Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign kraschar vid varje uppstart

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är inte säker på om detta är rätt forum, kanske ska det vara i OSX, men jag testar här.

Det är nämligen så att mitt InDesign kraschar vid uppstart VARJE gång.
Inte på grund av dokumentet utan på grund av programmet.

Det började i morse när jag skulle skriva ut ett (indesign)-dokument som var framme.
Då kraschar datorn.
Så jag tvångsomstartade genom att hålla in startknappen för det blev bara badboll hela tiden, kunde inte ens få fram tvångsavslutningsrutan.
Säker omstart gick dock.
Efter att ha tagit bort alla fonter samt alla inställningar som ändrats de senaste två dagarna i hem>Bibliotek>Preferences så gick datorn att starta och funkar som den ska igen.
Dock inte inDesign.
Har provat att rensa Adobe-installationer helt och hållet med maccs3clean (Remove CS3 prerelease software (Creative Suite and individual applications)) och installerat om, men det hjälper inte.
Det knasiga är att jag startade ett nytt konto på datorn och loggade in som det – och med det kontot kan jag starta och använda InDesign.

Så jag antar att det är någonting i mitt egna konto som spökar, vet dock inte vad och inte heller vart jag ska fortsätta.
Finns det någon expert där ute som kan hjälpa mig, tro? Annars blir jag väl tvungen att installera om allt och det är jag inte så värst sugen på (men jag kan inte heller hålla på och hoppa mellan konton hela tiden... eller?)

Jag har OSX 10.6.4 (och har faktiskt kört programuppdatering idag... kanske var det innan jag printade; det måste det nästan ha varit, ja... och där var nog en osx-uppdatering förutom itunes som var anledningen till att jag uppdaterade) Men ändå: det funkar ju på en annan profil...

Hjälp mig här, tack!

Senast redigerat 2010-06-24 18:41
  • Medlem
  • 2010-06-24 15:55

Testa att starta programet med skift+ctrl+alt+cmd och klicka i dockan. Eller flytta ut "Version 5.0"-mappen ur ~/Library/Preferences/Adobe InDesign/ om du vill rädda något du har där i.

Aaah!
Hade gott hopp om det där, det såg rimligt ut, men nej. Precis samma sak.
hinner inte ens se att programmet startar innan det kraschar.

Det är så himla märkligt för nu switchade jag till det andra kontot och fortsätter jobba...
Men det saknas fonter och sånt tråkigt där (vågar inte kasta tillbaka alla fonter som fanns o Library>Fonts. Ifall det är någon av dessa som är korrupt dessutom.

  • Medlem
  • 2010-06-24 16:44

Det finns fler cachefiler och annat som kan paja. Jag vet inte på rak arm var de ligger.
Har du dina typsnitt i hemkatalogens Library och det fungerar med en användare som inte har dessa så är det troligt att det är typsnitten som är trasiga.
Ta hem FontFinagler eller Onyx och rensa fontcacherna om du inte har gjort det.

Fast jag lyfte ut alla fonter från hemkatalogens bibliotek, innan rensning och ominstallation, och har inte lagt tillbaka dem än.
Ska testa dina knep!
1000 tack så länge!
Återkommer i kväll när jag testat!

Nope, tyvärr.
Det funkade inte med varken Onyx eller FontFinagler.
trist!
Jag börjar känna att det är dags att ge upp försöket att rädda den användare.
Så när jag får tid börjar operation överflyttning av filer, antar jag...

  • Medlem
  • 2010-06-26 12:45

Jag menade att InDesign sprider ut sig på några andra ställen än de jag nämnde. Jag tror inte att fontcacherensning fångar allt.
Kolla tex i ~/Library/Caches/

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-06-29 23:26

Jag har haft liknande problem, dock vid vissa dokument i kombination med vissa datorer/användarkonton (nytt konto på dum dator = dokumentet kan öppnas).

Lösningen, efter dagar av felsöknig, var i mitt fall:

  1. Öppna dokumentet på en dator/användarkonto som accepterar dokumentet.

  2. Byt ut alla PS-typsnitt av typen SC/OsFmot vad tusan som helst.

  3. Öppna dokumentet där det inte funkade förut... för att upptäcka att det nu går att öppna.

  4. Kasta gamla PS-typsnitt åt he&%#te|teoch ersätt med OpenType.

1
Bevaka tråden