Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture 3 släppt!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2010-02-09 18:51

Aperture 3
Med fler än 200 nya funktioner och förbättringar är Aperture 3 det perfekta valet om du är beredd att ta din fotokonst till nästa nivå. Flytta dina bilder smidigt från iPhoto till Aperture. Hantera stora bildbibliotek enkelt. Förbättra dina bilder med kraftfulla nya verktyg. Presentera ditt arbete på ett proffsigt sätt med vackra papperskopior, inbundna böcker, webbplatser och vackra multimediabildspel.

De främsta nya funktionerna i Aperture 3

Ordna bilder enligt de personer som finns med på dem med hjälp av Faces.
Använd Places om du vill hitta bilder utifrån var de togs.
Förbättra bilder med icke-destruktiva kantkänsliga penslar.
Använd justeringsförinställningar för att applicera bildeffekter.
Bläddra i hela biblioteket med den nya helskärmsbläddraren.
Skapa vackra multimediabildspel som kombinerar HD-video, ljudspår och egna texter.

http://store.apple.com/se/product/MB957?mco=MTY5NjUxOTk

Äntligen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-09 20:25

har provkört lite nu och tycker att det är ett riktigt lyft jmf 2an.
synd att geometrisk korrigering inte verkar finnas med. någon med en panasonic G1/GH1 kan väl vara bussig att ta några vidvinkel-bilder å se efter om RAW-filerna ser korrigerade ut i aperture? (eller S90, LX3 & D-lux 4)

det därninga är väl mest en ryktes- & gnälltråd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-09 21:38
Ursprungligen av gabriela:

det därninga är väl mest en ryktes- & gnälltråd?

Nästan, ligger en hel del från idag där som kanske kunde flyttas hit så slipper vi missa nyttiga saker för att vi pratar i två trådar. Kommer säkert snart någon moderator och fixar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-02-09 21:41
Ursprungligen av gabriela:

har provkört lite nu och tycker att det är ett riktigt lyft jmf 2an.
synd att geometrisk korrigering inte verkar finnas med. någon med en panasonic G1/GH1 kan väl vara bussig att ta några vidvinkel-bilder å se efter om RAW-filerna ser korrigerade ut i aperture?

det därninga är väl mest en ryktes- & gnälltråd?

Hur fick du hem Aperture så snabbt eller kör du Trial?

Video :-). Då kanske man kan synka upp även video till MobileMe-galleriet! Då slipper jag köra igång iPhoto bara för just detta ändamål. Hallelujah!

Känns som en riktigt bra uppgradering. Just nu är jag i utlandet med en klen MacBook Air så det blir inte av att testa, men det känns som att det är dags att släppa iPhoto helt nu när Aperture fått alla dess funktioner. Främst video ställde till det för mig tidigare. Många andra grymma förbättringar också.

Äntligen stöd för LX3 raw! Det var det enda som hindrade mig från att shoppa programmet. (Fast den geometriska korrigeringen, eller frånvaron därav, kanske ställer till det?)

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-13 11:24

Har laddat ner A3 trial och också beställt en kopia. Det jag framförallt är nyfiken på är hur A3 hanterar stora bibliotek. A2 blev extremt seg när antalet bilder översteg 10.000 i ett bibliotek. Pga dett har jag har varit tvungen att dela upp mina bilder i ett flertal bibliotek eftersom det inte gick att arbeta pga ständiga badbollar (har en Macbook Pro m 4 Gb ram + 24 tums skärm). Skulle gärna se att man kunde ha ett bibliotek med hundratusentals bilder utan badbollar. Vad gäller post processing så känns det som om NikSoftware suiten får leva kvar då den verkar fortfarande bättre än penslar etc. Dock måste A3 köras i 32 bitars läge för att dessa plugins skall fungera.

Ursprungligen av Aldrin:

Har laddat ner A3 trial och också beställt en kopia. Det jag framförallt är nyfiken på är hur A3 hanterar stora bibliotek. A2 blev extremt seg när antalet bilder översteg 10.000 i ett bibliotek. Pga dett har jag har varit tvungen att dela upp mina bilder i ett flertal bibliotek eftersom det inte gick att arbeta pga ständiga badbollar (har en Macbook Pro m 4 Gb ram + 24 tums skärm). Skulle gärna se att man kunde ha ett bibliotek med hundratusentals bilder utan badbollar. Vad gäller post processing så känns det som om NikSoftware suiten får leva kvar då den verkar fortfarande bättre än penslar etc. Dock måste A3 köras i 32 bitars läge för att dessa plugins skall fungera.

