Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Posta era lagrings- och backuplösningar

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-06-18 20:44

Med en 120 gb intern och 500 gb usb-hdd som i allt snabbare takt upptas av bland annat iTunes och Aperture-bibliotek, behöver jag lite inspiration.

Hur löser ni era lagringsproblem? Externa hårddiskar? Servrar? Ni med bärbara datorer, har ni portabla hårdiskar?
Och framförallt, hur löser ni backupen? Molnet? Hårddiskar på annan plats? USB-minnen med det "allra viktigaste"?

Gör gärna en pedagogisk bild också

- - -

Som god trådskapare av den här sorten måste jag förstås börja.

I dagsläget:

  • MacBook Pro120gb (Aperture-biblioteket)

  • Iomega Desktop 500gb USB Value500gb (iTunes-biblioteket + Aperture Vaults)

  • Western Digital Studio1TB Firewire (Time Machine-disk)

Eventuell lösning:

  • MacBook Pro120gb (Dokument)

  • Iomega Desktop 500gb USB Value500gb (Bootbar kopia av intern disk på annan plats)

  • Western Digital My Passport Studio640gb (iTunes-bibliotek, Aperture-bibliotek)

  • Western Digital Studio1TB Firewire (Time Machine-disk)

Ursprungligen av ledin:

Eventuell lösning:

  • MacBook Pro120gb (Dokument)

  • Iomega Desktop 500gb USB Value500gb (Bootbar kopia av intern disk på annan plats)

  • Western Digital My Passport Studio640gb (iTunes-bibliotek, Aperture-bibliotek)

  • Western Digital Studio1TB Firewire (Time Machine-disk)

Varför inte stoppa in en 750 GB WD i MacBook Pro:n och sedan ha en 1.5-2 TB extern disk som backup?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-06-18 20:55
Ursprungligen av EricBradley:

Varför inte stoppa in en 750 GB WD i MacBook Pro:n och sedan ha en 1.5-2 TB extern disk som backup?

En sån operation vågar jag mig inte på

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-18 22:42
Ursprungligen av EricBradley:

Varför inte stoppa in en 750 GB WD i MacBook Pro:n och sedan ha en 1.5-2 TB extern disk som backup?

Håller med tidigare talare med liten modifiering.

* Större hdd i Macbooken som gör att du kan ha allt där.
* Time Capsule för backup

Visst kostar det en del men det är helt klart smidigast.
Enklare blir det inte, och det är ju detta som apple eftersträvar.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-06-18 22:49
Ursprungligen av iPilot:

Håller med tidigare talare med liten modifiering.

* Större hdd i Macbooken som gör att du kan ha allt där.
* Time Capsule för backup

Visst kostar det en del men det är helt klart smidigast.
Enklare blir det inte, och det är ju detta som apple eftersträvar.

Jag har en Airport extreme så jag kan koppla in en hdd till den. Men det lär väl ta sig lilla tid att återställa från time machine då om det väl måste göras?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-18 23:01
Ursprungligen av ledin:

Jag har en Airport extreme så jag kan koppla in en hdd till den. Men det lär väl ta sig lilla tid att återställa från time machine då om det väl måste göras?

Har samma setup och har bytt hårddisk i min MacBook, återställde från Time Machine backup. Gick förvånansvärt kvickt, inga som helst problem.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-06-18 23:10
Ursprungligen av Gojlos:

Har samma setup och har bytt hårddisk i min MacBook, återställde från Time Machine backup. Gick förvånansvärt kvickt, inga som helst problem.

Aha det låter ju bra!
Men istället för att byta ut den interna kan jag ju köpa en 1,5 TB USB och koppla in i Airporten och ha som Time machine. Sedan använda WDn till musik, filmer, bilder osv... Det är ju enklare än att pilla i datorn

Ursprungligen av ledin:

...Det är ju enklare än att pilla i datorn

Det är så mycket enklare att ha allting internt.
Det är inte alls så svårt att byta disk internt.

