Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt Excel

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har en mac mini 2 GHz intel och 2 GB minne. Har en redovisningsbyrå och excel är min bästa vän. Eller var min bästa vän. Håller på att bli vansinnig, vissa filer så orkar programmet ingenting. Jag tar bort 2 rader, vips så är badbollen där och tuggar i en minut, skriver i en cell - 1 minuts badboll igen. Har försökt att kopiera över innehållet till en ny fil men får samma problem. Tar dessutom allt kräm så resten av datorn står också stilla. Vad kan jag göra för att speeda upp det hela???

Börja med att berätta vilken version av OS X du kör, och vilken version av Excel det gäller.

Har du installerat alla tillgängliga uppdateringar, både till OS X och Office?

Uppstår problemet bara i Excel, eller kan det bli lika segt i andra program?

Jag har 10.5.8 och Excel 2008 version 12.1.2. Vad jag vet har jag gjort alla uppdateringar. Ibland kan det bli segt i andra program (mest safari) eller när jag kör parallells men det största problemet är excel. Nu löste jag det akut genom att kopiera över data till en ny arbetsbok, då gick det snabbare men det har jag provat förut utan att det har hjälpt.

Den senaste versionen av Excel är 12.2.5 dvs. det finns flera uppdateringar som är nyare än din version. Om de löser problemet vet jag inte, men det är alltid en bra utgångspunkt när man stöter på oväntade problem

Undra just var jag hjittar den uppdateringen då, när Microsoft Autoupdate inte tycker att jag ska installera något annat än en uppdatering av office 2004. Det blir att leta hos windows antar jag....

Ursprungligen av Greta723:

...Microsoft Autoupdate inte tycker att jag ska installera något annat än en uppdatering av office 2004....

Om den tycker att du ska uppdatera Office 2004, och du hävdar att du kör Excel 2008 12.1.2, så betyder det att du har dubbla versioner av Office installerat,och det är nog inte att rekommendera.

Jag förslår att du avinstallerar Office 2004, så tror jag att Office 2008 kommer att fungera bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-23 16:06
  • Oregistrerad
  • 2010-06-23 22:25

Inte för att göra dig besviken men excel för mac är en katastrof om man jobbar i lite större excefiler - har alltid haft samma problem, framförallt om man har mycket formler och uträkningar - då blir excel seg som en mac med os 7.5. Excel på mac har en förmåga att krascha också stup i kvarten.

Mitt (tråkiga) tips är att köra bootcamp och excel för Windows då det faktiskt är det enda som fungerar.

Office 2011 ser ut att vara lite bättre iaf när jag testat, öppnade en 600 Mbyte stor excelfil och det fungerade iaf

1
Bevaka tråden