Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur förstör jag hårddisken på bästa sätt?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haparanda
  • 2010-06-23 09:15

I den bästa av vardagar formaterar man hårddiskarna flera gånger när en dator utrangeras. Detta för att vara säker på att den data som finns på hårddisken inte kommer i orätta händer.

I den normala av vardagar (åtminstone min) ställs en utrangerad dator i ett förråd några månader/år för att sedan skickas till elektronikåtervinningen.

I mitt serverrum hade jag ett halvdussin datorer som fick gå till förgängelsen under gårdagen. Det var inte så frestande att starta upp varje dator och formatera diskarna utan jag valde helt enkelt att montera lös hårddiskarna innan datorerna gick iväg.

Nu står jag med en knippe diskar och funderar på hur jag enklast ska göra dem obrukbara och rimligt svåra att återskapa.

Vad föreslår panelen:

1) Att jag bankar på hårddiskarna tills skivorna ser ut som åttor och därefter lämnar dem till återvinningen.

2) Att jag lägger dem på brasan och låter det digitala gå upp i rök (känns inte så miljösnällt...).

3) Någon annan metod...

Försvarsdepartementet rekommenderar förmodligen nedmalning. Själv brukar jag borra något/några 10mm hål, men det är kanske inte tillräckligt för dig?

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-23 15:54
Ursprungligen av Snabeldrake:

Själv brukar jag borra något/några 10mm hål, men det är kanske inte tillräckligt för dig?

Tror det var NASA som gjorde ett experiment där man borrade flera hål genom några hårddiskar som sedan ett företag som återskapar förlorad data fick arbeta på. Har för mig att lyckades återskapa 70% av all data.

Min lösning är kill it with fire.

Senast redigerat 2010-06-24 16:07
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-23 13:23

Slägga....

Jag skulle nog borra några hål. Eller så kan förstås plocka ut plattorna och slipa dem med sandpapper

Behöver han inte thermite då? Det får vara bra varmt, menar jag.

Thermite - Wikipedia, the free encyclopedia

Frågan är ju om man har så pass mycket hemlig data att det är hela världen att någon dumpsterdiver mot all förmodan hittar disken och sen lämnar in den och betalar dyra pengar för att få dina gamla data återskapade? Är det ens troligt?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-06-23 23:56
Ursprungligen av Johan S:

Frågan är ju om man har så pass mycket hemlig data att det är hela världen att någon dumpsterdiver mot all förmodan hittar disken och sen lämnar in den och betalar dyra pengar för att få dina gamla data återskapade? Är det ens troligt?

Är väl mer en principsak att det som är mitt är mitt och det vill jag inte låta någon annan se, må det vara företagsinformation eller semesterbilder av familjen.

Jag ska nog ta och låna fars verkstad inom snar framtid och förstöra ett par gamla hårdiskar, först skruva isär dom och strimla skivorna i småbitar med vinkelslip eller liknande.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-24 11:53
Ursprungligen av Caemon:

Är väl mer en principsak att det som är mitt är mitt och det vill jag inte låta någon annan se, må det vara företagsinformation eller semesterbilder av familjen.

Med sådan inställning till den personliga integriteten är det väl bättre att lägga alla ansträngningar på att skydda bostaden, med allt vad det innehåller av information om den privata sfären.

Säg att man borrar ett hål rakt igenom hela disken. Går snabbt och smidigt. För att återställa informationen får man säkert betala sexsiffriga belopp och det kommer INGEN att göra, absolut ingen.

Ursprungligen av Johan S:

Frågan är ju om man har så pass mycket hemlig data att det är hela världen att någon dumpsterdiver mot all förmodan hittar disken och sen lämnar in den och betalar dyra pengar för att få dina gamla data återskapade? Är det ens troligt?

Men jag råkar ju veta att min herre splittrade en skiva från en hårddisk så att det regnade datakonfetti i hela kontoret

Ursprungligen av staed:

Men jag råkar ju veta att min herre splittrade en skiva från en hårddisk så att det regnade datakonfetti i hela kontoret

Skulle ju bara kontrollera dataintegriteten

Nästa gång du åker Danmarksfärja. Några distans väster om Vinga, tjoff. Över bord.
Hittas av arkeologer om 6000 år.....

Ta en pålslägga (8kg) och klappa till med ngt riktigt hårt under.
Två slag och det finns inte en skiva som är hel.

  • Medlem
  • 2010-06-24 10:22

En stilla fundering bara.

Om man nu har sådan info på diskarna så att det skulle kunna innebära fara för rikets säkerhet om de kom i orätta händer. (Nåja) Varför krypterar man inte diskarna då redan när de används?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-06-24 11:30
Ursprungligen av Dalle:

En stilla fundering bara.

