Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota PM G4 på OS 9

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-17 19:19

Jag har en PM G4 2x1,25 gHz som jag vill använda till en iMaconscanner av äldre modell.
Scannern går inte att använda i OSX, men eftersom den fortfarande är en bra scanner vill jag kunna få fart på den. Jag har senaste mjukvaran för OS 9 till den.

Macen har två hårddiskar, en med Leopard och en som jag har installerat OS 9.xx på. Men jag får den inte att boota i OS9, bara köra i Classic Mode. Och då får den inte kontakt med scannern. Scannern funkar bara med SCSI. Jag har ett Adaptec SCSI-kort i den nu som jag flashat upp till senaste versionen. Men Macen hittar inte Imaconscannern. Beror det på att den kör Classic Mode? Det går inte att välja OS 9-skivan som startskiva. Vad gör jag för fel? Jag inbillar mig att det skulle funka om Macen kunde boota "rent" i OS 9.
Det kunde den när den var ny.

Man kunde ju allt det där förut, men har glömt hur det var.
Någon kanske har ett tips.

Och vad har detta med företagsadministrationsprogram att göra?

Inlägget passade inte riktigt in i den tråden, så jag bröt ut det till en egen tråd.

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-17 20:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och vad har detta med företagsadministrationsprogram att göra?

Inlägget passade inte riktigt in i den tråden, så jag bröt ut det till en egen tråd.

/Mod

Inte ett jäbla dugg, jag var ouppmärksam på var jag postade.
Trodde det var i roten på Mac OS 9-tråden.
Tack för korrigeringen.

  • Medlem
  • 2010-06-17 20:25

Måste inte skivan vara formaterar med OS9-drivrutiner för att den ska gå att boota från? Jag har för mig att det var nåt mickel med det där när det begav sig.
(Det var ju inte direkt igår man startade en dator i något annat än OS X... )

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-17 23:11

Det är den som kan boota i OS 9, för jag körde den med det när den var ny.
Tur att jag inte har dumpat den nu när jag fått en bra neg/dia-scanner gratis.

Men det är nog som Baron säger, det finns ju en ruta att klicka sta i när man formatterar. Jag får prova med det.
Funkar det inte får jag återkomma med fler frågor.
Alternativt rapportera att det funkade. Om det, mot förmodan, skulle finnas någon mer som undrar över samma sak.

Om du använder din Mac OS 9.2.2 skiva som hör till denna maskin, alternativt en generic skiva, och formaterar från den behöver du inte göra något.

Om du har ett OS X system installerat och en massa data, och skivan INTE fick OS 9 drivrutiner installerade då den formaterades, måste du tyvärr formatera om.

Jag föreslår att du tar OS 09 och börjar från början, som om OS X inte fanns.

Jag har själv en OS 9 PowerBook G3 Lombard med SCSI och USB ifall jag skulle behöva, en PowerBook G4 för PPC mjukvara som inte fungerar lika bra på en Intel, jag har även 680x0 Macar ifall att...

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-18 08:24
Ursprungligen av LCR:

Om du använder din Mac OS 9.2.2 skiva som hör till denna maskin, alternativt en generic skiva, och formaterar från den behöver du inte göra något.

Om du har ett OS X system installerat och en massa data, och skivan INTE fick OS 9 drivrutiner installerade då den formaterades, måste du tyvärr formatera om.

Jag föreslår att du tar OS 09 och börjar från början, som om OS X inte fanns.

Jag har själv en OS 9 PowerBook G3 Lombard med SCSI och USB ifall jag skulle behöva, en PowerBook G4 för PPC mjukvara som inte fungerar lika bra på en Intel, jag har även 680x0 Macar ifall att...

LCR

Jag får göra så.
Jag behöver inget annat än OS 9 och programvaran för Imaconscannern, Flexcolor, på den disken.
Får joxa med det i helgen.

Vad är det för Flexcolor version? Det verkar som att det kan fungera i OSX med 4.04 --> Imacon Flextight Precision II - Photo.net Digital Darkroom Forum Kanske bara med firewireadapter, skummade bara.

1
Bevaka tråden