Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har svenska Apple justerat upp växelkursen med en hel krona?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I tråden om nya Mac mini så noterade jag att svenska Apple verkar ha justerat upp sin växlingskurs mot dollarn med en hel krona, vilket kan vara värt en egen tråd.

Jämför följande priser:

MacBook
USA (utan moms): 999 dollar
Sverige (utan moms): 8156 kr
Växlingskurs: 8,16 kr

Helt nya Mac mini
USA (utan moms): 699 dollar
Sverige (utan moms): 6396 kr
Växlingskurs: 9,15 kr

Är detta början på en ny prissättning i Sverige? Innebär det att iPhone 4 blir dyrare än iPhone 3GS trots att priset inte förändrats i USA?

Blir iPhone 4 dyrare på grund av det här så blir jag väldigt besviken. Beroende på hur stor (den än så länge teoretiska) skillnaden blir får jag kanske revidera min åsikt att jag ska hänga på låset när iPhone 4 kommer hit.

(Att bara kalla det växlingskurs är lite förenklat. Det kan mycket väl vara så att svenska Apple ska bära sina egna kostnader och därför lägger på extra, utöver växlingskursen. Men höjningen är inte desto mindre densamma och därför kallar jag det för växlingskurs.)

Det är iallafall tur att de inte kör med samma växlingskurs som Adobe. Där ligger det på nästan 12 kr. Då framstår ju 9,15 kr som riktigt billigt...

http://www.99.se/adobe-macromedia/30348-foer-hoega-priser-pa-program-i-europa.html

Ja, Adobes prisskillnader är inte kul. Undrar om de kör med principen "för att vi kan"?

Angående Apples ändringar så har ju faktiskt dollarn gått upp en hel krona jämfört med för några månader sedan, så det är väl trots allt inte så orimligt. Vilket får mig att tro att iPhone 4 också kommer att bli dyrare, tyvärr. Jag trodde förut att Apple skulle hålla samma pris eftersom de gjorde det i USA.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-16 00:36

Apple verkar ha höjt upp priserna lite. Det tog inte lång tid att ändra kursen uppåt däremot tog det mycket längre tid att justera priserna när växelkursen var låg. Tycker det är rätt uselt. Men Adobe är fortfarande 10x värre.

//Rob

Att höja priserna är inte precis den vägen Apple bör gå enligt min mening. Jag har precis fått alla mina vänner att tycka Apple är dyra

Ursprungligen av Patrik D:

Att höja priserna är inte precis den vägen Apple bör gå enligt min mening. Jag har precis fått alla mina vänner att tycka Apple är dyra

Fast grejen i detta fall är ju att Apple inte höjer priserna i USA, bara i länder där dollarn stärkts. Så det är i alla fall inte för att tjäna mer pengar genom dyrare produkter, utan en olycklig konsekvens av starkare amerikansk ekonomi.

Konsekvensen blir förstås den samma, att det blir dyrare att köpa Apple-prylar.

(Fast när det gäller Apples priser generellt sett så är de inte alltid så dyra som en del tror. iPhone, iPod och iPad är klass med vad konkurrenternas produkter kostar eller billigare. Det var ju inte så att alla smartphones kostade 2000 kr när iPhone kom ut direkt. Och när det gäller iPad har konkurrenterna svårt att hålla samma prisnivå.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-16 10:15

Jag misstänker att priset höjs mest för att Apple inte kan leverera enligt den efterfrågan som råder. Annars ser jag ingen vits med höjningen, då mini ska vara mini både till pris och storlek enligt min världsbild. Hur bra det än vore med en Mac mini för 4-5000 kr, så föredrar jag att resurserna just nu läggs på iPhone/iPad.

Ursprungligen av ibish:

Jag misstänker att priset höjs mest för att Apple inte kan leverera enligt den efterfrågan som råder. Annars ser jag ingen vits med höjningen, då mini ska vara mini både till pris och storlek enligt min världsbild. Hur bra det än vore med en Mac mini för 4-5000 kr, så föredrar jag att resurserna just nu läggs på iPhone/iPad.

Hade det varit så så hade de så klart höjt lika mycket i USA också. Nu har de höjt där också, men inte lika mycket.

