Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 GHz PB BARA 667 MHz!?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste senaste numret av Macworld och deras test om PB17''. Där läste jag att processorn tuggar på i 667 MHz vid batterianvändning. Går inte detta att ställa in på något sätt? I strömsparar inställningar finns väl ett val för "reducerad processorkapacitet vid batteridrift" eller något sådant. Är detta val kopplat till den klockfrekvens som proceesorn jobbar i vid batteridrift?

/Jont Olof

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Läste senaste numret av Macworld och deras test om PB17''. Där läste jag att processorn tuggar på i 667 MHz vid batterianvändning. Går inte detta att ställa in på något sätt? I strömsparar inställningar finns väl ett val för "reducerad processorkapacitet vid batteridrift" eller något sådant. Är detta val kopplat till den klockfrekvens som proceesorn jobbar i vid batteridrift?

/Jont Olof

Japp. Det skulle jag tro. När du väljer att den ska bli lite mer hållbar på batteriet går den automatiskt ner till 667 Mhz för den drar mindre ström då. Men väljer du att den inte ska vara strömsnål så tuggar den kvar på 1 Ghz.

System Preferences->Energy Saver->?
Där ska det finnas någon inställning för om PB:en ska vara strömsnål när du kopplar från strömadaptern eller inte. Det heter nog som du säger något med "Reducerad processor kraft".

Hygglo!

Är det någon som köpt den nya PB17'':aren och som har jämfört battertiden med strömsparar läge och utan?

Så blir det med min iBook 700mhz. På batteri så kör den på 400mhz istället. Man märker att den blir *lite* segare, men faktiskt inte så mycket som man kan tro! Quartz Extreme gör så att Aqua flyter på -- rejält. Min iBook på 400mhz är jäkligt mycket snabbare än min iMac på 400mhz känns det som (då det enda som är skillnad på igentligen är grafikkortet mellan båda två)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Så blir det med min iBook 700mhz. På batteri så kör den på 400mhz istället. Man märker att den blir *lite* segare, men faktiskt inte så mycket som man kan tro! Quartz Extreme gör så att Aqua flyter på -- rejält. Min iBook på 400mhz är jäkligt mycket snabbare än min iMac på 400mhz känns det som (då det enda som är skillnad på igentligen är grafikkortet mellan båda två)

Hur är det med batteritiden om du stänger av reducerad processor belastning då? Har du testat det och märkt hur stor skillnaden är på batteritiden?

När jag drar ur strömsladden och "varvar ner" processorn så har jag runt fyra timmars batteritid. Om jag arbetar aktivt med flera program så landar jag på 2,5-3 timmars batteritid.

Med "fullgas" landar jag på 2-2,5 timmar, något mindre med flera aktiva program.

  • Medlem
  • 2003-05-27 16:05

Det motsvarar "speed step"-teknologin, som de skryter vitt och brett om i PC-världen. Det är märkbart långsammare i batteriläge på min iBook, men för det mesta sitter man ju inte och gör "grovjobb" på batteri. Min iBook går ned till någonstans runt 600Mhz, tror jag.

1
Bevaka tråden