Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Serverflytt idag torsdag 17:e juni

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu pågår en serverflytt hos vår internetleverantör Mantaray som kommer störa driften på 99.se. Cirka 14.00 räknar vi med att ha ett driftstopp på 120 minuter då sajten blir helt otillgänglig.

Under hela dagen kommer viss funktionalitet fungera dåligt - exempelvis utgående mail från sajten.

Vi ber omförståelse för att sånt här uppstår någon gång då och då. Efter flytten kommer vi ha ännu bättre kapacitet på vår internetförbindelse och även möjlighet att göra uppdateringar nattetid.

Med varma hälsningar

Martin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-17 11:55

Lycka till, hoppas det går bra!

Ursprungligen av djdisc:

Lycka till, hoppas det går bra!

Tack! Det är mycket som ska falla på plats men vi har rätt många duktiga människor som hjälper till så det verkar rulla på rätt ok!

Kommer vara runt 35st Xserve i nya hallen, rätt kul!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-17 12:36
Ursprungligen av Björnström:

35st Xserve i nya hallen

Mycket trafik på 99.se nuförtiden!

Ursprungligen av planB:

Mycket trafik på 99.se nuförtiden!

Haha - det är inte 99.se som kräver allt det där. Faktum att vi kör allt på en Xserve QuadCore med 2x2.8GHz (8 kärnor totalt) och 8GB RAM. Snabb som tusan!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-17 20:38

Fcpug nere pga servermeckeriet?

Ursprungligen av Kenneth M:

Fcpug nere pga servermeckeriet?

Ja. Men är det värt att sparka igång den igen? Kräver en hel del uppdateringar som Erik & Kriss inte verkar intresserade av att lägga tid på...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-06-18 16:25
Ursprungligen av Björnström:

Ja. Men är det värt att sparka igång den igen? Kräver en hel del uppdateringar som Erik & Kriss inte verkar intresserade av att lägga tid på...

Woot går fcpug.se i graven??

99.se går ner igen mellan 09.00 - 10.00 idag. Sen är jobbet klart!

Det har varit en lång morgon för oss här på 99.se men vi är uppe och kör till sist!

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-06-18 12:56

Bra jobbat!!

Men lite skumma saker har hänt.

En del länkar i min.mac.se vidarebefordrar till store.apple.se - ex.vis "Läs mer om mac.se" och "Inställningar-Kontouppgifter".

Hur går det med server fixandet? Kommer inte in på mailen. Lite oflyt när man för en gång skull väntar viktigt mail. Ja ja .. nu ska jag inte klaga, det brukar alltid funka klockrent.

/J

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-18 16:30
Ursprungligen av Joel Ståhl:

Hur går det med server fixandet? Kommer inte in på mailen. Lite oflyt när man för en gång skull väntar viktigt mail. Ja ja .. nu ska jag inte klaga, det brukar alltid funka klockrent.

/J

Samma här, ingen mailåtkomst.

Ursprungligen av Solid:

Samma här, ingen mailåtkomst.

Dito!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-06-18 20:24

IMAP (att läsa mail) bör vara igång sedan i eftermiddags, men tyvärr släpar DNS förändringarna efter upp till 10 timmar, så en del av er kanske först kan använda det nu.

SMTP (att skicka mail) har tyvärr bråkat en del, men nu är det äntligen igång och borde fungera fullt ut!

Vi ber om ursäkt för problemen!

SMTP (som var den server jag menade) fungerar fint nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-18 21:06

Det verkar som om att inga mail kommer intill mig. Är det bara att vänta ett tag?

//t

  • Medlem
  • 2010-06-18 21:20
Ursprungligen av atomlab:

Det verkar som om att inga mail kommer intill mig. Är det bara att vänta ett tag?

//t

Dito!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-18 21:57

Nu fick jag iaf ett par testmail och vanliga mail. Det finns dock mail som jag vet blivit skickade till mig men som nu verkar borta.

Många funktioner genererar snabbtransport till AppleStore ?

"Kontouppgifter" samt om man försöker hämta hem manualen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-20 16:16

En del länkar i min.mac.se vidarebefordrar till store.apple.se - ex.vis "Läs mer om mac.se" och "Inställningar-Kontouppgifter".

Kommer inte heller in på Idisk eller min hemsida.

Dags att fixa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-20 16:47

Kommer det några bilder från flytten??

Undrar,

- Torkel

Databasen för de kontoinställningar som inte sparas i själva mailservern är för tillfället inte online. Därför kan vissa delar av gränssnittet i mail.mac.se vara otillgängliga.

Vid fel i strukturen så skickas man automatiskt till apple.

Vi jobbar på att få upp databasen så snart som möjligt.

1
Bevaka tråden