Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte (av)installera Flash Player

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Safari (och flash) rullade på fint fram till uppdateringen till Safari 5. Efter diverse fix så fungerar Safari 5, men Flash fungerar inte längre.

Sidor med Falsh-innehåll ber mig installera Flash Player. När jag försöker det så stannar installationen vid 95%. Installeraren fryser inte, den bara stannar. Ingen brandvägg spökar så det verkar inte bero på att den väntar på internet.

Hittade en avisntallerare för flash från Adobes sajt, vilken jobbade ett tag och deklarerade att flash var avinstallerat. Nya installationsförsök (även efter omstarter) stannar likväl på 95%.

Kanske måste jag in Unix och meka för en fullständig avinstallation, men där är jag helt obevandrad.

Hårddisken passerar alla tester (Onyx, TTP) utan problem.

Tips och förslag mottas tacksamt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-20 16:17

Har du administratörsstatus på ditt konto?

Ursprungligen av kenjon:

Har du administratörsstatus på ditt konto?

ja det har jag - får ange lösen både vid avinstallation och installation...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-20 23:20

Gå till /Library/Internet Plugins/ mappen och ta bort Flash Player.plugin och flashplayer.xpt filerna.

Installera om Flash.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Gå till /Library/Internet Plugins/ mappen och ta bort Flash Player.plugin och flashplayer.xpt filerna.

Installera om Flash.

//Rob

Filerna finns inte där, men installeraren stannar på 95% och måste tvångsavslutas. Den placerar inga plugins i mappen, men vid ett nytt försök till installation (efter tvångsavslutande) så stoppar installeraren direkt med "installation misslyckades". Efter omstart kan nytt försök göras, som stannar vid 95% etc etc....

tillägg: adobes avinstallerare gör ingen skillnad jag kan se

Senast redigerat 2010-06-21 01:08

Har flyttat tråden till rätt forum.

/Mod

...uppdatering!

Testade ominstallera OSX SL, samma resultat, testade ren installation på annan disk, samma resultat, frågat Adobe support, inget svar... Installeraren stannar av som om den väntar på någon form av respons, troligen från Adobe, men jag kan inte se någon aktivitet ut/in och även testat alla brandväggar avstängda...

Installerade även Firefox, men det gör ingen skillnad - adobe-pluggarna är ju generella för webbläsarna! Hopplöst att surfa utan flash

Senast redigerat 2010-06-26 17:46
  • Medlem
  • Lerum
  • 2010-06-26 22:50

Kan bara bekräfta Hasses upplevelser med Flash Player. Har nu försökt att installera Flash Player c:a 10 ggr och det var samma resultat, dvs installationen stannar upp vid 95% för att så småningom fortsätta och meddela att installationen lyckades. Däremot fungerar inte Flash Player programmet. Var inne hos Adobe's support-sida som informerar att man skall uppdatera sin SL 10.6 alternativt 10.6.1 version och sedan ladda ner Flash Player igen. Har den senaste SL-versionen. Känner mig totalt frustrerad. Tror att jag nyligen läste en kort artikel i IDG att Apple hade stoppat Flash Player på grund av säkerhetsluckor men kommer inte exakt ihåg. Finns det någon som vet mer om detta? Det är ganska frustrerande att inte ha tillgång till Youtube mm.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 00:20

Prova med det här har engelska inställt på systemet så ni får översätta själva.

Öppna img filen. På den finns "Install Adobe Flash Player" programmet. Höger klicka på den och välj "Show package contents". Gå till Contents/Resources/ mappen och dubbel klicka på Adobe Flash Player.pkg filen. Apples installations program ska öppnas och följ anvisningarna.

//Rob

...tack för förslag! Men jag hann göra en annan "workaround" då jag "lånade" de två pluggarna i från en bekants Mac! Ser i Adobes forum att ett fåtal andra har samma problem med installern... Verkar vara en validering som inte fungerar!

  • Medlem
  • Lerum
  • 2010-06-27 19:37

Har följt Robo-x's råd men felet består

Har följt Robo-x's råd och installerade enligt instruktionerna. Det verkade fungera perfekt. Gick sedan in i Youtube för att testa, men fick åter igen uppmaningen att ladda ner Flash Player. Var inne i engelska och tyska forum-sidor igår och idag och kunde konstatera att Flash Player inte fungerar vare sig i Windows 7 eller Mac OS. Spelade heller ingen roll vilken browser man använde. Detta är ju bedrövligt.

Är det ngn idé att installera om SL o att få det hela fungera igen. Eller skall man återgå till Leoparden?

Tacksam för tips

Hälsningar och tack på förhand

Macmos

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 19:58
Ursprungligen av macmos:

Har följt Robo-x's råd och installerade enligt instruktionerna. Det verkade fungera perfekt. Gick sedan in i Youtube för att testa, men fick åter igen uppmaningen att ladda ner Flash Player. Var inne i engelska och tyska forum-sidor igår och idag och kunde konstatera att Flash Player inte fungerar vare sig i Windows 7 eller Mac OS. Spelade heller ingen roll vilken browser man använde. Detta är ju bedrövligt.

Är det ngn idé att installera om SL o att få det hela fungera igen. Eller skall man återgå till Leoparden?

Tacksam för tips

Hälsningar och tack på förhand

Macmos

Det beror nog på att Flash är inte 64bit. Starta om Safari i 32bit så kanske fungerar det.

//Rob

  • Medlem
  • Lerum
  • 2010-06-29 11:32

Hej

Nu har installationen av Flash Player 10 lyckats. Startade inte Safari i 32bit utan ändrade Safari-inställningen till att acceptera insticksfiler och det fungerade med Java-script aktivirat men inte Java.

För den som är intresserad sänder jag en länk ang start i 32bit alternativt 64bit som jag hittade på nätet.

Programs

Tack för svaren o sommarhälsningar

Macmos

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-29 12:09
Ursprungligen av macmos:

Hej

Nu har installationen av Flash Player 10 lyckats. Startade inte Safari i 32bit utan ändrade Safari-inställningen till att acceptera insticksfiler och det fungerade med Java-script aktivirat men inte Java.

För den som är intresserad sänder jag en länk ang start i 32bit alternativt 64bit som jag hittade på nätet.

Programs

Tack för svaren o sommarhälsningar

Macmos

Ett ögonblick. Du klagade på att flash inte fungerade och samtidigt hade insticksfiler avstängt? Inte undra på att flash inte fungerade då. Flash är ett insticksfil (Internet Plugin). Hur sjutton ska Flash köra när du har stängt av alla insticksfiler? Du kan köra Safari helt normalt i 64bit modus med både flash och java.

//Rob

1
Bevaka tråden