Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två abb/tfn-nummer, en telefon

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-09 22:37

Finns det abonnemangslösningar där man i samma fysiska telefon kan ta emot och ringa från två olika telefonnummer, typ en privat och en företag?

Men finns det inte någon mobil (Samsung?) som har plats för 2 simkort
Har för mig att jag läste om det för ett tag sedan

Ursprungligen av macwitty:

Men finns det inte någon mobil (Samsung?) som har plats för 2 simkort
Har för mig att jag läste om det för ett tag sedan

Här är lite information om Samsungtelefonen (GT-B7722). Är själv lite sugen på denna om den fungerar bra att synca med OS X. Har ännu inte hittat någon information om det.
Samsungs första 3g-mobil med två sim-platser - M3

Samsung har även en billigare telefon med möjlighet till två sim-kort (GT-C5212 DuoS).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-09 22:46

Ingen annan lösning på att ringa ut på privat abb utan att ha två mobiler i fickan?

Det finns lösningar för detta. Du har två nummer med två separata PIN-koder kopplade till ditt SIM-kort. Kräver att man startar om telefonen när man skiftar mellan de olika numren.

Hos Telia heter lösningen Delad Faktura, funkar på företagsabonnemang.
http://www.telia.se/foretag/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/foretag/minasidorpaarbetet/fakturaabgtjanster/teliadeladfaktura/teliadeladfaktura.218544.product@SE_TELIA

Ursprungligen av Emil Rimsby:

Det finns lösningar för detta. Du har två nummer med två separata PIN-koder kopplade till ditt SIM-kort. Kräver att man startar om telefonen när man skiftar mellan de olika numren.

Hos Telia heter lösningen Delad Faktura, funkar på företagsabonnemang.
http://www.telia.se/foretag/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/foretag/minasidorpaarbetet/fakturaabgtjanster/teliadeladfaktura/teliadeladfaktura.218544.product@SE_TELIA

Måste telefonen ha stöd för denna typ av Simkort eller funkar det på alla telefoner?

Ursprungligen av Patrik D:

Måste telefonen ha stöd för denna typ av Simkort eller funkar det på alla telefoner?

Detta fungerar på alla mobiltelefoner.

Dock är det inte alla telefoner man behöver starta om, utan det kan räcka med att sätta på och stänga av flight mode.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2010-06-10 09:37

Har också funderat på att denna lösning borde finnas i mobiltelefoner, dock utan att man ska behöva starta om för att skifta tel. Alltså i praktiken plats för två sim-kort som man snabbt och enkelt växlar mellan.

Ett alternativ som jag tror finns, även om jag inte prövat det själv, kan vara att ha ett företagsabonnemang på teleabonnemanget och ha ett "fast" telefonnummer som kopplar till mobilen. Genom ett prefix kan man sedan ringa ut på det "fasta" telefonnumret från mobilen.

Vill man ringa från mobilnumret ringer man utan prefix.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-10 23:46

Telenor har också delad faktura på företagsabonnemang.

Dock slår man ett prefix innan privatsamtal så kommer fakturan hem till dig.

Varför köra som Telia och vara "onåbar" på ett nummer hela tiden förstod jag inte eller så läste jag inte ordentligt..

Iallafall ska jag ringa min fru t.ex. så inte fan vill jag starta om luren först..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-11 10:10
Ursprungligen av Cokey:

Telenor har också delad faktura på företagsabonnemang.

Dock slår man ett prefix innan privatsamtal så kommer fakturan hem till dig.

Varför köra som Telia och vara "onåbar" på ett nummer hela tiden förstod jag inte eller så läste jag inte ordentligt..

Iallafall ska jag ringa min fru t.ex. så inte fan vill jag starta om luren först..

Men i det här fallet är det bara ett nummer, men att samtalen faktureras olika?

Ursprungligen av Cokey:

Telenor har också delad faktura på företagsabonnemang.

Dock slår man ett prefix innan privatsamtal så kommer fakturan hem till dig.

Varför köra som Telia och vara "onåbar" på ett nummer hela tiden förstod jag inte eller så läste jag inte ordentligt..

Iallafall ska jag ringa min fru t.ex. så inte fan vill jag starta om luren först..

Med Telias lösning är man alltid nåbar på det privata numret.

Företagsnumret hamnar i mobilsvar när man är inloggad på privatnumret.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-11 12:47

Korrekt planB

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-01 12:19

Rätt kul, det där med delad faktura. Jag har ju bytt till 3 och jag verkar vara den ende i Sverige som efterfrågar det (3split, heter det. Utförligt beskriven på hemsidan, och inte svårt att hitta).

I butik visste de inte ens vad det var. Jag fick visa det på deras egen hemsida. Sedan ringde de till sin egen kundtjänst, som inte heller knappt visste vad det var. Det gick inte att beställa i butik, utan jag skulle ringa till kundtjänst när porteringen var färdig.

Alltnog, jag ringer till kundtjänst. Person 1 tar emot mitt ärende och meddelar att någon annan kommer ringa upp mig inom en timme. Person 2 ringer och undrar var det är för upplägg jag tänkt mig. Hon har vet uppenbarligen inte riktigt vad det är för tjänst är, så jag - lätt förvånad över att ständigt vara den som kan mer om deras tjänst än de själva - säger att jag bara vill skilja på privatssamtal och företagssamtal enligt beskrivningen på hemsidan. Hon ber mig vänta, det går flera minuter, och nu berättar hon att hon kommer skicka pdf med ansökan att fylla i och sedan skicka in.

Jag fattar givetvis att "alla" företagskunder väljer fastpris för 400 + moms och då är ju eventuellt privat telefonerande oproblematiskt även för ett skattehelgon, men ändå. (Jag använder business plus för 99:-/mån)

Senast redigerat 2011-02-01 12:46
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-02-09 22:46

Ett alternativ som är möjligt men kanske inte passar alla är att köra Skype in på telefonen. Kräver iofs att man har fast data på det "riktiga" telefonabonnemanget.

Du kan ha Skype nummer ?

1
Bevaka tråden