Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Benchmark på hårdvara med CS4?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-06-23 12:11

Finns det något bra sätt att mäta hur en snabb dator är att arbeta med i CS4, framför allt InDesign, Photoshop och Illustrator?
Vi skulle vilka jämföra några modellers prestanda med CS4 Design Standard.

När det gäller Photoshop finns det mer eller mindre etablerade benchmarkmakron som används för ändamålet. Såvitt jag vet inte för Illustrator eller InDesign, så där får man i så fall göra egna script.

Problemet är nog ofta att sån rå prestanda inte är så relevant för det man egentligen vill mäta, som är den upplevda prestandan, och/eller produktiviteten.

Det man ska betänka är att mycket som görs i program idag begränsas av att processor/grafikkort måste vänta på data, t.ex. från långsamma servrar, och då spelar det ingen roll om man har världens kraftpaket, det kommer ändå inte att gå fortare.

När det gäller InDesign är alla burkar ni kan köpa nog snabba. Mycket minne och snabbt nätverk är det ni ska satsa på. Illustrator och Photoshop kan dock finnas skäl att testa på riktigt. När det gäller Photoshop tror jag det kvittar för er del, ni gör inga avancerade saker med bilder. Illustrationer med väldigt hög komplexitet kan vara krävande så där är det möjligt att ni vill biffa upp lite, men testa, med riktiga filer och riktiga användare.

  • Medlem
  • 2010-06-23 14:52

Om det handlar tex om att öppna sidor så är det en kombination av nätverk, lagringsytans disks fart och InDesigns förmåga att rita upp sidan på skärmen. Om det handlar om att göra saker på en sida man redan har uppe är det en annan femma.
Jag vill bara komplettera en upplevd känsla med siffror om det skulle behövas. Det kan ju mycket väl vara så att det inte är någon upplevd skillnad och då är det ju bra med det. Men om "det känns" som att det går fortare med en maskin än med en annan så är det bra att kunna backa upp ett slikt påstående med hårda fakta.

Jag hade tänkt bygga nåt som testar hur InD beter sig om det inte finns färdiga lösningar "där ute".
Vad är det man borde testa som utmanar InD i en viss miljö?

Öppna, stänga, spara, exportera, skriva ut, montera bilder, rita upp sidobjekt, zooma in och ut, bläddra sidor, uppslag, skärmbild etc.

Vilka alternativ finns för hårdvaran?

  • Medlem
  • 2010-06-23 16:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Öppna, stänga, spara, exportera, skriva ut, montera bilder, rita upp sidobjekt, zooma in och ut, bläddra sidor, uppslag, skärmbild etc.

Det mesta av det där väntar skriptet ut innan det går vidare?

  • Medlem
  • 2010-06-23 16:54

MacMini vs iMac. Oklart vilka modeller.
Jag är lite skeptisk till grafikdelen, där Minins grafikkort knaprar på internminnet.

det mesta ja...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-23 18:59

Kanske Photoshop - prestandatest - Fotosidans Forum
Min iMac 27 i7 finns där.

  • Medlem
  • 2010-06-23 20:20

Det där är väl mest ett test på beräkningar? Eller gör PS något som datorn inte gör annars?

1
Bevaka tråden