Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sådant där man funderar över

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad beror det på att solen och månen ibland upplevs som större då dessa himlakroppar är nära horisonten?

Jag har upplevt en enorm augustimåne.

Min son frågade mig om en tändsticka flyter på en skål kylskåpskall youghurt. Jag svarade att jag trodde det, ungefär som en tändsticka flyter i vatten eller på en skål mjölk.

Men om man tar och trycker ned tändstickan till botten med en sked så stannar tändstickan i botten, då flyter den väl inte?

Skulle vi kunna simma i en pool med kylskåpskall youghurt?

Har raderat några inlägg. Även fast detta är Loungen kan vi hålla oss till ämnet!!

Ska vi ta frågan igen? En tändsticka kan man lägga på toppen av en skål med youghurt, men flyter den? Knappast för nedtryckt till botten flyter den inte upp, varför?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-06-23 01:56

Låter för mig som det är en fråga om densitet, fast tvärtom i det här fallet, att tändstickan inte "orkar" flyta upp till ytan. Om du kan testa gärna med något annat som "flyter" fast med mer flytkraft

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-23 18:39
Ursprungligen av Olav Rust:

Ska vi ta frågan igen? En tändsticka kan man lägga på toppen av en skål med youghurt, men flyter den? Knappast för nedtryckt till botten flyter den inte upp, varför?

Nyckelordet här är viskositet. En tändsticka har lägre densitet än yoghurt, därför borde den flyta upp till ytan även när du pressar ner den i botten. Kruxet är att yoghurt är så trögflytande att kraften som försöker lyfta upp tändstickan inte kan övervinna yoghurtens motstånd.

Detta händer eftersom lyftkraften beror på föremålets volym. Hade du gjort samma experiment med något som har större volym men samma densitet som en tändsticka (vad nu det skulle kunna vara ) så kommer det att flyta upp till ytan eftersom det har en större lyftkraft som kan övervinna yoghurten.

Ursprungligen av shandar:

...Hade du gjort samma experiment med något som har större volym men samma densitet som en tändsticka (vad nu det skulle kunna vara ) så kommer det att flyta upp till ytan eftersom det har en större lyftkraft som kan övervinna yoghurten.

Tänk dig kylskåpskall, seg youghurt i en större skål - stoppa i en pingisboll, tryck ned den till botten och den stannar där. Kan man ändå säga att bollen flyter? Och om den inte gör det, vilken är förklaringen?

Och vad händer med dig om du hoppar i en pool med kall youghurt, blir du kvar på botten, eller kan du simma?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 20:35
Ursprungligen av Olav Rust:

Tänk dig kylskåpskall, seg youghurt i en större skål - stoppa i en pingisboll, tryck ned den till botten och den stannar där. Kan man ändå säga att bollen flyter? Och om den inte gör det, vilken är förklaringen?

Och vad händer med dig om du hoppar i en pool med kall youghurt, blir du kvar på botten, eller kan du simma?

Men har du faktiskt provat det? Jag skulle gissa på att en pingisboll flyter upp till ytan om du stoppar ner den i yoghurt. Men om bollen ligger i mitten så kan man väl säga att den flyter, det är ungefär samma sak som händer en dykare. Vi människor har egentligen för låg densitet för att stanna under vattnet så dykare måste ha extra vikter för att stanna nere. Det de försöker göra är att uppnå samma densitet som vatten så att de kan sväva mitt ute i "ingenting". Det är i princip samma sak som händer med pingisbollen i ditt fall, även om det är andra krafter som gör att det händer.

Vad gäller att springa på vatten: det Hammond gjorde var att springa på majsstärkelse. Om man blandar majsstärkelse och vatten får man vad som kallas en icke-newtonisk vätska. En sådan vätska beter sig både som vatten, "gummi" och keramik beroende på hur hårt du trycker på den. Häller du ut det på golvet kommer den att flyta ut som en vätska men tar du en klump och slänger ner den på golvet så kommer den att studsa! Tar du det ännu längre och hämtar en hammare och slår till så kommer blandningen att spricka som glas. Anledningen till att det händer är att stärkelsemolekylerna är så långa att de hakar ihop med varandra och bildar ett hårdare material om de utsätts för en plötsligt kraft.

När Hammond sprang i en pool fylld med den här blandningen var det precis det som hände, när han satte ner foten hårdnade vätskan under foten och gav honom tillräckligt med grepp för att springa vidare. Hade han stannat kvar på samma plats hade han sakta börjat sjunka ner tills han hade fastnat i det. Det aningen jobbiga med sådana vätskor är att vi fastnar i dem om vi sjunker ner för långt eftersom vi inte längre kan simma upp till ytan - försöker vi röra armar och ben så stelnar vätskan...

Om du känner för att fördriva en halvtimme på Youtube så sök på "non-newtonian fluid"

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-23 08:21

Kanske man kan testa tvärt om. Häll en klick yoghurt i en skål med vatten. Sjunker den så flyter en tändsticka i yoghurt. Flyter klicken är det mer tveksamt om en tändsticka flyter i yoghurt eller ligger kvar pga högre densitet..

Ursprungligen av Olav Rust:

Vad beror det på att solen och månen ibland upplevs som större då dessa himlakroppar är nära horisonten?

Jag har upplevt en enorm augustimåne.

Som sagt, synvilla. Att solen är lika precis stor hela tiden syns tydligt på exempelvis intervallfotografering av midnattssolen:
http://www.corbacho.info/finlandia/wp-content/uploads/2009/06/the_midnight_sun_by_isilmetriel.jpg
Midnight+Sun+day.jpg (image)
http://www.alaska-in-pictures.com/data/media/13/arctic-ocean-midnight-sun_1102.jpg

Har ni inte hört talas om ytspänning. Den är väl orsaken till varför stora insekter med långa ben kan springa på vattenytan. Eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-24 11:28
Ursprungligen av Lurifax:

Har ni inte hört talas om ytspänning. Den är väl orsaken till varför stora insekter med långa ben kan springa på vattenytan. Eller?

Jo, det stämmer, men den kraften är för liten för att ha en effekt på tändstickor.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-24 21:53

Finns ett engelskt program med Hammond från Top Gear, där fyllde dom en pool med vaniljkräm och sprang över den Du får även se hur det är att simma i vaniljkräm.

Då borde Jesus kunnat gå på vatten, fast jag aldrig trott på detta.

Ett stort regnmoln kan väga flera hundratusen ton innan det släpper sitt vatten, och ändå svävar det till synes lätt där uppe, går det också att förklara?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-03 09:57
Citat:

Vattenmassan i ett moln varierar mellan cirka 0,002 g/m<sup>3</sup> för cirrusmoln upp till 3 g/m<sup>3</sup> i delar av ett cumulonimbus.<sup id="cite_ref-7" class="reference">[8]</sup> Ett stort cumulonimbusmoln med en radie på 4 km, höjd på 10 km och vatteninnehåll på 2 g/m<sup>3</sup> har en vattenmassa på en miljon ton, vilket motsvarar en 10 meter djup sjö med en yta på en hektar. Tack vare att molnets volym är så stor, klarar luftströmmar i och under molnet att hålla uppe de små dropparna.

Källa: Egenskaper - Moln - Wikipedia

1
Bevaka tråden