MacBook Pro Repair - iFixit

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-19 00:21
Ursprungligen av ledin:

Aha det låter ju bra!
Men istället för att byta ut den interna kan jag ju köpa en 1,5 TB USB och koppla in i Airporten och ha som Time machine. Sedan använda WDn till musik, filmer, bilder osv... Det är ju enklare än att pilla i datorn

Jag var så sugen på en SSD

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-18 21:39
Ursprungligen av ledin:

Med en 120 gb intern och 500 gb usb-hdd som i allt snabbare takt upptas av bland annat iTunes och Aperture-bibliotek, behöver jag lite inspiration.

Hur löser ni era lagringsproblem? Externa hårddiskar? Servrar? Ni med bärbara datorer, har ni portabla hårdiskar?
Och framförallt, hur löser ni backupen? Molnet? Hårddiskar på annan plats? USB-minnen med det "allra viktigaste"?

Gör gärna en pedagogisk bild också

- - -

Som god trådskapare av den här sorten måste jag förstås börja.

I dagsläget:

  • MacBook Pro120gb (Aperture-biblioteket)

  • Iomega Desktop 500gb USB Value500gb (iTunes-biblioteket + Aperture Vaults)

  • Western Digital Studio1TB Firewire (Time Machine-disk)

Eventuell lösning:

  • MacBook Pro120gb (Dokument)

  • Iomega Desktop 500gb USB Value500gb (Bootbar kopia av intern disk på annan plats)

  • Western Digital My Passport Studio640gb (iTunes-bibliotek, Aperture-bibliotek)

  • Western Digital Studio1TB Firewire (Time Machine-disk)

I dagsläget:

  • MacBook Pro320GB Intern disk

  • 250GB Extern 3,5" TimemachineBilder och systemdata.

  • 120GB Extern 2,5"Endast till bildbibliotek/Lightroom.

  • Backblaze online backupmed obegränsat lagringsutrymme.

Framtiden:

  • Timemachine:Kommer att bytas ut mot större disk när ekonomin tillåter.

Denna setup borde hålla mina bilder säkra. Finns inte så mycket annan data på disken som är värdefull.

Köper alltid dubbla externa 1TB hårddiskar . Jobbar mod den ena, kopplar in den andra när jag är klar och kör sedan Synchronize pro X ( Qdea ) innan jag gå hem. Sjukt smidigt.

Det som jag jobbar aktivt med i form av dokument och random halvsmå filer backupas via Dropbox, stora filer (bilder) bränns ut på DVD. Kalender/mail/kontakter sköts av Google, så det lämnar jag åt dom.

Dom flesta problemen löser jag egentligen genom att radera saker. Halvdana bilder, musik jag inte lyssnar på, program jag inte använder, etc, allt hamnar i det runda arkivet. Vips får man mycket mindre att oroa sig över.

Nu:

  • Mac Pro, 750 GB intern disk (använder ungefär 150 GB just nu)

  • Separat firewire disk för video, gör kopior på brända DVDer (inte så mycket video, så inte så bökigt)

  • MacBook Air, replikerar arbetsmapparna via Syncronize Pro X till/från Mac Pro

  • Mac Mini, är nätverksserver med TimeMachine backup för MacPro med 1 TB extern firewire disk, (har ett par till diskar för backup av Linux servrar, bl.a. från mejl servern)

  • Extern firewire disk, gör bootningsbar backup med Carbon Copy Cloner varje vecka (nåja, nästan)

Senare:

  • Linux/Unix server med ZFS diskpool för att backa up med Timemachine på (det är önskan i alla fall)

En filserver med ubuntu som kör 4st 1TB diskar i Raid5 (vilket gör att jag får ut 3tb just nu).

Till den har jag:
macbook
eee box (XBMC mediacenter)
workstation
eee top (köksdator)
ps3

Just nu så ser det ut så här:

iMac 27" backas upp av en TM och en extern 250GB.

