Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte till 10.6 med flytt av användarkatalog

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 19:10

Har jag förstått det här rätt?

Jag vill byta från Tiger till Snow Leopard på min iMac (Intel) och köper då den skivan som finns för ca 300:- (uppgradering, men som skall gå att installera "rent" med). Licensdiskussioner kan vi hoppa över just nu.

- Tar backup på min hemkatalog "/Users/oskar" till extern disk (Mac-formaterad). Behöver jag ta backup på något annat som har med användarkonton att göra? Program kan jag installera om, licenser har jag sparat i min hemmamapp.

- Nyinstallerar datorn med 10.6 från skivan. Detta skall funka via disc utilitiy från installtaionen om jag begripit rätt.

- Skapar ett administratörskonto efter installation (jag kör med adminkonto och användarkonto).

- Använder Migration Assistant för att importera min mapp från den externa disken. Jag kan alltså inte koppla ihop några datorer för att flytta filer och inställningar.

Att jag får installera program igen kan jag leva med, det kan vara bra med en städning där i alla fall, men jag vill få med mig användarkontot problemfritt. Alla rättigheter kopplade till det nya kontot osv.

iLife 06 skall väl gå att köra på 10.6?

Tacksam för svar, det är snart 4 år sen jag skaffade datorn, sen har den bara funkat och jag har inte behövt engagera mig i sånt här.
Men det är en del mjuk- & hårdvara som kräver färskare än 10.4

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 22:03

Enklast är att göra en uppdatering direkt utan att radera din gamla hd vilket ska fungera från Tiger enligt Apple. Bara kör installera med din Snow Leopard skiva. Jag har gjort det från Tiger utan problem. Kolla dock först att din hd är ok genom att starta Skivverktyg och kör kontrollera skiva.
Om du vill ha en "ren" installation är det enklast att göra en kopia på hela din hd med CarbonCopyCloner Carbon Copy Cloner - Home till en annan hårddisk. Då får du en säkerhetskopia på allt. Gör sen en ren installation dvs formatera din hd och installera Snow Leopard. Kör Flyttassistenten i installationen så kan välja vad du vill ha med från din gamla hd även installerade program med licencer och allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-16 22:42

Jaha, jag trodde att det inte gick att uppgradera från Tiger till Snow Leopard. Jag får väl köpa en skiva och köra igång och se vad som händer. Efter att ha tagit backup förstås. Tack för Carbon Copy-länken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-18 23:05

allting gick ju så problemfritt som det borde. CCC + migration asssitant fixade saken. Vad oroade jag mig för?

Uppdatera sin dator är oftast en "icke händelse".

"Jaha?! men, jo, det är SL i den nu ja...."

Inga jordskalv direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-20 08:57

"Problemet" är väl att jag gör det för sällan för att ha koll & rutin.
Det var Tiger i datorn när jag köpte den oktober 2006, sen dess har jag inte behövt göra nåt förutom att installera och uppdatera program ibland.

1
Bevaka tråden