Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple och AT&T spionerar och brickar jailbreakade iPhones?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-25 19:50

Ja, om man får tro denna Apple källan så...
“How it works is every 7 to 14 days We (Apple) and AT&T send a message to your iPhone that gathers some data from your iPhone without you knowing and we see what is running, baseband and firmware. We then send a following message. “There are optional updates for your iPhone, Would you like to install them now?” two options “Yes” or “Later”. Those are what would would call “OPTIONAL UPDATES” Now there are things called “MANDATORY UPDATES”. They tend to work the same way, grab data from the iPhones sends it to AT&T and us then back to your iPhone with the message, “Your iPhone (name of iphone) must be updated to the current AT&T standards to run”, your only option is to “Accept” Now you can try to work your way around it until you get the second mandatory message again “You must plug iPhone into iTunes and update” If you don’t do this you will then receive no Signal from the network anymore and your iPhone will potentially lock up with no signs of use until you update your iPhone via iTunes. You all agreed to this terms and condition when you installed iTunes 9.2 and then again once you updated to iOS4. With that being Said go ahead Try to unlock the iPhone it will only last 14 days max…”

Läs allt på Leaked: Apple Stealing All FaceTime Information, AT&T Locks Users via OTA Updates

... Och funkar inte det så kommer Steve hem till dig och lägger ett hästhuvud i din säng...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-06-25 21:27

På med foliehatten!

Låter extremt osannolikt att Apple skulle lägga ner sån energi på detta.

Ursprungligen av akesson:

På med foliehatten!

Låter extremt osannolikt att Apple skulle lägga ner sån energi på detta.

Tror man på det där räcker det nog inte bara med foliehatten!

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-25 22:52

In before the bricked iPhones...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 10:42

Lite vidare på samma sak, Apple Gathering FaceTime Information, Ability To See Video Calls

De ger inte upp

Käre Jesus
Så om man ringer Apple så kan de se varenda facetime-samtal man gör.
Tänk när FRA-dårarna får tag i det här.

En av kommentarerna är intressant;

"When you activate FaceTime, your iPhone generates a private key / certificate and sends it to Apple (over WiFi), along with an SMS to prove your phone number belongs to you. Every time you call someone using FaceTime, it sends a request (over WiFi) to an Apple "invitation" server, which sends a push notification to the recipient’s phone, causing their phone to display the incoming FaceTime call screen. Once they accept, their phone connects to the same invitation server, and Apple gives each phone the other party’s IP address and encryption certificate. The phones then communicate directly using STUN, TURN and ICE to open the channel and SRTP to provide encryption and authentication for the conversation. Sorry to burst the conspiracy bubble — there’s no location data going to Apple (beyond the IP address), and none of the conversation traffic passes through Apple’s Evil Wiretapping Servers. Instead, you’ve got one SMS to link a phone number to a key, and a handshake for each call to pass keys and IP addresses to the other party."

Lär nog behövas för både människor och husdjur om detta fortgår.. hehe

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 23:13

Godkänner man Apples användaravtal får man nog vara beredd på att bli "övervakad".

Citat:

Godkännande av dataanvändning.

Du godkänner att Apple och Apples dotterbolag får samla in och använda teknisk och tillhörande information, inklusive, men inte begränsat till, teknisk information om datorn, systemet och installerade program samt tillbehör, som samlas in med jämna mellanrum för att underlätta tillhandahållande av programuppdateringar, produktassistans och andra tjänster (om några) som är kopplade till Apple-programvaran och för att bekräfta att produkten används i enlighet med villkoren i detta Avtal. Apple får använda informationen, så länge den har en form som inte identifierar dig personligen, till att förbättra produkter eller tillhanda hålla tjänster eller tekniker.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 11:46
Ursprungligen av keptang:

Lär nog behövas för både människor och husdjur om detta fortgår.. hehe

Din katt ser lite uttråkad ut

Men sannolikheten i att detta kan stämma är faktiskt relativt hög.
Apple förlorar väldigt mycket pengar på varje iPhone, iPad och iPod som jailbreakas, därmed ligger det i allra högsta grad i Apples intresse att försöka få bort de telefoner etc. som är upplåsta.

