Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine - radera gammal backup

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-19 13:06

Har sökt efter en lösning på detta både på här och på andra forum utan resultat, hittar ni någon lösning får ni gärna länka till den.

Jag har ett problem, jag kan inte radera min gamla Time Machine backup som är från min gamla MacBook Pro. Den ligger på en extern USB-disk som är kopplad till min Airport Extreme och jag ansluter till den via trådat nätverk från min nya iMac.

Får detta felmeddelande när jag försöker ta bort .sparsebundle-filen trots att jag inte använder filen/disken.

Kan du inte bara koppla in den med USB och formatera om den? Eller åtminstone försöka radera från disken när den är inkopplad med USB och inte över nätverk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-19 13:44

Det löste problemet. Hade det som sista utväg men ville inte ge mig på det utan att se efter en annan lösning, eftersom Time Machine disken sitter så illa till.

Detta bekräftar än en gång att nätverk = nätvärk.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-19 13:58
Ursprungligen av Solid:

Får detta felmeddelande när jag försöker ta bort .sparsebundle-filen trots att jag inte använder filen/disken.

Du säger inget om att du har stängt av Time Machine innan du försöker radera filen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-19 14:02

Nej, det gjorde jag inte. Men eftersom jag skrev att disken/filen inte användes antog jag att det framgick att jag hade stängt av Time Machine.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-19 14:11
Ursprungligen av Solid:

Nej, det gjorde jag inte. Men eftersom jag skrev att disken/filen inte användes antog jag att det framgick att jag hade stängt av Time Machine.

I tidigare liknande trådar så har ts inte varit medveten om kopplingen mellan en applikation/tjänst och filer. Därav frågan. Men det vet vi att det.

Min TimeMachine raderar inte längre gamla backups, och meddelar nu att det finns för lite utrymme(jag använder en extern hårddisk). Förra gången det hände öppnade jag Time Machine och fick upp "rymdbilden" och raderade mycket enkelt gamla backups genom att ta fram dem via de många streckpelare som visades i högerkanten. Den här gången visas bara den senaste backupen.
Jag har också fyllt i rutan med filer , program och annat som inte skall tas med. Den externa hårddisken har en kapacitet på 319.73 GB men nu finns det tydligen bara 78, 03 GB utrymme kvar, vilket då är för lite för en ny backup som kräver 158.50 GB.
Som ni förstår så är jag ingen fena på ämnet datorer, så jag är tacksam för svar som med utan för många facktermer kan hjälpa mig.

Skall jag "rymdsidan" uppe när jag gör det här eller skrivbordet? Skall jag trycka ner skifttangenten samtidigt med alt?

Ursprungligen av Biodlare47:

Skall jag "rymdsidan" uppe när jag gör det här eller skrivbordet? Skall jag trycka ner skifttangenten samtidigt med alt?

Och hur gör jag för att radera den externa hårddisken nu när inget annat verkar fungera?

Håll inne option (ALT). Klicka på Time machine ikonen upp i högre hörnet och välj att söka efter annan backup disk.
Välj nu samma disk och låt den tänka.

Så fick jag tillbaka hela min backuplista och inte bara de senaste dygnen.
Kan vara en bra idé och verifiera backup också genom samma meny.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-21 12:26

Det känns som om något har gått väldigt fel om nästa backup ska ta 158 GB i anspråk. Antingen är det väldigt länge sedan du gjorde en backup senast eller så har TM fått en blackout, vilket tyvärr inte är ovanligt.

Vad jag vill komma till är att det kan vara något tjall med TM i ditt fall och då kan det vara så att det enda du kan göra är att börja om på en ny backup.

Men börja med att testa tex illerGs lösning.

Måste jag i så fall rensa den externa hårddisken först?

TM gör backups varje timme under dagtid. , Måste jag då rensa hela den externa hårddisken först?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-21 19:57

Om du inte får igång det på annat sätt så gissar jag att du måste det. TM brukar annars säga att backupen är korrupt och säga att man måste börja på en ny.

Provat rådet jag fick av dig illerG. Funkade inte. Rensade externa hårddisken. Startade om datorn. Inget resultat. Kopplade ur disken. Kopplade in, valde TM igen. Nu vill den spara 452,93 GB men utrymmet på disken medger bara 317,87 GB

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-28 12:05
Ursprungligen av Biodlare47:

Provat rådet jag fick av dig illerG. Funkade inte. Rensade externa hårddisken. Startade om datorn. Inget resultat. Kopplade ur disken. Kopplade in, valde TM igen. Nu vill den spara 452,93 GB men utrymmet på disken medger bara 317,87 GB

Tidigare så sade du följande:
Jag har också fyllt i rutan med filer , program och annat som inte skall tas med. Den externa hårddisken har en kapacitet på 319.73 GB men nu finns det tydligen bara 78, 03 GB utrymme kvar, vilket då är för lite för en ny backup som kräver 158.50 GB.

Vad har du för storlek på backup-disken egentligen, har du flera partitioner på den?
Kan du köra terminalkommandot df -h så får vi veta lite mer om hur disken (diskarna) används?

Och slutligen, vilken storlek har du på den interna disken, 500GB?

1
Bevaka tråden