vad gäller bibliotek. den har nu stöd för att hantera flera bibliotek på ett riktigt smidigt sätt och en del annat.
aperture 3 tycker jag verkar vara en höjdar uppdatering. jag kommer att fasa ut iphoto helt och 3 an gör det smidigare än någonsin..

mer här. kolla "brushes", import ja kolla allt
Apple - Aperture - How To

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 15:59

Ett tips när ni ska uppdatera som jag hört är att köra "Aperture Library First Aid" först på ditt Aperture 2 bibliotek innan du uppdaterar. Funktionen hittar du om du trycker ned alt och Command och sedan startar Aperture. Antar att det kan ta rejält med tid så ta med det i beräkningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-25 22:04

What's new in version 3.0.2:
This update improves overall stability and fixes issues in a number of areas. The key areas addressed include:
• Upgrading Aperture 1.x and 2.x libraries
• Importing libraries from iPhoto or from earlier versions of Aperture
• Importing hierarchical folders of photos into a library
• Adding names and confirming matches in Faces
• Reordering snapshots on the Faces corkboard
• Creating and saving print presets
• Duplicating metadata presets
• Adjustments using Curves, Straighten and Retouching
• Navigation of photos in the Viewer using scrolling
• Importing ratings, color labels and GPS data from XMP sidecar files
• IPTC metadata compatibility
• Deleting photos when emptying the Aperture Trash
• Exporting versions and libraries

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-26 06:44

Artikel om 3.0.2:
Aperture 3.0.2 Arrives – Major Update With Minor Version Number | Aperture Users Network

Längst ner även en mer detaljerad lista på vad som är fixat.

Tack för länken Acke, mycket läsvärt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 23:43

About Aperture 3.0.3
This update improves overall stability and fixes issues in a number of areas. The key areas addressed include:

• Applying adjustments such as Retouch or Chromatic Aberration
• Creating and using Raw Fine Tuning presets
• Viewing, adding and removing detected faces
• Switching target printers and paper sizes when printing
• Duplicating Smart Albums
• Repairing and rebuilding Aperture libraries
• Reconnecting referenced files
• Working with GPS track files in Places
• Searching for keywords in the Query HUD or Keyword Controls

For detailed information on this update, please visit this website: Aperture 3.0.2: Release notes

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 07:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 06:36

Äntligen, recensionen från arstechnica.
Aperture 3: The Ars Review

Ah, Danko!

Mycket störande: Aperture 3: "Do not import duplicates" option does not work with video and audio files

Symptoms
The Aperture import window shows video and audio files that have already been imported, even when the "Do not import duplicates" option is enabled.

Products Affected
Aperture 3.x

Resolution
This is a known issue with video and audio files. The "Do not import duplicates" option only works with photos.

Detta är väldigt irriterande om man som jag importerar flera gånger från ett minneskort, men inte vill radera förrän man har god backup på allting. Funktionen att inte importera bilder som redan importerats är guld värd, om det inte vore för att redan importerade videoklipp inte upptäcks och därmed måste man manuellt gå igenom och kolla vilka man importerat och inte importerat och avmarkera dessa.

Ännu mera irriterande är det när man importerar från iPhone eftersom det inte finns något enkelt sätt att i efterhand "tömma" kamerarullen på iPhone.

Aperture 3.1 är släppt nu. Hoppas verkligen det fixar en del av prestandaproblemen i Apeture 3.

About Aperture 3.1
This update improves overall stability and performance, and addresses compatibility with iLife '11. It also includes a number of specific fixes in the following areas:

  • Performance when opening large libraries

  • Performance when exporting heavily-adjusted images

  • Importing iPhoto Libraries

  • Relinking to referenced images after importing an iPhoto Library

  • Importing photos and videos from iPhone or iPad

  • Upgrading libraries with images containing Spot & Patch adjustments

  • Duplicate detection of audio and video files

  • Face detection on RAW+JPEG pairs

  • Rendering of thumbnails used in Faces view

  • Rendering of images scaled to below 100% in Viewer

  • Image quality on straightened images

  • Applying Red Eye correction

  • Rendering thumbnails when reprocessing masters

  • Searching libraries containing a large number of keywords

  • Applying photos to GPS track paths

  • Export of GPS data when using Export Metadata command

  • Handling of color profiles in Print dialog when using Loupe

  • Applying and removing slideshow Photo Effects

  • Slideshows containing video clips

  • Tethered capture

  • Library database reliability

  • Library repair

  • Updating vaults

The update is recommended for all users of Aperture 3.

Mer info: Aperture 3.1

Jag är i alla fall glad över att buggen jag skrev om tidigare nu är fixad i 3.1:

Resolution
This issue is resolved in Aperture 3.1.

Woohoo!

1
Bevaka tråden