Om man nu har sådan info på diskarna så att det skulle kunna innebära fara för rikets säkerhet om de kom i orätta händer. (Nåja) Varför krypterar man inte diskarna då redan när de används?

Troligen för att kryptering är värdelöst mot människor som verkligen vill åt informationen, har dom dessutom hårdiskarna så har dom all tid i världen att att knäcka algoritmen.

Kryptering när hårdisken är i bruk och metallkross när den kasseras är nog det enda rätta, men i slutändan handlar det om människor och hur dom handskas med informationen.

En kvarglömd bärbar dator på restaurangen som tillhör försvaret har inget skydd alls värd namnet vid det laget.

Tja, riktig kryptering knäcker man ju inte på en fikarast direkt.
Så där är det nog lugnt. När folk däremot sätter lösenordet till "Anna" vet man ju inte vad man skall säga....

Bor du nära skrotfrag i Agnesberg, Göteborg, så kan du gå dit och ge killen som kör pressen lite smörgåstårta så kör han dem i fraggen. Det blir bitar stora som enkronor kvar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-24 12:27

Slägga, borrmaskin, vinkelslip eventuellt plåtsax o klippa i sönder skivorna i sprida dem i världens alla hörn.

Jag förstår att man av ren princip vill kunna radera saker o ting helt o hållet. Jag har själv lite av samma tanke. Men när man sen tänker efter så finns det så oerhört många fler (och antagligen) enklare sätt att få tag i information angående en person än att hitta deras gamla hårddisk.

Man lämnar så mycket andra spår efter sig idag, så då förstår jag själv att den informationen som finns på min hårddisk är rätt liten.

Jag brukar sänka ner hårddiskarna i sjön en vecka i en vanlig fiskmjärde. Därefter tar jag upp mjärden , grillar fiskarna som råkat hamna där och käkar dem till lunch. Därefter häller jag ut diskarna på asfalten och kör över dem 200 gånger fram och tillbaka med sk Padda, vibrator. Är de inte platta nog så går jag till E4 bygget här i närheten och ber Vältföraren platta till dem ytterligare. Därefter använder jag de nu helplatta hårddiskarna till att täcka hål på mitt plåttak till garaget. Varje morgon klättrar jag upp på taket och räknar hårddiskplåtarna att de inte blivit stulna under natten. Tack och lov är de ännu kvar, varenda en.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-06-28 15:07

Hur förstör jag hårddisken på bästa sätt?

Installera Windows...:$
(kunde inte låta bli...)

Ursprungligen av Hjopek:

Installera Windows...:$
(kunde inte låta bli...)

Ja se humor....:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-28 20:27
Ursprungligen av Firechild:

Jag brukar sänka ner hårddiskarna i sjön en vecka i en vanlig fiskmjärde. Därefter tar jag upp mjärden , grillar fiskarna som råkat hamna där och käkar dem till lunch. Därefter häller jag ut diskarna på asfalten och kör över dem 200 gånger fram och tillbaka med sk Padda, vibrator. Är de inte platta nog så går jag till E4 bygget här i närheten och ber Vältföraren platta till dem ytterligare. Därefter använder jag de nu helplatta hårddiskarna till att täcka hål på mitt plåttak till garaget. Varje morgon klättrar jag upp på taket och räknar hårddiskplåtarna att de inte blivit stulna under natten. Tack och lov är de ännu kvar, varenda en.

Äntligen en rimlig säkerhetsrutin!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-01 00:57

Är det bara jag som inte förstår vad någon skulle med en random, formaterad hårddisk till? Det slängs miljoner datorer varje år, bara det gör ju att chansen för att någon illasinnad person väljer din dator/hårddisk för fingranskning är minimal. Sen att de hittar något som kan göra någon skada desto mindre. I min naiva värld så jobbar man med industri/nationella-hemligheter och då har man redan redskap för att förstöra data, eller så har man gjort något riktigt fult, typ barnporr om man är så förbannat paranoid.

Jajaa, jag övergeneraliserar en smula, insinuerar inget om någon personligen... men poängen kvarstår.

Senast redigerat 2010-07-01 01:08

Prova att skaffa en gammal Microvågsugn!!

Jag har själv använt det FLERA gånger och jag kan lova att det INTE går att återskapa NÅGOT !!

Ps. Fungera även på Iphone Fick en ny DIREKT !! Luktade bränt men Apple kunde inte återstarta den !!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-06 09:46

Jag smälter ner mina diskar i min masugn, sedan smider jag spik av järnet och säljer dessa på marknader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-06 13:03

Ett dopp i någon mycket frätande syra borde göra susen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-06 16:11

Vinkelslipen bör göra jobbet galant.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-07-07 19:51

En liten hammare och gott om tid...

Du sover skönt sedan !

hehehe.......

1
Bevaka tråden