Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skydda/behålla batteri-kapaciteten hos MacBook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-26 01:49

Hejhopp:)

på en laptop kan man ta ut batteriet om jag vill köra på ström.
Nu tänkte jag ägna mig åt att spela in strömmande ljud, och tänker ha MB ansluten till nätet...
1) hur mycket förkortas livslängden hos batteriet om MB är ansluten till nätet medans den arbetar?
2) finns det ngt sätt att skydda batteriet?

tack på förhand
//Peter

1) otroligt lite
2) tror inte det

Har haft min Macbook (Pro) i ca 20 månader och batteriet har gått från 100% till 92%. Jag har aldrig brytt mig om batteriet, utan använder datorn så som jag vill använda den.

På PC-laptops behöver man ofta bry sig om batteriet, med nyare Macbooks så behöver du inte göra detta då det kommer bevara sin kraft väldigt länge.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-06-26 10:33
Ursprungligen av iphonebutiken:

På PC-laptops behöver man ofta bry sig om batteriet, med nyare Macbooks så behöver du inte göra detta då det kommer bevara sin kraft väldigt länge.

Goja.. Varför skulle batteriet vara annorlunda på en PC-maskin?

Min Dell 8600 från 2004 håller fortfarande 3h batteritid

Ursprungligen av Jeppe_E:

Goja.. Varför skulle batteriet vara annorlunda på en PC-maskin

Därför att billiga burkar inte har litiumbatterier. Åtminstone inte för ett par år sedan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-26 13:58
  • Medlem
  • 2010-07-29 16:09

Tror även mycket handlar om litet tur i sammanhanget. Min MB är 36 månader, har gjort 110 laddcykler och har enligt coconutbattery ändå högre kapacitet än original, dvs 5081 mAh, mot original 5020 mAh. (Visar alltså fortfarande 100%) Jag använder min dator varje dag.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-07-31 12:12
Ursprungligen av Korsriddaren:

Tror även mycket handlar om litet tur i sammanhanget. Min MB är 36 månader, har gjort 110 laddcykler och har enligt coconutbattery ändå högre kapacitet än original, dvs 5081 mAh, mot original 5020 mAh. (Visar alltså fortfarande 100%) Jag använder min dator varje dag.

Min MB uni är enl coconut, 18 månader och har 308 cykler. Kapaciteten är 95% en coconut, vilket inte stämmer för fem öre. Den håller full laddning i max 2 h i bästa fall, dvs ungefär hälften av vad den gjorde ny. Den tappade kapaciteten över natten kändes det som, ena dan 4 h, nästa dag 2 h. Blir ett nytt batteri snart tror jag.

Inte svar på topics frågor direkt

Om manföljer länken ovan hittar man strax följande information:

Ny bärbar dator
Låt batteriet laddas upp fullständigt första gången du kopplar in datorn, och kör sedan Programuppdatering så att du får den senaste programvaran. Apple släpper med jämna mellanrum uppdateringar som kan förbättra batteriets prestanda.

Standardunderhåll
För att ett litiumbaserat batteri ska hålla sig i gott skick är det viktigt att elektronerna i det får röra sig ibland. Apple rekommenderar inte att du låter datorn vara ansluten till nätadaptern hela tiden. Ett idealiskt exempel på datoranvändare är en pendlare som använder sin MacBook Pro på tåget och sätter den på laddning när hon kommer fram till kontoret. Det gör att batteriet hålls igång. Om du har en stationär dator på jobbet och bara använder din bärbara dator då och då, bör du ladda upp och ladda ur batteriet minst en gång i månaden.

Långtidsförvaring
Om du inte tänker använda din bärbara dator på över sex månader rekommenderar Apple att du förvarar batteriet med 50 % laddning. Om du lagrar ett batteri när det är helt urladdat finns det risk att batteriet övergår i ett tillstånd av djup urladdning, vilket gör att det inte kan laddas upp alls. Om du lagrar ett fulladdat batteri under en längre tid kan batteriet förlora i kapacitet, vilket betyder att batteritiden förkortas. Tänk på att förvara din dator och batteriet i rätt temperatur. (Se ”Temperaturzon för bärbara datorer”.)

En widget som även kollar laddningscykler och hälsa på batteriet kan ju vara bra att ha. Sen om den visar rätt är ju en sak

iStat Pro, a Dashboard Widget by iSlayer

1
Bevaka tråden