Detta skedde ju bl.a. med Microsoft XBOX 360 och deras live-funktion. Alla som hade chippat XBOX 360 för några månader sedan låstes ute från live-funktionen bara över en dag. Direkt kunde man se massa konsoller ligga ute på blocket för försäljning. Värt att notera är att majoriteten av alla stora elektronikkedjor bara dagarna innan detta skedde gick ut med kampanjer på billiga konsoller.

Är Apple på väg åt samma håll?

Ursprungligen av iPilot:

Apple förlorar väldigt mycket pengar på varje iPhone, iPad och iPod som jailbreakas, därmed ligger det i allra högsta grad i Apples intresse att försöka få bort de telefoner etc. som är upplåsta.

Det var som tusan, det visste jag inte. Hur mycket är de "väldigt mycket pengar" de förlorar på varje enhet som jailbreakas?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 13:04
Ursprungligen av akerstrom:

Det var som tusan, det visste jag inte. Hur mycket är de "väldigt mycket pengar" de förlorar på varje enhet som jailbreakas?

Vill du märka ord så gör det, men du liksom jag vet mycket väl att Apple förlorar pengar på att enheterna jailbreakas. HUr mycket det faktiskt är vet varken du eller jag men du kan definitivt inte argumentera emot att de faktiskt förlorar på det.

Slår du dessutom ut några enstaka kronor på varje enhet så blir det med flera miljoner enheter sålda faktiskt "väldigt mycket pengar" i slutendan.

Ehh, märka ord, vad är det för påhopp? Bakis eller?

Jag visst inte att de förlorar en massa pengar, det var inte konstigare än så. Jag vet det inte och tydligen inte du heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 13:22
Ursprungligen av akerstrom:

Ehh, märka ord, vad är det för påhopp? Bakis eller?

Jag visst inte att de förlorar en massa pengar, det var inte konstigare än så. Jag vet det inte och tydligen inte du heller.

Jaha ok, då får jag helt enkelt be om ursäkt för det. Det lät på ditt svar som om du märkte mina ord.

Nåväl, det kan ses som ganska uppenbart att Apple förlorar på att folk kan hämta hem program och appar gratis istället för att betala för dem på app-store. Mig veterligen får Apple 30% eller 40% av vinsten för varje såld app. Tror detta även gäller för nya iAd som nu kommer.

Ursprungligen av iPilot:

Nåväl, det kan ses som ganska uppenbart att Apple förlorar på att folk kan hämta hem program och appar gratis istället för att betala för dem på app-store. Mig veterligen får Apple 30% eller 40% av vinsten för varje såld app. Tror detta även gäller för nya iAd som nu kommer.

Fast köper man ett program på annat håll så gör man ju det för att det inte finns i App Store, på grund av Apples regler eller beteende. Så då får de ju egentligen skylla sig själva då de går miste om ett köp.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-27 14:31
Ursprungligen av Marcus K:

Fast köper man ett program på annat håll så gör man ju det för att det inte finns i App Store, på grund av Apples regler eller beteende. Så då får de ju egentligen skylla sig själva då de går miste om ett köp.

Kan nästan lova att merparten av alla som jailbreakar gör det för att skaffa apparna gratis (piratkopiera).

Ursprungligen av zappee:

Skylla sig själva för att de inte tillåter att man använder privata APIer som troligen kommer leda till krascher längre fram?

Ja absolut. Om alternativet är att inte sälja programmet alls så förlorar de inte det minsta på att det säljs någon annanstans. Det finns nackdelar med detta (som att programmet kan sluta att fungera), men det är fortfarande inget som Apple förlorar på.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-06-27 20:09
Ursprungligen av Marcus K:

Ja absolut. Om alternativet är att inte sälja programmet alls så förlorar de inte det minsta på att det säljs någon annanstans. Det finns nackdelar med detta (som att programmet kan sluta att fungera), men det är fortfarande inget som Apple förlorar på.

Klart att de förlorar på det...medelsvensson fattar ju inte varför deras program slutar fungera utan skyller allt på "Jävla Apple"...

