Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen System Admin i 10.6.x

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har installerat 10.6 server och har lagt upp några användare..

I 10.5 och tidigare fanns Sys Admin i listan så man kunde lägga till den i grupperna så servern fick rätt rättigheter att använda filer / mappar som lades ner på servern..

Nu ser jag ingen Sys Admin? Och jag har problem med just rättigheter på mappar där servern skall plocka filerna inuti..

I Manualen står det;

Citat:

Predefined User Accounts
The following table describes user accounts that are created when you install Mac OS X Server (unless otherwise indicated). For a complete list, open Workgroup Manager and choose View > Show System Users and Groups.

Men jag har inte det menyvalet..

Vet någon hur detta funkar? Eller hur jag får fram SysAdmin å de andra användarna..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-22 21:09

Klicka på den lilla jordgloben under server admin där det står Authenticated to ... och byt där till local directory.

(fast kan redan nu påpeka att du inte fixar med delning och rättigheter i workgroup manager utan numer gör det i server admin..)

Ursprungligen av glemme:

Klicka på den lilla jordgloben under server admin där det står Authenticated to ... och byt där till local directory.

Tack, kollar imorgon.

Ursprungligen av glemme:

(fast kan redan nu påpeka att du inte fixar med delning och rättigheter i workgroup manager utan numer gör det i server admin..)

Nej, det har jag förstått att allt sker i Server Admin numera.. Var där för att leta reda på Sys Admin gubben..

Känns som att det har blivit ytterligare komplext gmf med 10.4, 10.5.. Vill ju bara att några olika users kan logga in och servern ta hand om och flytta lite filer..

1
Bevaka tråden