Kompletterat upp med Backblaze.com för 5 usd/mån (35:-) så ligger det och rasslar över det viktigaste.

Jag har 7000 foton, frugan 4000 som kan räknas som "ovärdeliga".
Försvinner de så kan de inte återskapas mer än ett begränsat urval i jpg-format på lite webservers ....

Enda Smolket i historien; Backblaze är långsamma som apskit med att få över första backupen. 39 dygn!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-09 18:57

• iDisk för de mest kritiska filerna.
• TimeMachine en gång i veckan för hela disken. (Då också de kritiska filerna på iDisk sparas i vanlig mapp). En för varje dator.
• Icke-kritiska filer (t.ex. rippade TV-serier) på en stor 3,5" hårddisk
• Har en dedikerad extern hårddisk för egna filmer och foton och diverse annan media. Denna backas upp då och då på 3,5" hårddisken ovan.

Sparar på "nakna", interna hårddiskar som sätts i dockningsstation som har FW800-anslutning.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-09 19:00

* Livsviktiga filer (dokument, mina företag, mina kunders data) backas upp till Dropbox som jag har installerat på 3 datorer
* Filmer, Musik etc backas inte upp utan lagras på 4xTByte Raid-5 diskar i min macpro
* Övriga filer backupas till min bandrobot (dell) med BackupExec (ej mac) samt till min NetGear NAS (Med 4x500G) som även fungerar som TimeMachine backup för jobbets mac'ar

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-09 19:02

Backup varje natt på hela disken till en Drobo, sedan automatisk synk mot keepit.com

Backup ska enligt min mening gå med automatik.

Föreslår en ny intern disk till MacBook Pro där du får plats med dina bilder+Time Capsule för automatisk backup (behöver man koppla in något för att ta backupen brukar den tyvärr inte göras).

För egen del kör jag Mac mini för iPhoto+iTunes som backar upp mot en Tima Capsule. Väldigt smidigt.

För övrig lagring kör jag en filserver/NAS (VPN, m m, listan kan göras lång) med 4*2TB RAID5 vartifrån jag streamar HD-film. Väldigt smidigt och de macbookar som finns i hemmet får vara helt bärbara eftersom man aldrig kopplar något till dem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-09 19:58

Dokument och bilder säkerhetskopieras automatiskt varje dag med JungleDisk till "molnet". Har en USB-hårddisk för TimeMachine som kopplas in manuellt ungefär en gång i veckan. Dokumentmappen är också kopplad till Dropbox, mest för bekvämlighetens skull (åtkomst från jobbet) men det innebär ju praktiken en backup-lösning också.

Att en säkerhetskopieringen ska vara automatisk är viktigt. Visserligen är min TimeMachine-lösning inte optimal ur det avseendet, men jag ser den mest som en bekvämlighetsgrej om min hårddisk rasar. Med TimeMachine går det fort att få igång datorn igen med alla programvaror. Därefter får jag förmodligen hämta de senaste dokumenten från molnlösningarna JungleDisk och Dropbox.

Nu kom jag på en fråga förresten, vad händer när man återställer en TimeMachine och kör Dropbox samtidigt?

Eftersom Dropbox säkerhetskopierar sekundsnabbt kan man anta att det i nästan alltid har lagrat den senaste versionen. Vad händer när man återställer filer från TimeMachine-kopian som förmodligen kommer att vara äldre än Dropbox-kopian?

Jag hoppas (och tror) att Dropbox ser att datorns återställda version av dokumentet är äldre och återkopierar filerna från molnet till datorn. Det vore ju trist om Dropbox istället skulle skriva över filerna i molnet med de äldre kopiorna från TimeMachine-kopian. Nu är ju det inget livsviktigt problem för mig, eftersom att jag har JungleDisk också, men kan ändå vara intressant. Någon som vet?

jahve: Jag vet inte exakt vad som händer, men Dropbox sparar även äldre versioner utav filer, så det borde gå att återställa från backupen om det skulle behövas.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-09 20:20
Ursprungligen av irrelogical:

jahve: Jag vet inte exakt vad som händer, men Dropbox sparar även äldre versioner utav filer, så det borde gå att återställa från backupen om det skulle behövas.

