMac 27" C2D) till en Mac Mini (ett par generationer gammal C2D-modell). Jag gör detta via OS X alla egna metoder, dvs. jag accessar Minin genom Finder och drag-and-dropar filerna till andra sidan.

Nu är problemet att filöverföringarna de senaste dagarna plötsligt blivit extremt svajiga och dåliga. En fil på 15GB tog nästan tre timmar(!) att överföra via mitt interna 100mbit-nätverk, och man kan se hur den startar och stoppar konstant medan den överför. Den skyfflar några megabyte i en sekund, sen står den still i 1-1,5 sekunder. Ni kan se här: http://i.imgur.com/Y9HhN.png

Såhär har det alltså inte varit förut, och då har jag både använt Mac och PC för att flytta filerna tidigare. Har någon den blekaste aning vad som kan göra detta?

Felsökning jag redan gjort:
bootat om båda datorerna
bootat om båda switcharna
stängt av alla ovidkommande program på båda maskinerna

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-28 20:09

Testat med nya TP kablar?

Njae, eftersom de är runt 10 meter långa och dragna genom lägenheten så har jag inte provat nya kablar, nej. Felet känns ändå alldeles för regelbundet för att vara störningar i kabel. Det är alltså bokstavligen flytta 5-7MB på en sekund, och sen stå och hänga och göra inget i 1-2 sekunder. Konstant. Helt regelbundet.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-28 20:51

Testa och sätt nätverkskorten på halv duplex och se om det blir samma fenomen. (Jag tror på kabelfel)
Testa också att byta port i switcharna.

1
Bevaka tråden