Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk-ikonen syns inte på skrivbordet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-06-24 00:58

Packade just upp en 13" MBP.
Har haft många äpplen innan men inte stött på dagens lilla problem.
Efter de vanliga frågorna och inloggning vid första uppstart kommer
skrivbordet upp men ingen HD ikon.
Allt funkar som vanligt och jag hittar ikonen i findern, som jag får upp
via "hämtade filer" mappen i docken.
Om jag drar Macintosh HD ikonen ut på skrivbordet försvinner den bara.
Jag har nu lyckats skapa en alias ikon genom att dra den från findern till en mapp,
sedan ut på skrivbordet. Har haft mac i 14 år men aldrig varit med om detta.
Vad har jag missat?
Jag vill inte ha en alias ikon som HD.

Finder -> Insällningar -> Allmänt -> Kryssa i hårdisk

  • Medlem
  • 2010-06-24 01:20

:">Tack!

På tolv minuter är problemet löst, mitt i natten.
Det här forumet är anledning nog att välja Apple.
Tack Johan.

Jag har ändrat trådens rubrik. Rubriken ska tydligt visa vad tråden handlar om. "Märkligt problem" är ingen bra trådrubrik.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-01 23:04
Ursprungligen av Jordi:

Packade just upp en 13" MBP.
Har haft många äpplen innan men inte stött på dagens lilla problem.
Efter de vanliga frågorna och inloggning vid första uppstart kommer
skrivbordet upp men ingen HD ikon.
Allt funkar som vanligt och jag hittar ikonen i findern, som jag får upp
via "hämtade filer" mappen i docken.
Om jag drar Macintosh HD ikonen ut på skrivbordet försvinner den bara.
Jag har nu lyckats skapa en alias ikon genom att dra den från findern till en mapp,
sedan ut på skrivbordet. Har haft mac i 14 år men aldrig varit med om detta.
Vad har jag missat?
Jag vill inte ha en alias ikon som HD.

Problemet är redan löst, men för de som inte tänkt på det, så finns inte hårddisken på skrivbordet iom Snow Leopard. Det känns onödigt att ha den på skrivbordet, då du kommer åt i princip samma filer via Finder i dockan.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-06 00:09

Bumpar denna tråd.

Har fått fram hd ikonen på skrivbordet... Men jag har sett att vissa har hårddiskens kapacitet under själva ikonen på hårddisken.. Hur får jag fram det, att den visar hur många GB jag har använt och hur mycket det är som är ledigt?

Klicka någonstans på skrivbordet och tryck cmd+J och sen bocka i Show item info eller motsvarighet på svenska.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-06 02:18

Finder > Innehåll > Visa Visningsalternativ (eller cmd + J)

När du kommer till den så drar du Rutnätsmellanrum till höger så långt du behöver för att se hela texten.

Det kan ju bli lite omständigt att ha ett brett rutnätsmellanrum vad det gäller andra grejer, men det märker du säkert så småningom.
Då får du väl överväga om det är värt att ha den infon synlig under skrivbordsikonerna.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-07 23:17
Ursprungligen av panther:

Finder > Innehåll > Visa Visningsalternativ (eller cmd + J)

När du kommer till den så drar du Rutnätsmellanrum till höger så långt du behöver för att se hela texten.

Det kan ju bli lite omständigt att ha ett brett rutnätsmellanrum vad det gäller andra grejer, men det märker du säkert så småningom.
Då får du väl överväga om det är värt att ha den infon synlig under skrivbordsikonerna.

Provade göra så, men texterna under ikonen till hårddisken ändrades inte, utan bara filer så som låtar och filmer..

Då får du nog mecka vidare med de inställningarna som du fick förslag till, för något fel har du gjort.
I alla fall om du sitter med Lion, kommer inte ihåg om det såg exakt likadant ut innan, eftersom jag aldrig har den
funktionen aktiverad. Men så här ser det i alla fall ut på några av mina diskar om jag aktiverar den informationen.
Kan kanske också bero på storleken av typsnittet, så kolla det i samband med andra förslag.
Klicka för att se tydligare...

Texten ändrade sig inte för mig heller första omgången.

Men efter att ha stängt av funktionen och aktiverat den en andra gång så funkar det på alla ikoner för mig.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-08 00:35
Ursprungligen av illerG:

Texten ändrade sig inte för mig heller första omgången.

Men efter att ha stängt av funktionen och aktiverat den en andra gång så funkar det på alla ikoner för mig.

Tack för tipset, funkar nu!

1
Bevaka tråden