Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern skärm stör iTunes på internt nätverk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-19 22:46

Otroligt märkligt fenomen:

När extern skärm är kopplad till min MBP på DVI fungerar det inte att anknyta till annan dators delade iTunes bibliotek (eller vad som i övrigt är delat t.ex. iPhoto). Detta gör tyvärr att jag inte heller kan köra Frontrow och köra mot ljud och videofiler från annan dator.

Får hålla med att det är märkligt fenomen. Har lite funderingar dock.

Fungerar övriga nätet bra när du har den externa skärmen kopplad eller är det bara iTunes som får problem? Är du kopplad via kabel eller kör du trådlöst? Hur fungerar skärmen när du har den inkopplad i någon annan enhet? ifall du testat och det fungerar är den kopplad till det interna nätet på samma vis?

Kolla "platser" i nätverksinställningar, datorn kan tolka som att du är på en annan plats när du har skärmen ansluten (om du har Platser inställt på "Automatisk").

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-20 10:35

Tack för tips!

Jag har inga definierade platser under Platser, bara automatisk.

Det verkar också vara så att nätverksanslutningen blir extremt dålig snarare än att den lägger av helt. När foton delas kan man se de utdelade fotona i en coverflow preview när man går in på delat iphotobibliotek, men så fort man går in och bläddrar bland bilderna går det mycket segt, men oftast inte alls.

Vanligt internet går som vanligt. Samma fenomen med kabel och trådlöst. Den externa skärmen är en LCD-TV.

Det blir samma fenomen om jag går direkt in i iTunes eller Frontrow.

När jag drar ur sladden DVI-sladden blir det genast normalt i delningen mellan datorerna. Ingen skillnad om TVn är på eller inte.

Man frågar sig om det är någon säkerhetsfunktion som går in rörande copyright som eventuellt ballat ur: delade bibliotek over nätverk, delade skärmar.... låter mer som M$oft paranoia, dock.

Ligger sladdar brevid varann långa sträckor.?

Skulle också tro att det kan ha något med sladden ligger bredvid varandra långa sträckor med det borde ju inte påverka när du kör trådlöst.

Har du provat köra på batteridrift när du haft skärmen inkopplad? testat med en annan skärm?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-20 12:50

Testat med annan kanal på det trådlösa?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-20 13:26

Tack igen, jag skall fortsätta felsöka. Om jag inte postat en lösning i tråden är frågan fortfarande öppen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-20 20:26

Sitter dator och bildskärm i samma uttag (samma säkring/fas eller vad de heter)? Jag har nämligen fått erfara att trackpadden på min MacBook Air började att generera felaktiga rörelser när jag kopplade in en USB-hub i ett annat uttag än det laddaren satt i. Om jag däremot antingen drog ur laddaren eller flyttade USB-hubben till samma uttag som laddaren så försvann fenomenet.

1
Bevaka tråden