Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med hemnätverket

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-06-13 14:23

Hej!

Jag är en relativt oerfaren Mac-användare och har sedan några dagar problem med min router, en "Netgear WPN824v2". När jag precis hade fått hem min imac så funkade uppkopplingen mot nätverket galant, det enda jag gjorde var att jag pluggade in nätverkskabeln i datorn och så var det färdigt. Min dåvarande konfiguration bestod av ett äldre speedtouch modem som var uppkopplat via ADSL.

Nu är det dock så att jag bytt upp mig till 100 mbit eftersom jag har fiber i lägenheten från bredbandsbolaget. När jag kopplar direkt från bredbandsuttaget till datorn fungerar det fint men när jag kopplar via routern så fungerar det inte. Då står det att en Ethernet-kabel inte är ansluten..

Jag har testat "Hjälp mig..." och ställt in min nya nätverkskonfiguration (lan-uppkoppling) men halvvägs in i installationen frågas det efter IP-adresser och annan information som jag på rak arm inte har koll på.

Är det så att bredband via fiberkablar har en statisk IP-adress och att min router inte är konfigurerad för detta? Jag använder också routern till mitt PS3 och till att trådlöst kunna surfa med mobilen och notebooken, kommer jag behöva ändra inställningarna till dessa också?

Skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig med detta,
mvh Ado

Jag har ingen erfarenhet av just den routern, men hur är kablarna? Är de hela? Sitter de i ordentligt? Sitter de i rätt uttag?

Eftersom internet bara fungerar när du kopplar mellan internetuttaget och in i iMacen så antar jag att det är dynamisk inställning (DHCP). Du behöver alltså inte göra något. Kan det vara så att routern är inställd på statiskt IP eller att DHCP inte är aktiverat i den på något sätt?

Jag hoppas att detta kan hjälpa din felsökning även om det inte är något svar.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-06-13 15:11

Kablarna är hela, felfria och sitter i ordentligt. De fungerade utmärkt tidigare då jag hade modemet så det borde inte vara dom som strular. När det gäller uttag osv så är jag säker på att jag gjort rätt. Den enda skillnaden gentemot då jag hade modemet är att jag bytt ut den kabel som gick från modemet till routern mot kabeln som går direkt från bredbandsuttaget. Dom andra kablarna har jag inte ändrat på.

Precis som du skriver så är det DHCP som gäller nu när jag kopplar in kabeln direkt i datorn. Sedan tidigare så har ju routern varit inställd på DHCP så den borde inte ha avaktiverat funktionen.

Jag ska försöka reseta-routern nu, tydligen ska man trycka ner en knapp i ett litet hål i 15 sek med ett gem eller dylikt. Tror ni den behöver vara kopplad till en strömkälla för att det ska fungera? Testar på nytt att koppla ihop allt efter det.

Ursprungligen av baXXer:

Kablarna är hela, felfria och sitter i ordentligt. De fungerade utmärkt tidigare då jag hade modemet så det borde inte vara dom som strular. När det gäller uttag osv så är jag säker på att jag gjort rätt. Den enda skillnaden gentemot då jag hade modemet är att jag bytt ut den kabel som gick från modemet till routern mot kabeln som går direkt från bredbandsuttaget. Dom andra kablarna har jag inte ändrat på.

Precis som du skriver så är det DHCP som gäller nu när jag kopplar in kabeln direkt i datorn. Sedan tidigare så har ju routern varit inställd på DHCP så den borde inte ha avaktiverat funktionen.

Jag ska försöka reseta-routern nu, tydligen ska man trycka ner en knapp i ett litet hål i 15 sek med ett gem eller dylikt. Tror ni den behöver vara kopplad till en strömkälla för att det ska fungera? Testar på nytt att koppla ihop allt efter det.

Ja, den behöver ström. Kontrollera mjukvaran (firmware) i routern och installera den senaste också när du ändå återställt den.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-06-13 15:30

Klart routern ska vara kopplad till en strömkälla...
Reseten gav inga större framgångar, står fortfarande att ingen ethernet-kabel är ikopplad. Ett problem är ju om routern av någon anledning inte skickar vidare signalen till datorn, att det är fel på routerns hårdvara. Det som jag i sådana fall inte förstår är varför det fungerade galant när jag hade modemet, då var det inga problem att snappa upp ethernet-kabeln.

Kan du på något sätt i routern se ifall den når internet eller om felet ligger mellan routern och datorn? Det skulle kunna begränsa letandet efter felet.

Uppdaterade du firmware?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-06-13 16:03

Jag laddade ner senaste frimware, men nu kommer det problematiska. När jag hade laddat ner filen och sparat den så var jag tvungen att flytta på kablarna för att jag skulle kunna komma åt routern från datorn.

Enligt netgear:

Log in the router at http://192.168.1.1
Click Maintenance > Router Upgrade
Click Browse and locate the file you just downloaded.
Click Upload. While the firmware is loading, do not interrupt the upgrade process.
The router reboots when the upgrade is complete.
To check that the upgrade was successful, log in to the router again at http://192.168.1.1 and check the firmware version.

Problemet var att jag inte ens kunde logga in på "http://192.168.1.1". Ingen Ethernet-kabel var ju ikopplad i datorn enligt statusen i nätverksinställningarna. Jag misstänker att felet ligger mellan routern och datorn. Några förslag på vad som kan göras härnäst?

Det skall också vara så att enbart EN utrustning delar ut IP-Adresser via DHCP.