Även om man inte någon data förloras kan det vara lite bökigt att byta version på varje fil genom webbgränssnittet. Risken är ju att man glömmer någon fil, och då är ju ändringarna i förlorade i vilket fall. Förmodligen är det inte så många filer som hunnit ändrats på en vecka så att det arbetet ändå inte blir oöverstigligt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-01-09 20:10

Time Machine igång mot min huvudmaskin hela tiden...
Blandade viktiga dokument på Dropbox installerat på 3 maskiner...
Rippade CD/ITunes-inköp på en Drobo + USB-drive + portabel USB-drive i brandsäkert skåp...
20 000+ fotografier och diverse videosnuttar på USB-drive (arbetsdrive) + Drobo + USB-drive + portabel USB-drive i brandsäkert skåp...

Ja, jag är lite paranoid när det gäller att inte förlora saker...:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-09 20:32
Ursprungligen av lasselu:

Time Machine igång mot min huvudmaskin hela tiden...
Blandade viktiga dokument på Dropbox installerat på 3 maskiner...
Rippade CD/ITunes-inköp på en Drobo + USB-drive + portabel USB-drive i brandsäkert skåp...
20 000+ fotografier och diverse videosnuttar på USB-drive (arbetsdrive) + Drobo + USB-drive + portabel USB-drive i brandsäkert skåp...

Ja, jag är lite paranoid när det gäller att inte förlora saker...:)

Fiffig tumregel för säkerhetskopior.

Du klarar visserligen 3 och 2, men inte 1. Ha en kopia på annan plats också som skydd mot brand, stöld, översvämmning, etc. Ett brandsäkert skåp är inte alltid brandsäkert för datalagring, utan brandsäkerhetsklassningen gäller ofta för pappersdokument som inte är lika temperaturkänsligt - men det visste du kanske redan om.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-01-10 10:28
Ursprungligen av jahve:

Fiffig tumregel för säkerhetskopior.

Du klarar visserligen 3 och 2, men inte 1. Ha en kopia på annan plats också som skydd mot brand, stöld, översvämmning, etc. Ett brandsäkert skåp är inte alltid brandsäkert för datalagring, utan brandsäkerhetsklassningen gäller ofta för pappersdokument som inte är lika temperaturkänsligt - men det visste du kanske redan om.

Jo, de hamnade i skåpet mest för att det fanns tillhanda...och lite kanske det skyddar...:)
Att förvara backuperna offsite kommer jag att fixa om några månader...bor i lägenhet just nu men ska flytta till villa så då kommer de att förvaras i varmgarage...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-09 20:22

Hur många av er kan återskapa en fil som ni raderade för 6månader sedan?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-09 20:36
Ursprungligen av planB:

Hur många av er kan återskapa en fil som ni raderade för 6månader sedan?

Med TimeMachine klarar jag att återskapa filer sedan ungefär 1 år tillbaka (sedan jag partitionerade om USB-hårddisken).

Ursprungligen av planB:

Hur många av er kan återskapa en fil som ni raderade för 6månader sedan?

Jag kan det.

Time Machine behåller säkerhetskopior så länge det finns utrymme kvar på disken.

Tycker den här tråden handlar lite för mycket om hur många lagringsmedia man har saker sparat på och lite för lite om vilken backuplösning man faktiskt använder.

Automatisk backup är A och O i mina ögon.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-09 22:39
Ursprungligen av planB:

Hur många av er kan återskapa en fil som ni raderade för 6månader sedan?

Inte jag, ser ingen poäng med det.

Än så länge har jag aldrig upptäckt att jag har behövt en fil som jag kastat. Sen kastar jag väldigt lite..

Bevaka tråden