Ursprungligen av ibish:

Jag misstänker att priset höjs mest för att Apple inte kan leverera enligt den efterfrågan som råder.

Det tror jag inte. Hur förklarar du då att Apple inte höjd priserna i USA på samma sätt? För att det inte är någon efterfrågan i USA?

Ursprungligen av ibish:

Annars ser jag ingen vits med höjningen, då mini ska vara mini både till pris och storlek enligt min världsbild.

Vitsen är att kompensera för en stark dollar, så att vinsten förblir ungefär liknande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-16 22:28
Ursprungligen av Adrian B:

Det tror jag inte. Hur förklarar du då att Apple inte höjd priserna i USA på samma sätt? För att det inte är någon efterfrågan i USA?

För att de med den här produkten prioriterar amerikanska marknaden först och främst? Hintas ju på bilderna att den är tänkt som tv-dator, och iTunes i t.ex. Sverige har ju inget vidare filmutbud. Den har ju höjts i pris rent allmänt, till mångas besvikelse, dvs. de vill ha en generell minskad efterfrågan, men att större delen av säljet ändå hamnar i USA.

Ursprungligen av ibish:

För att de med den här produkten prioriterar amerikanska marknaden först och främst? Hintas ju på bilderna att den är tänkt som tv-dator, och iTunes i t.ex. Sverige har ju inget vidare filmutbud. Den har ju höjts i pris rent allmänt, till mångas besvikelse, dvs. de vill ha en generell minskad efterfrågan, men att större delen av säljet ändå hamnar i USA.

Du, det där lät ganska tunt...

Det verkar vara det samma mot Euro-länderna.

Blir intressant att se hur de gör med iPad.

IDG.se skriver i dag om prisskillnaden i Microsoft Office 2010 i Sverige och USA.

Rejält prispåslag för svenska Office - IDG.se

/c

Saken är den att dollarn ligger på mer eller mindre samma nivå mot svenska kronan som för ett år sedan. Dollarn har dock varit svagare under året och återhämtat sig nu. Har vi fått några prisjusteringar åt andra hållet under året pga stark krona? Jag tror snarare att det svenska priset styrs av euron som har tappat i värde mot dollarn.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jag tror snarare att det svenska priset styrs av euron som har tappat i värde mot dollarn.

Ah, ja det kanske du har rätt i. Vi har ju sett högre priser (som du redan tidigare tog upp i tråden) i andra euro-länder också.

Prishöjningarna beror naturligtvis på att dollarn stärkts gentemot vår och ffa euron. Det finns inget som tyder på att dollarn kommer att försvagas, snarare tvärtom, vilket gör att Apple får ta till lite extra när man sätter priser som ligger fast under en längre tid. Samma sak gäller euron som skvalpar ordentligt pga Grekland/PIIGS oron.

Det är bara att titta på ipadpriset som sattes för en tid sedan till 699 dollar vilket då blev 699 euro. Nu när Mac mini släpptes blev 699 dollar visst 799 euro.

Iphonen verkar kosta 629 resp 739 euro (i frankrike) vilket borde tyda på ett pris i Sverige på 6290 och 7390 om man räknar på samma sätt som för Mac Minin.

Ursprungligen av Adrian B:

Helt nya Mac mini
USA (utan moms): 699 dollar
Sverige (utan moms): 6396 kr
Växlingskurs: 9,15 kr

Är detta början på en ny prissättning i Sverige? Innebär det att iPhone 4 blir dyrare än iPhone 3GS trots att priset inte förändrats i USA?

En trevlig nyhet för dagen är att Apple nu sänkt priset till 6.995 kr (5.596 kr exkl moms), en prissänkning som gjorts i hela Europa och troligen är ett resultat av en lägre dollarkurs.

Därmed ser ovanstående uträkning ut såhär istället:

Helt nya Mac mini
USA (utan moms): 699 dollar
Sverige (utan moms): 5.596 kr
Växlingskurs: 8,01 kr

Alternativ så väntas en prissänkning i USA också, men det verkar inte troligt, det borde har skett redan i så fall.

Här är tråden om dagens prissänkning: Apple sänker svenska priset på Mac mini till 6.995kr

1
Bevaka tråden