Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man sälja nåt som är gratis? (NeoOffice)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade den här annonsen på Tradera, NeoOffice 3.0 - Ett komplett svenskt officepaket till MAC på Tradera.

Tycker det är lite konstigt att man som sagt säljer något som är gratis och en knapptryckning bort. Kan man göra såhär?

Nu har jag inte superkoll på varken NeoOffice eller GPL, men där licenserna brukar tillåta att man säljer program som bygger på den öppna källkoden. Trots att man skulle kunna ladda ner det gratis.

Finns väl vissa kriterier, så jag kan inte säga något definivt i just detta fallet.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-27 23:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-28 07:30

Men bara sälja till självkostnadspris.

Ursprungligen av NeoWiki:

So, while the GPL allows anyone to copy, modify, and redistribute—or even sell—NeoOffice®'s source-code and binaries, trademark rules restrict how the software may be branded and marketed to the public.

Ursprungligen av NeoWiki:

The moment that an exchange of money is involved, usage of the NeoOffice® trademark is hereby prohibited unless 100% of gross margins on such sales are donated back to NeoOffice.org and Planamesa Software.

Senast redigerat 2010-06-28 07:43

Enligt GPLv3 (som NeoOffice använder) får man ge bort eller sälja ett verk vidare till vilket pris man vill. Det finns dock ett skydd för de ursprungliga upphovsmännen. Eftersom du kan göra vilka ändringar som du vill kanske du gör ändringar som de inte vill stå för och det vore olyckligt om deras namn i så fall användes för syften de kanske inte går med på. Genom att byta namn på programmet löser man oftast det problemet.

Det finns alltså inget som hindrar vem som helst från att ta hela NeoOffice, köra genom sed s/NeoOffice/ditt-varumärke-här/, bygga det och sedan sälja för 100 000 kronor per användare. Nu skulle nog ingen köpa det av dig, men det är en annan sak.

Skulle någon däremot köpa det så finns det inget som hindrar att den personen gör samma sak och sedan ger bort det, inklusive dina förändringar som du tog 100 000 kronor för.

Free software (inte open source) har alltid handlat om att programvaran i sig ska vara fri. Med det menar man inte fri som i kostnadsfri utan att programmet inte kan styras av ett monopol. Den enda anledningen till att man använder just NeoOffice är för att man litar på personerna som bygger det. Om de skulle bli galna en dag och bygga in att NeoOffice skickade en kopia på alla dokument man redigerade med det till deras servrar skulle någon annan kunna ta över och bygga en version som folk faktiskt vill ha. När man säger att programvaran är fri menar man att man är fri att ge tusan i vem det är som kontrollerar den.

Jag tycker det är lumpet ta 75 spänn för en cd som man kan ladda ner gratis.

Lika lumpet med en del på Tradera som säljer PDF-dokument .... Med "Fri frakt" - tro fan det när de emailar filen....
Samma pdf kan man tanka ner gratis på nätet om man hånglar upp Google lite...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-06-28 13:36

Förstår inte vad som är oklart...

Säljaren har utgifter på ca 30kr, + tidsåtgången för tillverkning och distribution. Sen vill han förstås tjäna en liten peng på att göra detta. Finns nog måånga i vårt avlånga land som är beredda på att lägga några extra kronor för denna service. Men ska det gnällas så kan vi ju i så fall gnälla på alla som säljer Linux olika distributioner då också.

(Nej, jag har ingen anknytning till säljaren)

Ursprungligen av Jeppe_E:

Förstår inte vad som är oklart...

Säljaren har utgifter på ca 30kr, + tidsåtgången för tillverkning och distribution. Sen vill han förstås tjäna en liten peng på att göra detta. Finns nog måånga i vårt avlånga land som är beredda på att lägga några extra kronor för denna service. Men ska det gnällas så kan vi ju i så fall gnälla på alla som säljer Linux olika distributioner då också.

(Nej, jag har ingen anknytning till säljaren)

Tycker inte det handlar om att gnälla, utan det var mer en undring jag hade gällande säljandet av "gratisvaror". Jag kan förstå att säljaren vill ha betalt om han/hon/de lägger ned onödig tid på att göra som de gör.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-30 07:31
Ursprungligen av Jeppe_E:

Förstår inte vad som är oklart...

Säljaren har utgifter på ca 30kr, + tidsåtgången för tillverkning och distribution. Sen vill han förstås tjäna en liten peng på att göra detta. Finns nog måånga i vårt avlånga land som är beredda på att lägga några extra kronor för denna service. Men ska det gnällas så kan vi ju i så fall gnälla på alla som säljer Linux olika distributioner då också.

(Nej, jag har ingen anknytning till säljaren)

Jag tycker dock det är uppenbart att de som säljer Linux distros, openoffice och GIMP etc på tradera uttrycker sig på ett sätt som får eventuella köpare att tro att detta är ett bra pris. Det vore väl ärligare att länka till hemsidan för programmen istället för att sälja in programmen som photoshop dödare till billigt pris.

1
Bevaka tråden