DHCP - alla anslutna enheter frågar "DHCP-utdelaren" efter ett ledigt IP-nummer.
Man kan inte ha två kungar på täppan här.

Den enheten som är närmast "väggen" brukar vara den som delar ut IP-nummer.
Ställer man sina prylar på DHCP sedan så funkar det.

Förlåt oss om vi låter lite dumma när vi frågar om grejer sitter i rätt uttag...
Vi hade en tråd där det strulade våldsamt med liknande grejer under säkert en vecka.
- Kabeln satt i fel uttag - inte och undra på att det inte funkade....

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-06-14 16:33

Inga frågor är dumma när det gäller till felsökning. Vet dock inte vad jag skulle kunna prova på nu.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-06-20 14:47

Har uppdaterat firmware via min bärbara pc (win 7) och via den fungerar routern fint. Det trådlösa gick igång felfritt och jag kunde koppla upp imac:en via airport, men det känns inte som en vidare stabil lösning....

Några förslag på åtgärder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-20 16:53

Ado,

Du tycks inte vara ensam:

Netgear WPN824v2 internet/network issue

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2010-06-22 11:25

Testa ställa ner hastigheten på Ethernet till 10Mbit Avancerat -> Ethernet och se om du får länk då

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-06-23 14:40

Efter många om och men, samt att jag konstaterade att jag behövde en ny backuphårdisk, så
införskaffade jag igår en time capsule efter att ha läst Media Markts annons. Riktigt klocken måste jag säga. Installationen gick fint och jag fick kontakt med datorn utan problem. Har tagit backup på hela hårdisken via time machine. Det trådlösa nätverket samt ethernet till bla ps3 fungerar fint.

Dock är det bara en sak som är oklar för mig. Jag har time capsule alldels intill datorn, därför vill jag att de ska kommunicera via ethernet och inte trådlöst (har dragit ethernetkabel mellan datorn och TC). När jag skulle konfigurera TC (efter att jag kört installations cd:n som följde med) med datorn så var jag tvungen att välja "AirPort" i nätverk under systeminställningar för att TC skulle dyka upp som enhet i Aiport-verktyg. (Den dök alltså inte upp när det stod under Ethernet.) Efter det gick installationen galant, men inte någonstans tillfrågades jag huruvida datorn skulle kopplas via ethernet eller trådlöst. AirPort syns nu hela tiden i menyraden och är aktiv, innebär det att datorn kommunicerar med TC trådlöst? Skulle gärna ändra det så att den körs via kablen, hur fixar jag det här smidigast?

Tack i förhand

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-06-23 14:59

Om du stänger av

AirPort uppe i menyn ska det fungera ändå, förutsatt att kabeln mellan datorn och TC sitter i rätt port, på datorn finns bara en, på TC ska den vara i någon av ethernetportarna.
Hos mig växlar den automatiskt till ethernet då jag stänger av AirPort och tvärtom.
Jag har en APExtreme men borde vara lika funktioner.

Öppna Nätverk under Systeminställningar då du stänger av Airport uppe i menyn (eller i inställningarna) så ser du om "Ethernet ansluten" glider upp överst osv.

Om du har AirPort på ser du att båda är anslutna, är AP avstängd är endast Ethernet anslutet.

Jag har märkt att om Airport är avstängd blir det stabilare och det når maxhastighet snabbare än med AirPort på.

Senast redigerat 2010-06-23 15:11
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-06-23 15:12

Nope, om jag stänger av AiPort förblir alla olika anslutningsmöjligheter omarkerade och ej ansluten dyker upp. Har kopplat in ethernetkablen från datorn i en av ethernetportarna i TC.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-06-23 15:31
Ursprungligen av baXXer:

Nope, om jag stänger av AiPort förblir alla olika anslutningsmöjligheter omarkerade och ej ansluten dyker upp. Har kopplat in ethernetkablen från datorn i en av ethernetportarna i TC.

Prova med att ta ur Ethernetkabeln från datorn, öppna Nätverk och då ska "Airport av",
"Ethernet Ej ansluten" och ("Bluetooth-Pan Ej ansluten") synas.

När du kopplar in kabeln igen ska "Ethernet ansluten" placera sig högst upp, händer inget så är det fel på kabeln skulle jag tro. (Kan ju vara att nägon anslutning på kabeln inte sitter i ordentligt)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-06-23 15:52

Provade att ta ut kabeln men "Ethernet ansluten" placerades sig inte högst upp när jag satte i kabeln igen. Testade med ytterligare en annan kabel och inte då fungerade det heller. Det märkliga är att det verkar som om datorn inte "vill" kommunicera med en extern enhet via ethernet, om jag pluggar nätverkskabeln direkt i datorn fungerar det fint. Jag hade liknande problem när jag hade min förra Netgear-router, den ville inte heller dyka upp under nätverk "Ethernet- ej ansluten" stod det. Ska testa ladda ner nya firmware till TC.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-06-23 16:03

Airport-verktyg

är den inställd så här (manuellt)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-06-23 15:55

För övrigt är jag förvånad över hur fort det trådlösa nätverket är, gjorde TPTEST via bredbandskollen och jag kunde ta emot 60 mbit/s. Har 100 mbit/s om jag kör rätt in i datorn men via ethernet och TC borde väl den siffran inte försämras markant?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-06-23 16:05

Den är inställd precis som på bilden.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-06-24 14:05

Ringde Apple Support nyss och allting fixade sig. Drog ut alla sladdar och återställde PRAM-minnet med kommandot cmd + alt + r + p när jag satte på datorn och så funkade allt galant

1
Bevaka tråden