Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ökar man den partition som systemet ligger på?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2010-06-20 10:15

Jag har partionerat min disk för att ha systemet på en del och filer på en annan. Men nu visade det sig när jag skulle installera en massa pluggar till Logic att flera av dem kunde man inte välja var filerna skulle lägga sig. Det har gjort att min system-partition nu är för liten. Hur bär jag mig åt för att utöka den? Jag har provat alla möjliga sätt i skivverktyg utan att lyckas. Delen med systemet på kan inte ändras verkar det som.

Om det inte går att ändra storleken på den partitionen, finns det då något smidigt sätt jag kan lösa mitt problem på? Jag har suttit i MÅNGA timmar för att installera program och filer till den nya datorn så det vore jäkligt trist om jag blev tvungen att göra om det igen...

Please help me!!!

/Conny

min spontana tanke är: kör superduper eller carbon copy cloner.. kör ut allt du har på din systempatition till en extern disk (har du ingen extern disk, utmärkt tillfälle att köpa en nu till detta projekt och sedan använda den till time machine när du är klar)
efter du lagt ut allt på disken startar du upp datorn på den externa disken, sedan partitionerar du om din systemdisk så som du vill ha den (ja allt data försvinner) sedan kör du superduper / carbon copy cloner igen och lyfter tillbaks hela ditt system igen.

*Borde* fungera om jag inte har gjort någon tankevurpa här, men jag är säker på att någon bättre vetande rättar mig om jag tänker fel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-20 10:40

Man ändrar ju systempartitionen när man installerar windows via Bootcamp. Då borde det finns ett sätt att ändra partitionerna utan att installera windows

Nu när jag tittar i Skivverktyg och man markerar sin hårddisk till vänster och går in på partionera så kan du ju ta musen nere i högerkant på det blå/vita fältet för att dra upp den så att partitionen blir större eller mindre. Har du redan 2 partitioner så vet jag inte riktigt hur det ser ut men jag kan tänka mig att antingen måste först göra din andra partition mindre för att sen göra den första större.

Sen bara trycker man på "Använd" skulle jag tro. Givetvis så är det risk att det går åt skogen så en backup är inte fel. Det är på egen risk. Jag har för mig jag har gjort det ett par gånger utan backup och det har gått bra. Men beror ju lite på hur rädd man är om sina saker

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2010-06-22 09:48
Ursprungligen av Kajan:

Man ändrar ju systempartitionen när man installerar windows via Bootcamp. Då borde det finns ett sätt att ändra partitionerna utan att installera windows

Nu när jag tittar i Skivverktyg och man markerar sin hårddisk till vänster och går in på partionera så kan du ju ta musen nere i högerkant på det blå/vita fältet för att dra upp den så att partitionen blir större eller mindre. Har du redan 2 partitioner så vet jag inte riktigt hur det ser ut men jag kan tänka mig att antingen måste först göra din andra partition mindre för att sen göra den första större.

Sen bara trycker man på "Använd" skulle jag tro. Givetvis så är det risk att det går åt skogen så en backup är inte fel. Det är på egen risk. Jag har för mig jag har gjort det ett par gånger utan backup och det har gått bra. Men beror ju lite på hur rädd man är om sina saker

Dessa saker har jag redan provat och det funkar inte. Det är som att det inte går att ändra partitionen med systemet på. Använde Carbon Copy Cloner och gjorde en kopia på hela systemet + alla filer jag installerat till en större partition. Tänkte sen att jag bara skulle radera den första, men det gick inte. Den partition som lögger sig överst i skivverktygsfönstret går inte att rubba. De som ligger under kan jag ändra storlek på genom att dra i det nedre högra hörnet. Men inte den översta. Suck!

Jag vill ogärna göra om alla jävla installationer som jag suttit med i ett dygn. Därför denna vånda...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-22 11:10
Ursprungligen av Conny W:

Dessa saker har jag redan provat och det funkar inte. Det är som att det inte går att ändra partitionen med systemet på. Använde Carbon Copy Cloner och gjorde en kopia på hela systemet + alla filer jag installerat till en större partition. Tänkte sen att jag bara skulle radera den första, men det gick inte. Den partition som lögger sig överst i skivverktygsfönstret går inte att rubba. De som ligger under kan jag ändra storlek på genom att dra i det nedre högra hörnet. Men inte den översta. Suck!

Jag vill ogärna göra om alla jävla installationer som jag suttit med i ett dygn. Därför denna vånda...

Om du startar om datorn från din CC-disk kan du radera och skapa nya partioner som du vill ha dem, sedan köra tillbaka CC.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-22 11:39
Ursprungligen av Conny W:

Dessa saker har jag redan provat och det funkar inte. Det är som att det inte går att ändra partitionen med systemet på. Använde Carbon Copy Cloner och gjorde en kopia på hela systemet + alla filer jag installerat till en större partition. Tänkte sen att jag bara skulle radera den första, men det gick inte. Den partition som lögger sig överst i skivverktygsfönstret går inte att rubba. De som ligger under kan jag ändra storlek på genom att dra i det nedre högra hörnet. Men inte den översta. Suck!

Jag vill ogärna göra om alla jävla installationer som jag suttit med i ett dygn. Därför denna vånda...

Ok jag förstår vad du menar. Min tanke är att om man gör den "nedersta delen" mindre och trycker på "använd" så att den gör partitionen mindre. Så där är en viss del på disken som INTE är partionerad att det då ska gå att göra den övre partitionen större. Så man ska göra det i 2 delar liksom och inte både förminska den ene och förstora den andre i ett svep.

Dock är jag inte hundra på detta. Det är bara en tanke och ett väldigt svagt minne jag har. Men jag står inte till svars för några problem

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-06-20 11:56

Hjälpen i skivverktyg säger att om du har två partitioner och vill resiza den första, så måste du ta bort den andra partitionen först. Sedan kan du resiza primärpartitionen.

Kolla hjälpen i skivverktyget (jag kör med english i OS X, heter det skivverktyg?)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-20 12:18

Aha e kanske så det fungerar. Ja det heter Skivverktyg

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-20 12:58

Det finns tredjepartsverktyg för det.... vad det nu hette... googla på Partition Magic, de kanske har en Macversion...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-22 11:44

Jag tror inte det går att ändra den partition som datorn startar från. Så bäst är att starta från något annat (systemskivan funkar) och partitionera den International disken då.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2010-06-29 00:49

Tack alla snälla människor för ert engagemang. Jag har nu löst problemet. Jag fick flytta alla filer som låg på den andra partitionen för att sedan helt ta bort den partitionen. Då gick det att öka den delen som systemet låg på och sedan göra en ny partition till filerna. Lite omständigt, men det gick.

Sen fick jag problem med någon jxvla programvara som låg förinstallerad på mina nya diskar och bara vägrade att försvinna, MEN det är en helt annan historia. För att göra en lång histora kort kan jag nu meddela att de åker tillbaka till butik - båda två.

/Conny

Conny, med vilka verktyg gjorde du om partitionen? Skivverktyg? Står inför liknande problem med en server, systempartitionen har växt och kan inte ta mot uppdateringar längre. Det slöar säkert också ner maskinen så jag måste göra något åt detta.

1
Bevaka tråden