Ursprungligen av Duke:

Kan nästan lova att merparten av alla som jailbreakar gör det för att skaffa apparna gratis (piratkopiera).

Tråkigt att höra att du inte har högre tankar om andra.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-27 17:16
Ursprungligen av Marcus K:

Tråkigt att höra att du inte har högre tankar om andra.

Har jag fel?

Ursprungligen av Duke:

Har jag fel?

Jag tror definitivt du har fel, inte f-n håller folk på med jailbreak för att tjäna tolv spänn på gratis program (såvida det inte är småungar det handlar om). De flesta gör det väl för att få loss funktioner och möjligheter de inte får tillgång till annars.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 18:21
Ursprungligen av akerstrom:

Jag tror definitivt du har fel,inte f-n håller folk på med jailbreak för att tjäna tolv spänn på gratis program (såvida det inte är småungar det handlar om). De flesta gör det väl för att få loss funktioner och möjligheter de inte får tillgång till annars.

Nej, men för att tjäna 500-> uppåt för navigering.

Ursprungligen av Marcus K:

Tråkigt att höra att du inte har högre tankar om andra.

som man känner andra...

  • Oregistrerad
  • 2010-06-27 20:31
Ursprungligen av Duke:

Kan nästan lova att merparten av alla som jailbreakar gör det för att skaffa apparna gratis (piratkopiera).

Det hade sett bättre ut om du skrivet "jag själv jailbreakar för att jag inte har råd att köpa ett program för 7 kr"

Annars får du allt hosta fram bevis för ditt påstående. Vi har pratat om detta innan här och kom fram till att TPB iaf. inte var någon vidare källa för att ladda hem piratkopierade appar.

Personligen jailbreakar jag enbart för att kunna köra operatörsoberoende och multitaska på min 3G. När jag får min olåsta 4G så ser jag ingen som helst anledning att jailbreaka.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 16:07
Ursprungligen av Marcus K:

Fast köper man ett program på annat håll så gör man ju det för att det inte finns i App Store, på grund av Apples regler eller beteende. Så då får de ju egentligen skylla sig själva då de går miste om ett köp.

Skylla sig själva för att de inte tillåter att man använder privata APIer som troligen kommer leda till krascher längre fram?

Lugnt, sånt händer. Och visst är det så att de tjänar mindre pengar när folk inte köper/går via Apple. De har säkert koll på hur mycket det är (genomsnittlig intäkt per enhet*jailbreakade enheter). Förmodligen någon krona mer än vad en annan har i månadslön

Men alla som jailbreakar i USA gör väl det oftast för att slippa AT&T? Eftersom ursprungsinlägget handlade om att det hela var tekniskt möjligt tack vare insamlande av informationen via AT&T's nät så faller ju hela idén, i alla fall på de flesta jailbreakade telefonerna. Så....bullshit it is.

  • Medlem
  • Kungsör
  • 2010-06-27 20:58
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Men alla som jailbreakar i USA gör väl det oftast för att slippa AT&T? Eftersom ursprungsinlägget handlade om att det hela var tekniskt möjligt tack vare insamlande av informationen via AT&T's nät så faller ju hela idén, i alla fall på de flesta jailbreakade telefonerna. Så....bullshit it is.

Precis, sätter man i ett annat kort borde ju det inte vara ett problem. För de kan väl inte känna av vilka nummer som kör iphone?

Sen att tvinga folk att uppdatera låter konstigt... Skulle vara väldigt jobbigt att om man blir stående någonstans och måste ringa så fungerar inte nätet för att de har spärrat det!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 21:13
Ursprungligen av A&A:

Precis, sätter man i ett annat kort borde ju det inte vara ett problem. För de kan väl inte känna av vilka nummer som kör iphone?

Sen att tvinga folk att uppdatera låter konstigt... Skulle vara väldigt jobbigt att om man blir stående någonstans och måste ringa så fungerar inte nätet för att de har spärrat det!

Det är väl rätt enkelt att veta vilken mobil som använts eftersom varje mobil har ett imei nummer och id nummer som använts för att identifiera varje mobil. Operatörerna kan kolla upp vad det är för mobil med hjälp av numret eller idn.

//Rob

Bevaka tråden